تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بیداری بهار در آخن

رضا جعفری کارگردان ایرانی مقیم آلمان به زودی نمایشنامه بیداری بهار (Frühlings Erwachen) نوشته فرانک ودکیند نویسنده رمانتیک آلمانی را در شهر آخِن اجرا خواهد کرد.

این نمایشنامه که در سال ۱۸۹۶ نوشته شد، برای اولین بار در سال ۱۹۰۶ در برلینر کامراشپیل به کارگردانی ماکس راینهارد کارگردان برجسته آلمانی به روی صحنه رفت.

به اعتقاد بسیاری از منتقدان تئاتر، ودکیند در این نمایشنامه به موضوعاتی پرداخت که در زمان خود تابو به شمار می‌آمد و با این کار، انقلابی را در عرصه فرهنگ و جامعه آلمان به وجود آورد که تاثیر آن تا امروز باقی است.

در این نمایش، دختری پانزده‌ساله به نام وندلا از دوست پسرش ملشیو حامله میشود و مادر محافظه‌کار و کاتولیکش از او میخواهد که کودکش را سقط کند، چرا که به گمان مادر، بر ملا شدن ماجرا باعث آبروریزی خانواده می‌شود و دختر نیز علیرغم میل باطنی‌اش به این کار تن میدهد.

موضوع دیگری که ودکیند در این نمایشنامه به آن می‌پردازد، همجنس‌گرائی است که آن را بدون شعار و کلیشه‌های رایج مطرح کرده‌است.

این نمایشنامه در سال ۲۰۰۷ توسط نویسنده ارمنی-آلمانی، نوران کالیس بازنویسی شد و رضا جعفری به همراه گروه تئاتر کائوس، متن بازنویسی‌شده را از روز سیزدهم مارس در شهر آخن به روی صحنه خواهد آورد.

از ایران تا آلمان

رضا جعفری، کارگردان تئاتر در شهر آخن است. وی فعالیت تئاتری‌اش را پیش از مهاجرت به آلمان در ایران با بازی و کارگردانی نمایش آغاز کرد. نمایشنامه‌های «در مه بخوان» از اکبر رادی و «تدبیر» از برتولت برشت، «مرداب‌نشینان» و «نصف شب است» دکتر شوایتزر از نمایش‌هایی است که جعفری در ایران به روی صحنه برده‌است.

وی پس از مهاجرت به آلمان، مدتی با همکاری مدرسه ایران در شهر آخن در زمینه تئاتر کودکان فعالیت کرد و به دنبال آن به اجرای نمایشنامه‌هایی که خود بر اساس اشعار و داستان‌های شاعران و نویسندگان معاصر ایران مثال احمد شاملو و نسیم خاکسار نوشت، پرداخت.

رضا جعفری در سال ۲۰۰۴ گروه تئاتر کائوس را با همکاری شماری از هنرمندان و نویسندگان تئاتر آلمان تاسیس کرد و از آن هنگام تا کنون چندین نمایشنامه از نویسندگان آلمانی نوران کالیس و ولفگانگ فینکه را به روی صحنه برده‌است.

از این میان به جز نمایشنامه «سگ صاحبش را نمی‌شناسد» (Dog eat Dog) که نوشته نوران کالیس بود، بقیه نوشته ولفگانگ فینکه هستند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)