تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«اقتدار و نفوذ معنی ایران در عراق»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تحلیل سیاسی هفته» نوشته شده‌است.
در بخشی از این سرمقاله آمده‌است:

«هفته جاری روابط میان دو کشور ایران و عراق یک نقطه اوج و پر اهمیتی را تجربه کرد. سفر سه روزه آقای جلال طالبانی رئیس جمهور عراق به تهران برای گسترش زیرساخت‌های روابط دو کشور و متعاقب آن سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عراق نشان‌دهنده عزم دو کشور همسایه علیرغم تلاش بیگانگان برای مخدوش کردن این روابط و گسترش بی ثباتی و ناامنی در منطقه صورت می‌گیرد. مهمترین مساله در این سفر اقتدار و نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران در عراق علیرغم توطئه‌هایی است که در ۳۰ سال اخیر برای تخریب چهره ایران صورت گرفته و برغم تمامی فشارهایی است که آمریکایی‌ها به دولتمردان عراقی برای کاهش روابط با تهران انجام می‌دهند.»

سرمقاله‌نویس در پیوند با مسائل هسته‌ای ایران می‌نویسد:
«در این هفته محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دوره‌ای به اعضای شورای حکام بار دیگر با ذکر موارد دوپهلو انگشت ابهام به سوی فعالیتهای هسته‌ای ایران نشانه گرفت و اثبات کرد حتی در روزهای پایانی عمر فعالیت خود در این سمت تحت فشار جدی آمریکائی‌هاست ولی آنچه از نظر جمهوری اسلامی ایران مهم تلقی می‌شود اینست که ما تا رسیدن به حقوق قانونی خود به فعالیتهای هسته‌ای صلح آمیز ادامه داده و تحت تاثیر باج‌خواهی‌های زیاده‌طلبان قرار نخواهیم گرفت و طبعاً دیر یا زود زمان آن فرا خواهد رسید که به بحث‌های تکراری درباره ایران خاتمه داده شود.»

نویسنده این سرمقاله در ادامه در خصوص برگزاری اجلاس شرم‌الشیخ برای «بازسازی غزه» می‌نویسد:
«در این اجلاس هیچ اشاره به عامل این ویرانی‌ها یعنی رژیم صهیونیستی مطرح نشد و کمترین انتقادی نیز از آن رژیم صهیونیستی مطرح نگردید. نکته دوم آنست که در این اجلاس طرف مهم که هدف اصلی تهاجم اسرائیل به غزه بود یعنی حماس و دولت «اسماعیل هنیه» شرکت داده نشده بود.»

متن کامل سرمقاله

حساب دولت و نفت نه «تسویه» شده و نه «تصفیه»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «تنظیم رابطه دولت و وزارت نفت» نوشته شده‌است.

در بخشی از این سرمقاله آمده‌است:

«یکی از مهمترین چالش‌های اساسی بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی پس از انقلاب موضوع تنظیم رابطه «دولت» و «وزارت نفت» و یا به تعبیر درست‌تر شرکت ملی نفت بوده‌است.

طی دو هفته گذشته یکی از مباحث مهم کمیسیون تلفیق و نیز هیئت رئیسه مجلس موضوع بند ۷ قانون بودجه سال ۸۸ که به این امر اختصاص دارد، بود.

پس از پیروزی انقلاب اولین موضوعی که در شورای انقلاب در خصوص این مهم تصمیم‌گیری شد تنظیم رابطه دولت و شرکت ملی نفت بود. این رابطه با تصویب تبصره ۳۸ قانون بودجه سال ۵۸ که به عنوان یک تبصره دائمی برای بودجه‌های بیش از دو دهه پس از انقلاب، قانونی حاکم بود که اجرا نشد.»

نویسنده سرمقاله در ادامه می‌نویسد:
«قانون عادی تبصره بودجه را رعایت نمی‌کند قانون اساسی را ملحوظ نمی‌دارد پس چگونه اداره می‌شود و سازمان حسابرسی براساس کدام موازین بر عملکرد مالی آن مهر تائید می‌زند؟! روسای پیشین دیوان محاسبات در مجالس اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم هیچ پاسخی براین پرسش نداشتند و کسی هم در نهادهای نظارتی و قضائی بابت این تسامح با متولیان امور برخورد نکرد.»

در بخش آخر سرمقاله می‌خوانیم:
«بدین ترتیب حساب فی‌مابین دولت و شرکت ملی نفت ۳۰ سال است به گواهی گزارشات رسمی دیوان محاسبات نه «تسویه» و نه «تصفیه» شده‌است. مجلس بی‌اعتنا به این روابط مالی و مانده حساب فی‌مابین روی درآمد عمومی دولت رقمی را پیش‌بینی می‌کند که مقوم نیست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان « «‌ريل»‌گذار يا «ريل»‌ساز!؟»

سرمقاله روزنامه صبح صادق با عنوان «پلی برای بازگشت»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)