تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

جایزه یک عمر دستاورد هنری برای هافمن

داستین هافمن بازیگر برجسته آمریکایی جایزه یک عمر دستاورد سینمایی را در سی و چهارمین جوایز سالیانه سینمای فرانسه موسوم به سزار که اسکار فرانسوی محسوب می‌شود، دریافت کرد.

وی پس از دریافت این جایزه از دست اما تامپسن بازیگر بریتانیایی و هم بازی‌اش در فیلم‌های«عجیب‌تر از داستان» و «آخرین شانس هاروی»، گفت: «هرگز یاد نگرفتم که سر خم کنم. بازیگری به من اعتماد به نفس داده است. یک روز در یکی از جلسات روان‌درمانی به خودم گفتم، خدای من، تنها وقتی روی زندگی‌ام تمرکز دارم که نقش یک نفر دیگر را بازی می‌کنم. در درون همه ما یک جسد هست و این جسد بیانگر فردی است که ما نیستیم و بازیگری به من اجازه می‌دهد آن فرد را بهتر بشناسم.»


داستین هافمن و اما تامپسن در مراسم جایزه سزار

در این مراسم که در تئا‌تر دو شاتله پاریس برگزار شد، فیلم «سرافین» به کارگردانی مارتین پروو برنده شش جایزه سزار شد.

این فیلم که درباره زندگی سرافین دو سانلیس نقاش معروف فرانسوی در زمان جنگ جهانی اول است، موفق شد رقبای قدرتمندی همچون فیلم «کلاس» ساخته لورن کانته (برنده نخل طلای کن) و فیلم «مزرین» را شکست داده و جوایز سزار در شش بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی (پروو) و بهترین بازیگر زن (یولانده مورو) را از آن خود کند.

شان پن برنده اسکار بهترین بازیگر مرد (به خاطر فیلم میلک) که در این مراسم حضور داشت، جایزه بهترین فیلم را به مارتین پروو تقدیم کرد.


یولانده مورو بهترین بازیگر زن سزار

جایزه بهترین کارگردانی نیز به ژان فرانسوا ریشه به خاطر کارگردانی فیلم گانگستری «مزرین » (Mesrine) که درباره ژاک مزرین گانگستر افسانه‌ای فرانسوی در دهه ۷۰ است، تعلق گرفت.

ونسان کاسل بازیگر با استعداد فرانسوی که معمولا نقش آدم‌های گانگستر و خلاف‌کار را با قدرت ایفا می‌کند، به خاطر بازی در این فیلم در نقش ژاک مزرین، دشمن شماره یک مردم، جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. این فیلم نامزد دریافت ۱۰ جایزه سزار بود.

جایزه بهترین بازیگر زن هم به خانم یولانده مورو به خاطر بازی در فیلم «سرافین» تعلق گرفت.

فیلم «کلاس» ساخته لورن کانته هم که در پنج رشته نامزد دریافت جوایز سزار بود، موفق شد فقط جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را کسب کند.


ونسان کاسل بهترین بازیگر مرد سزار

ژان - پل روسیون نیز برای بازی درخشانش در فیلم «یک قصه کریسمسی» ساخته آرنو دسپلشین، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل و السا زیلبرشتاین برای بازی در فیلم «زمان درازی دوستت داشته‌ام» ساخته فیلیپ کلودل برنده سزار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد.

فیلم انیمیشن ضدجنگ اسرائیلی «والس با بشیر» ساخته آری فولمن، جایزه سزار بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد و مستند زیبا و خیره کننده «ساحل‌های آینس» ساخته آینس واردا از نسل سینماگران موج نوی فرانسه که درباره زندگی و فیلم‌های خود ساخته است، برنده جایزه بهترین فیلم مستند شد.

در مراسم اهداء جوایز سزار امسال، همچنین از کلود بری، فیلمساز فقید فرانسوی که به تازگی درگذشت، تقدیر به عمل آمد.

Share

نظرهای خوانندگان

نام برنده بهترين فيلم مستند« آنيس واردا» است و نه« آينس واردا» طبعاً عنوان درست فيلم هم ميشود « کرانه هاي آنيس »

-- بدون نام ، Mar 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)