تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

سان فرمانده دیروز از ارتش عراق
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «سان تاریخی رفسنجانی از ارتش عراق» در واکنش به سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عراق نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «سفر تاریخی هاشمی رفسنجانی به عراق نمادی از تغییر ماهوی در روابط ایران و عراق است. آنکه دیروز در بغداد از نظامیان عراقی سان دید، روزگاری در کسوت فرمانده عالی سپاهیان ایران، فرمان حمله به ارتش عراق را صادر می‌کرد. اما امروز وی با پیام دوستی به بغداد رفته و چنین به رسم دوستی و با عزت و احترام میزبانی می‌شود.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «هفته و ماهی را نمی‌توان یافت که مسوولان ارشد ایران و عراق از بغداد و تهران بازدید نکنند. هنوز یک ماه از سفر ولایتی و متکی به بغداد نگذشته و درست چند روز پس از بازدید طالبانی از تهران، رفسنجانی نیز به عراق رفته است و این شاخص‌هایی از شکل‌گیری یک پیوند نوین بین تهران و بغداد است. پس از سقوط دولت صدام، روابط ایران و عراق دچار تغییر اساسی شده است.»

سرمقاله نویس سرمایه ادامه داده است: «پیش از سقوط صدام، دولت ایران سال‌های متوالی میزبان و محل فعالیت سیاستمداران مخالف صدام بود که پس از وی به قدرت رسیدند. پس از تشکیل و شروع به کار شورای حکومتی انتقالی به عنوان جانشین حکومت بعث، ایران در بین کشور های همسایه عراق اولین کشوری بود که شورای حکومتی عراق را به رسمیت شناخت و پس از مدت کوتاهی، سفیر جدید خود را به عراق اعزام کرد و سفیر عراق را در تهران پذیرفت.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «ایرانی‌ها و عراقی‌ها در چنین فضایی درصدد عبور از دوران بی‌اعتمادی گذشته و ایجاد روابطی عادی و براساس الزامات همسایگی هستند. ایران و عراق دیگر نمی‌خواهند لشکرهای‌شان را در مرزهای مشترک متمرکز کنند و سفر هاشمی به بغداد را باید نماد تحقق چنین نگرش و اراده‌ای در بین رهبران دو کشور به شمار آورد.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از سفر سینماگران هالیوود به تهران
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «چرا سکوت؟!»، به تحلیل سفر هئیتی از آکادمی اسکار به ایران پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «ممکن است گفته شود حضور این هیئت در جمهوری اسلامی ایران می‌تواند آنها را از نزدیک با واقعیات آشنا کند و زمینه‌ای برای توهم‌زدایی از اذهان به خطا رفته آنان باشد. این برداشت اگرچه بر فرض صحت نیز ساده اندیشانه است ولی چندان پاپیچ آن نمی‌شویم و فعلاً با تسامح می‌پذیریم که اگر با این هدف آمده بودند یا دعوت شده بودند، چندان نگران کننده نبود.»

این روزنامه ادامه داده است: «با توجه به سوابق این هیئت در دشمنی و کینه‌توزی علیه اسلام و ایران و اهداف رسماً اعلام شده آنان که تبادل تجربیات و آموزش دانش سینمایی خود به سینماگران ایران است! انگشت حیرت به دندان نمی‌گزید؟ و از ساده‌لوحی برخی دست‌اندرکاران- که کمترین برخورد منطقی و قانونی با آنان کنار گذاشتن از مسئولیت است- خنده تلخ بر لب‌هایتان نمی‌نشیند و در همان حال، از این که احتمالاً برخی دیگر از دست‌اندرکاران کاسه‌ای زیر نیم کاسه دارند و هنوز بر سر کارند- یا به بیان گویاتر، مسئولان را سر کار گذاشته‌اند- تأسف نمی‌خورید؟!.»

سرمقاله نویس کیهان آورده است: «آیا شرم‌آور نیست که کسانی در جمهوری اسلامی ایران از سازندگان و تهیه کنندگان فیلم‌های ضد اسلامی و ضد ایرانی برای انتقال تجربیات و آموزش به سینماگران ایرانی دعوت کنند و علاوه بر رسانه‌ها و مجامع و محافل آلوده و بدسابقه، برخی از دست‌اندرکاران ساده‌لوح نیز برای آنها هورا بکشند و به به و چه چه راه بیندازند؟!»

متن کامل سرمقاله

سهم سفر هاشمی در امنیت منطقه
سرمقاله روزنامه اعتمادملی هم با عنوان «در حاشیه سفر هاشمی به عراق؛ همسایه با ثبات ‌‌» در خصوص سفر اخیر آقای هاشمی به بغداد نوشته شده است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «روابط تاریخی دو ملت ایران و عراق گرچه در گذر زمان دستخوش تحول و برخوردهای خصمانه رژیم‌های حاکم بوده اما همواره، پیوندی عمیق میان دو ملت در طول ازمنه و اعصار گذشته برقرار بوده و ابرهای تیره کدورت و درگیری به سرعت از میان رفته‌اند.»

به نوشته اعتمادملی، «امروز که متجاوز سرنگون شده و ملت عراق آزادی خود را به دست آورده است و در مسیر استقلا‌ل و توسعه عزم خود را استوار کرده، مهم‌ترین موضوعی که از آن رنج می‌برد بحث ناامنی، بی‌ثباتی و مشکلا‌ت اقتصادی ناشی از آن است.»

سرمقاله نویس اعتمادملی در ادامه آورده است: «در چنین فضایی سفر آقای هاشمی‌رفسنجانی به عراق، مفهوم و ارزش ویژه‌ای را دربردارد و پیام‌آور خرسندی ایران از طی مراحل استقرار و ثبات عراق است که یقینا سهم بسزایی در آرامش بخشی به امنیت منطقه و چشم‌انداز صلح دارد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «درآمدی بر رقابت‌های انتخابات آینده»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «روزگار غریب!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «رکورد جهانی و اقتصاد ایران»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «وقتی واردات بیش از صادرات است»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «بازسازی غزه از واقعیت تا سراب؟»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «یهودی‌سازی بیت‌المقدس و مسئولیت مسلمانان»

Share

نظرهای خوانندگان

در فاصله بین جنگ ایران و عراق تا امروز که این حضرت هنوز زنده و سلامت تشریف دارند اما رئیس جمهور محبوب بیشتر عراقیان به دار باقی شتافته است، چه تعداد از جوانان و مردم بی گناه هر دو کشور در جنگ و درگیری و نابسامانی از بین رفته یا بی خانمان و آواره و مهاجر و پناهنده شده اند؟

-- بدبین! ، Mar 4, 2009


من می گویم حالا که خانم شارون استون به ایران سفری (هر چند کوتاه) کرده و با بهمن قبادی هم عکسی به یادگاری انداخته اند، و قرار است بانوان زیبا روی و برهنه نقش دیگری نیز برای گرفتن عکس یادگاری با بعضی از شخصیتهای مشابه هنری به ایران سفر کنند و حتی با هم در فیلم نیز بازی کنند، این هنرمندان هالیوودی، البته همراه با مردهایشان، یک سری هم به روزنامه کیهان بزنند و یک عکس (یا حتی فیلم!) یادگاری هم آنجا بگیرند ببینیم چه می شود!؟ خدا را چه دیدی، شاید ناگهان موضع انقلابی و "پیشتاز" روزنامه کیهان بعد از چنین رویدادهای مهمی تغییر ناگهانی و چرخش صد و هشتاد درجه کند!

-- حزبل ، Mar 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)