تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فستیوال فیلم‌های زنان در لندن

فستیوال بردز آی ویو (Birds Eye View Film Festival) نام فستیوالی است که با موضوع زنان، همه‌ساله در لندن برگزار می‌شود.

این فستیوال امسال از تاریخ پنجم تا سیزدهم مارس در مرکز آی‌سی‌ای و بی‌اف‌آی لندن برگزار شده و در آن فیلم‌هایی از سینماگران زن از سراسر جهان شرکت دارند.

فستیوال بردز آی ویو در حال حاضر یکی از مهم‌ترین فستیوال‌هایی است که به نمایش فیلم‌هایی از سینماگران زن و یا فیلم‌هایی درباره مسائل زنان در نقاط مختلف جهان اختصاص دارد.

این فستیوال امسال در برنامه مروری بر آثار یک فیلمساز، مجموعه فیلم‌های مری هارون سینماگر سرشناس آمریکایی و سازنده فیلم‌های مطرحی چون «من به اندی وارهول شلیک کردم»، «بتی پیج بدنام» و «روح آمریکایی» را به نمایش خواهد گذاشت.


به علاوه، مری هارون نیز ضمن حضور در برنامه نمایش فیلم‌های خود و شرکت در جلسات نقد و بررسی آنها، کارگاه‌های آموزشی برای سینماگران جوان زن برگزار خواهد کرد.

از سینمای ایران هیچ فیلمی در این فستیوال شرکت نکرده است و تنها فیلم «برف» ساخته آیدا بجیک فیلمساز بوسنیایی که محصول مشترک ایران، فرانسه و بوسنی است و برنده جایزه هفته منتقدین فستیوال کن بوده، به نمایش درمی‌آید.

نمایش فیلم‌هایی از سینماگران زن جوان افغان نیز بخش دیگری از برنامه این فستیوال است. در این بخش فیلم‌های «زندگی نیم‌بها»، «یک روز از زندگی راحله» و «دختری از کابل» از ساخته‌های فیلمسازان زن افغانستان برای نخستین بار در بریتانیا به نمایش درمی‌آید.

«زندگی نیم‌بها» ساخته الکا سادات درباره زنی است به نام ماریا بشیر که نخستین و تنها بازرس پلیس شهر هرات است.


نمایی از فیلم «برف»، محصول مشترک ایران، بوسنی و فرانسه

«یک روز از زندگی راحله» ساخته دل‌افروز زیرک نیز، رابطه تعاملی بین فیلمساز و دختر ۱۳ ساله‌ای به نام راحله است که در منطقه‌ای کوهستانی در مرکز کابل که فاقد سیستم فاضلاب شهری و وسائط نقلیه عمومی است، زندگی می‌کند.

فیلم «دختری از کابل» هم ساخته شکیبا عادل، درباره دختر جوانی است به نام پروین که فیلمبردار شبکه تلویزیون ملی کابل است و در مورد ازدواج بر سر دو راهی مانده است، چرا که اگر ازدواج کند باید کارش را رها کند و خانه‌نشین شود و اگر مجرد بماند، باید تهمت‌هایی را که به او زده می‌شود، تحمل کند.

در کنار نمایش فیلم‌ها، سمیناری با موضوع «سکس بر روی پرده» و با حضور فیلمسازان، منتقدان و نویسندگانی چون کارین ادلر، پترا جوی (برنده بهترین فیلم پورنو سال)، روئن پلینگ سردبیر سابق نشریه «اروتیک ریویو» و مایک فیگیس فیلمساز تجربی سرشناس بریتانیایی و سازنده فیلم‌های جسورانه‌ای چون «تایم کد» و «هتل» برگزار می‌شود.

یکی از بخش‌های جالب این فستیوال، بخشی است با عنوان «فم فتال در سینما» که به تصویر زن اغواگر نابودکننده (فم فتال) در فیلم‌های نوآر کلاسیک و مدرن آمریکایی اختصاص دارد.

در این بخش تعدادی از مهم ترین فیلم های سینمای نوآر کلاسیک و مدرن از جمله « شاهین مالت»، « آدمکش ها»(بر اساس داستان همینگوی)، گیلدا، خیابان اسکارلت، روانی، غرامت مضاعف، محله چینی ها، خداحافظی طولانی(رابرت آلتمن) و آخرین اغوا(جان دال) به نمایش در می آید.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)