تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تحلیل تحرکات انتخاباتی قالیباف
سرمقاله امروز روزنامه اعتمادملی با عنوان «سرباز و دولت» در واکنش به فعالیت‌های اخیر انتخاباتی محمدباقر قالیباف شهردار تهران نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «اخبار رسمی و غیررسمی نشان از تحرک جدید محمدباقر قالیباف شهردار تهران دارد. گویا تصمیم اولیه عدم حضور در انتخابات پس از قطعی شدن ورود سیدمحمد خاتمی جای خود را به تحلیل‌های پسینی داده است. ظاهرا در این میان محسن رضایی دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلا‌ب اسلا‌می که از قضا قالیباف یکی از فرماندهانش بوده، در این جمع‌بندی نقشی مهم داشته است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «ترغیب محسن رضایی و گرم شدن قالیباف و امکان حضور وی از منظری دیگر نیز قابل تحلیل و ارزیابی است. هر دوی آنها از فرماندهان ارشد نظامی کشور بوده‌اند...جمع مهمی از فرماندهان سپاه پاسداران هرچند سابقه فعالیت‌های چریکی و آشنایی با جنگ مسلحانه و خیابانی داشتند، اما بالذات نظامی و ژنرال نبودند. لذا در برخی گریزگاه‌هایی که امکان خروج از لباس نظامی خویش داشتند، تردید نکرده و لباس سیویل را بر جامه رزم ترجیح دادند.»

سرمقاله نویس اعتمادملی ادامه داده است: «در این میان تحلیل اتفاقی که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته برای قالیباف روی داد نیز قابل تامل است. در آن انتخابات سپاه تمایل بیشتری به قالیباف داشت. اما قالیباف و همراهانش زمانی از تغییر رویکرد یاران دیرین به احمدی‌نژاد مطلع شده بودند که دیر شده و تنها این سردار محسن رضایی بود که هوشمندانه شیپور عقب‌نشینی نواخت و از عرصه رقابت کنار رفت.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «مدل رضاخانی چندان قرین توفیق نبود. در سرزمینی که روشنفکران، روحانیون آگاه و مراجعی مستقل، طبقه متوسط توانا، گستره تحصیلکردگان، رشد شهرنشینی و... دیگر شاخصه‌های عصر نوسازی را به همراه دارد، بی‌تدبیری و فشار رضاخانی منجر به اشغال کشور از یک سو و عصر دهه بیست که فضایی کاملا‌ باز و آزاد بود شد.»

متن کامل سرمقاله

دفاع از عملکرد دولت و مجلس اصولگرا
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «دوقلوی کارآمدی و اصولگرایی»، به تمجید عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد و نیز مجلس پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «امروز تجربه سی ساله ثابت کرده که مبتنی بر بسترهای غیر بومی و سکولار، نمی‌توان ایده‌های اسلامی را به طور کامل اجرا کرد و کارآمدی مطلوب را در کلیه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محقق نمود.»

این روزنامه ادامه داده است: «اقدامات جسورانه دولت نهم و مجلس اصولگرای هفتم و هشتم به منظور اصلاحات جدی در ساختار اقتصادی کشور با حذف تدریجی آثار سوء نظام ربوی از ساختار پولی و مالی، واگذاری‌های بی‌سابقه به بخش خصوصی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، ارائه سهام عدالت به‌عنوان گل سرسبد سیاست‌های اقتصادی اصولگرایان و کاهش فاصله طبقاتی، تحول در نظام بودجه‌نویسی کشور و ... جملگی در راستای تسریع روند اصلاحات اقتصادی و نزدیک کردن آن به رشد ساختار سیاسی و فرهنگی کشور است.»

سرمقاله نویس رسالت آورده است: «کارآمدی نظام اسلامی تنها با هماهنگی برونداد ساختارهای مختلف در یک بستر کاملا اسلامی و ایرانی محقق می‌شود و حرکت اصولگرایان در دولت نهم و مجلس هفتم و هشتم نقطه عزیمت این جریان هماهنگ است.»

متن کامل سرمقاله

بی‌ارتباطی قیافه و کفایت
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد هم با عنوان «مشکل در قیافه‌ها نیست!‌‌» در واکنش به اظهارات اخیر اطرافیان احمدی‌نژاد در مورد وی نوشته شده است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «روزی که یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در برخوردی ناپسند و تکبرآمیز، به تحقیر محمود احمدی‌نژاد پرداخت و شکل و شمایل او را برای ریاست جمهوری نامناسب دانست، بسیاری از افراد او را محکوم کردند. حتی به نظر می‌رسد عده زیـادی از مـردم بـرای پاسخ‌گویی به این‌گونه برخوردهای همراه با تفرعن، به طرف احمدی‌نژاد رفتند.»

به نوشته آفتاب یزد، «با گذشت چند ماه از آن روز، ظاهراً یک جابه‌جایی صورت گرفت و این بار، نوبت حامیان کاندیدای پیروز شد تا با تحقیر و هتک حرمت رقبا، بزرگی شخصیت محبوب خود را ثابت کنند. اما آنها هم از این روش نـتیجه‌ای نگرفتند. پس به صرافت تمجیدهای بی‌سابقه از رئیس خویش افتادند. یک روز، در اطـراف سـر و صـورت رئیس خویش، هاله نور مشاهده کردند و روز دیگر داستانی از یک مسلمان ساده لوح - و شاید طناز- نقل کردند که در سوریه گفته بود: اگر قرار بود بعد از نبی مکرم اسلام (ص) پیامبری بیاید، کسی نبود جز احمدی‌نژاد.»

سرمقاله نویس آفتاب یزد در ادامه آورده است: «برخی حوادث و اظهارات سال‌های اخیر، ثابت کرده است بعضی از همراهان رئیس دولت نهم، از لحاظ قیافه مشکلی ندارند اما کفایت آنها برای تسلط بر سرمایه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور به شدت زیرسوال است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «دست‌ها بالا!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «رونق آماری، رکود اقتصادی»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در مرحله عمل»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «بحران سیاسی در پاکستان»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «طرح اوباما ادامه اشغال عراق»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «سبقت رشد قیمت‌ها از یارانه نقدی»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)