تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش ایران به گزارش سالانه حقوق بشر آمریکا

ایران اعلام کرد که اظهارنظر آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در جهان «مشروعیت» ندارد.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که آمریکا یکی از «نقض کنندگان» حقوق بشر و اقلیت‌ها در جهان است و «مشروعیتی» برای اظهار نظر درباره این مسئله ندارد.

این اظهارات در واکنش به گزارش آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۰۸ ایراد می‌شود.

آمریکا هفته گذشته در گزارش سالیانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان، ایران را جزء کشور‌های نقض کننده حقوق بشر در سال ۲۰۰۸ معرفی کرد.

بازداشت و پیگرد قانونی مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، دانشجویان و فعالان اتحادیه‌های کارگری از جمله موارد درج‌ شده در این گزارش است.

محدودیت‌های رسانه‌ای از جمله محدودیت‌ها برای وبلاگ‌نویسان ایرانی از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران افزوده که گزارش سالیانه آمریکا‌ تکرار «اتهاماتی» است که واشینگتن طی سال‌های گذشته متوجه ایران کرده است.

آقای قشقاوی به مقام‌های آمریکایی توصیه کرد که به جای تکرار رفتارهای «فاقد وجاهت و اعتبار جهانی»، به مسئله حقوق بشر در کشور خود بپردازند

به گفته آقای قشقاوی، این «اتهامات» برای افکار عمومی جهانی «بی‌اعتبار و فاقد ارزش» است.

وی به مقام‌های آمریکایی توصیه کرد که به جای تکرار رفتارهای «فاقد وجاهت و اعتبار جهانی» به مسئله حقوق بشر در کشور خود بپردازند.

روز گذشته همچنین ابراهیم رئیسی معاون اول رئیس قوه قضاییه در واکنش به نگرانی مقام‌های آمریکایی در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی گفته بود که ایران از نظر ملت‌ها مهمترین «حامی‌بشر» در جهان است.

اظهارات آقای رئیسی در واکنش به سخنان هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که از «نقض حقوق» اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی انتقاد کرده، ایراد شده است.

نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در گزارش‌های خود ایران را یکی از ناقضان حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، امری که با واکنش منفی مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده است.

تهران می‌گوید که این نهادها و کشور‌های حامی حقوق بشر با این موضوع در کشور‌های جهان سوم به خصوص ایران، برخوردی «دوگانه» دارند.

Share


در همین رابطه:
انتقاد آمریکا از وضعیت حقوق بشر در ایران

نظرهای خوانندگان

حقوق بشر شده اسلحه ای سیاسی که رقیبان با آن یکدیگر را میکوبند. در اینکه امریکا هم، مثل ایران، حقوق بشر را نقض میکند شکی نیست. مگر میتوان زندانهای گوانتانامو ، ابوغریب یا زندانهای مخفی امریکا را فراموش کرد. بالاخره اینها هم باید بابت این جور کارها پاسخگوی مردم جهان باشند.

-- آذر ، Mar 1, 2009

نقض حقوق بشر از طرف هرکشوری و به هر دلیلی محکوم است. این درست است که در امریکا طرفداران القاعده و طالبان که همه جهان را بگروگان گرفته اند در زندان گوانتانامو نگاهداری می شوند، و حقوق آنها در پاره‌ای از موارد نقض شده است. با این حال مقایسه حقوق‌بشر در ایران و در امریکا خاک به چشم ملت پاشیدن است و در شق بسیار بیطرفانه آن نیز کمال بی انصافی است. در ایران روزنامه‌نگاران و دگراندیشان به زندان و شکنجه‌گاهها سپرده می‌شوند و در امریکا جنایتکاران و تروریستها، در ایران دانشجویان را بعلت تظاهرات و یا یک اعتراض ساده، زندان می‌کنند، در امریکا متجاوزین به جان و مال مردم در گوانتانامو زندانی می‌شوند(نه شهروندان)، در ایران دراویش، صوفیان و بهاییان بعلت دارا بودن عقیده و مذهبی غیر از حاکمان سرکوب می‌شوند. در ایران رسمن دگراندیشان را مرتد و مهدورالدم مینامند. در ایران معلم و فعال مدنی شکنجه و به اعدام محکوم می شود. در ایران زنان را انسان بحساب نمی‌آورند. در ایران اقلیتها را سرکوب می‌کنند. در ایران تفتیش‌عقاید می‌کنند. در ایران وبلاگ‌نویسان را به شلاق و درفش می‌کشند. در ایران زنان را سنگسار می‌کنند. در ایران دست و پای انسانها را قطع می‌کنند. در ایران به قبرستانها حمله می برند. در ایران زندانیان را بدون محاکمه خودکشی می‌کنند. در ایران زندانیان را دسته‌جمعی به اعدام میسپارند. در ایران مخالفین سیاسی را با چاقو و ساطور قطعه قطعه می‌کنند...

-- رحمان جوانمردی ، Mar 1, 2009

پس از گذشت سی سال از انقلاب ...؟
اب اشامیدنی نداریم
ابتدائی ترین حقوق شهروندی...؟
روستاييان "چم انجير" مقابل استانداري لرستان تجمع کردند
ب‍رخ‍‍ي‌ روس‍ت‍‍اي‍ي‍‍ان‌ س‍‍اک‍ن‌ روس‍ت‍‍ا‌ي‌ "چ‍م‌ ‌ان‍ج‍ي‍ر" خ‍رم‌ ‌آب‍‍اد ن‍س‍ب‍ت‌ ب‍ه‌ ق‍ط‍ع‌ دو س‍‍ال‍ه‌ ‌آب‌ ‌آش‍‍ام‍ي‍دن‍‍ي‌ ‌اي‍ن‌ روس‍ت‍‍ا روز ي‍ک‍ش‍ن‍ب‍ه‌ م‍ق‍‍اب‍ل‌ ‌اس‍ت‍‍ان‍د‌ار‌ي‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ت‍ج‍م‍‍ع‌ ‌ا‌ع‍ت‍ر‌اض‌ ‌آم‍ي‍ز ب‍رپ‍‍ا ک‍ردن‍د.

ب‍ه‌ گ‍ز‌ارش‌ خ‍ب‍رن‍گ‍‍ار ‌اي‍رن‍‍ا، روس‍ت‍‍اي‍ي‍‍ان‌ ک‍ه‌ ت‍‍ع‍د‌اد ‌آن‍‍ه‍‍ا ح‍دود 40 ن‍ف‍ر ب‍ودن‍د، گ‍ف‍ت‍ن‍د: ‌اي‍ن‌ روس‍ت‍‍ا ب‍‍ا 155 خ‍‍ان‍و‌ار در ح‍‍ال‌ ح‍‍اض‍ر ف‍‍اق‍د ‌آب‌ ‌آش‍‍ام‍ي‍دن‍‍ي‌ و ک‍ش‍‍اورز‌ي‌ ‌اس‍ت‌ .
‌آن‍‍ه‍‍ا گ‍ف‍ت‍ن‍د: ب‍ه‌ دل‍ي‍ل‌ خ‍ش‍ک‍س‍‍ال‍‍ي‌ ح‍دود دو س‍‍ال‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ چ‍ش‍م‍ه‌ روس‍ت‍‍ا خ‍ش‍ک‌ ش‍ده‌ و م‍ردم‌ ب‍‍ا س‍خ‍ت‍‍ي‌ ن‍س‍ب‍ت‌ ب‍ه‌ ت‍‍ام‍ي‍ن‌ ‌آب‌ ‌آش‍‍ام‍ي‍دن‍‍ي‌ و م‍ورد ن‍ي‍‍از خ‍ود ‌اق‍د‌ام‌ م‍‍ي‌ ک‍ن‍ن‍د ک‍ه‌ ‌اي‍ن‌ م‍‍ه‍م‌ م‍ش‍ک‍لات‌ ب‍ر‌ا‌ي‌ ‌ا‌ه‍‍ال‍‍ي‌ روس‍ت‍‍ا ‌اي‍ج‍‍اد ک‍رده‌ ‌اس‍ت‌ .
ي‍ک‍‍ي‌ ‌از ‌اي‍ن‌ ‌اف‍ر‌اد ب‍دون‌ ذک‍ر ن‍‍ام‌ خ‍ود گ‍ف‍ت‌ : ‌ه‍ي‍چ‌ ي‍ک‌ ‌از م‍س‍وولان‌ ت‍ح‍م‍ل‌ ق‍ط‍ع‍‍ي‌ ‌آب‌ ‌آش‍‍ام‍ي‍دن‍‍ي‌ خ‍ود ح‍ت‍‍ي‌ ب‍ه‌ م‍دت‌ ي‍ک‌ س‍‍ا‌ع‍ت‌ ر‌ا ن‍د‌ارن‍د، ح‍‍ال‌ ک‍ه‌ م‍ردم‌ روس‍ت‍‍ا پ‍س‌ ‌از دو س‍‍ال‌ ش‍ک‍‍اي‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ب‍ه‌ گ‍وش‌ م‍س‍وولان‌ رس‍‍ان‍دن‍د، ب‍‍اي‍د ن‍س‍ب‍ت‌ ب‍ه‌ ت‍‍ام‍ي‍ن‌ ‌آب‌ ‌آش‍‍ام‍ي‍دن‍‍ي‌ ‌آن‍‍ه‍‍ا ‌اق‍د‌ام‌ ک‍ن‍ن‍د.
م‍س‍وول‌ پ‍‍اس‍خ‍گ‍وي‍‍ي‌ ب‍ه‌ ش‍ک‍‍اي‍‍ات‌ ‌اس‍ت‍‍ان‍د‌ار‌ي‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ب‍ه‌ خ‍ب‍رن‍گ‍‍ار ‌اي‍رن‍‍ا گ‍ف‍ت‌ : ب‍ن‍‍اب‍ر ‌اظ‍ه‍‍ار‌ات‌ روس‍ت‍‍اي‍ي‍‍ان‌ ل‍ول‍ه‌ ک‍ش‍‍ي‌ ‌آب‌ در روس‍ت‍‍ا ‌ان‍ج‍‍ام‌ ش‍ده‌ و ي‍ک‌ ف‍ق‍ره‌ چ‍‍اه‌ ن‍ي‍ز ب‍ر‌ا‌ي‌ ت‍‍ام‍ي‍ن‌ ‌آب‌ و پ‍م‍پ‍‍اژ ‌آن‌ ح‍ف‍ر ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌ .
"‌ام‍ي‍ن‌ ‌اح‍م‍د‌ي‌ " ‌اف‍زود: چ‍‍اه‌ ‌آب‌ ‌آش‍‍ام‍ي‍دن‍‍ي‌ م‍ردم‌ ‌اي‍ن‌ روس‍ت‍‍ا ب‍ه‌ وس‍‍اي‍ل‌ لازم‌ م‍ج‍‍ه‍ز ن‍ي‍س‍ت‌ و در ح‍‍ال‌ ح‍‍اض‍ر ب‍لا‌اس‍ت‍ف‍‍اده‌ م‍‍ي‌ ب‍‍اش‍د.
و‌ي‌ ‌اظ‍ه‍‍ار د‌اش‍ت‌ : ن‍م‍‍اي‍ن‍ده‌ ‌اس‍ت‍‍ان‍د‌ار‌ي‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ و ت‍‍ع‍د‌اد‌ي‌ ‌از روس‍ت‍‍اي‍ي‍‍ان‌ ب‍ر‌ا‌ي‌ رف‍‍ع‌ ‌اي‍ن‌ م‍ش‍ک‍ل‌ ب‍ه‌ ش‍رک‍ت‌ ‌آب‌ و ف‍‍اض‍لاب‌ روس‍ت‍‍اي‍‍ي‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌ا‌ع‍ز‌ام‌ ش‍ده‌ ت‍‍ا در س‍ري‍‍ع‍ت‍ري‍ن‌ زم‍‍ان‌ ن‍س‍ب‍ت‌ ب‍ه‌ ح‍ل‌ م‍ش‍ک‍ل‌ ‌اق‍د‌ام‌ ش‍ود.
روس‍ت‍‍ا‌ي‌ "چ‍م‌ ‌ان‍ج‍ي‍ر" در 12 ک‍ي‍ل‍وم‍ت‍ر‌ي‌ ج‍‍اده‌ خ‍رم‌ ‌آب‍‍اد ب‍ه‌ ‌ان‍دي‍م‍ش‍ک‌ و‌اق‍‍ع‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌ .

-- بدون نام ، Mar 2, 2009

وضعیت کارمندان محلی رایزنی های فرهنگی ( زیر مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مراتب بد تر از کارمندان سایر وزارت خانه ها وسفارتخانه ها است . و با وضعیت فلاکت باری مواجهند. بسیاری از این افراد ایرانیانی هستند که علیرغم توانایی های علمی بنا به دلایلی مجبور به اقامت در خارج از کشورند و با رعایت ضوابط در خدمت رایزنی های فرهنگی مشغول به کار هستند. ولی به عنوان کارمندان درجه 2 به آنها نگاه می شود . از هرگونه حقوق تامین اجتماعی، بازنشستگی بیمه درمانی و غیره محرومند. مضاف بر این به دلیل پرداخت حقوق آنها بر اساس دلار و سقوط جهانی نرخ دلار وضعیتی وخیمتر پیدا کرده اند. بجا خواهد بود در این مورد نیز اقدامی صورت گیرد

-- صبوری ، Mar 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)