تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

اوباما در حال تغییر
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «حاشیه‌اى که متن را مى‌خورد» با این پیش‌فرض که اوباما نیز همان راه بوش را در قبال ایران طی می‌کند، نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «انتصاب دنیس راس به عنوان مشاور ویژه وزیرخارجه آمریکا در امور خلیج فارس نشانه‌ای است از اینکه، اوباما همانطور که به هنگام مبارزات انتخاباتی وعده داده بود، در اجرای ایده «تغییر» جدی است، آنقدر جدی که «تغییر» را از خود آغاز کرده و هنوز دو ماه از پیروزی در انتخابات نگذشته در حال به باد دادن همه آن امیدهایی است که برخی ساده‌دلان به دوران ریاست جمهوری او بسته بودند!.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «صرف‌نظر از جزئیات، طی شدن این فرآیند در طول دو ماه یعنی اوباما دارد تغییر می‌کند و آب و هوای کاخ سفید به اضافه مقادیر معتنابهی «مشکلات عملی» و «اضطرارها»، در حال اثرگذاری بر ذهنیات او و جابجا کردن اولویت‌های اعلام شده دولت جدید آمریکاست.»

سرمقاله نویس کیهان ادامه داده است: «در قدم اول، ظاهرا قضیه از این قرار است که اوباما می‌خواهد چماق را به دست اروپا بدهد. طی دو هفته گذشته تلاش‌های جدیدی از جانب تروئیکای اروپا آغاز شده است که هدف آن آماده‌سازی بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران است. آنطور که برخی منابع اروپایی گفته‌اند، هدف آن است که ایران بداند در صورت شکست مذاکرات، «چیز بدی» وجود دارد.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «اگر ایران از چماق‌های بالا رفته توسط دیوانگانی چون اسرائیل و آمریکای جرج بوش نترسید، چرا باید از چماق اروپا - که اساسا شکل این حرف‌ها نیست- بترسد؟! این قبیل اقدامات نشان می‌دهد غرب قصد ندارد از پیگیری استراتژی سوخته چماق و هویج دست بردارد.»

متن کامل سرمقاله

مخالفت با پذیرایی از همسایگان «پرادعا»
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «گستاخی میهمانان، عزت‌مداری ما»، به سفرهای اخیر مقام‌های خارجی به ایران پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «بسیاری از حامیان دولت نهم مدعی هستند که در دوره مسئولیت این دولت، جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی ارتقاء یافته است. این گروه از حامیان دولت، ارتقای مورد ادعای خود را ناشی از رفتار مقتدرانه در مواجهه با تحولات بین‌المللی می‌دانند و بر همین اساس، دیپلماسی دولت نهم را عزت مدارانه توصیف می‌کنند.»

این روزنامه ادامه داده است: «هفته گذشته مقامات ایرانی از یک میهمان عرب پذیرایی کردند. این میهمان کسی نبود جز مسئول امور خارجی در یک جزیره کوچک خلیج فارس که تا چهار دهه قبل، بخشی از خاک ایران بوده است. این شیخ عرب که رسانه‌های رسمی و مقامات وزارت خارجه کشورمان، او را وزیر خارجه کشور بحرین می‌نامند، پس از آن به ایران آمد که کاخ سلطنتی رئیس او پذیرای پادشاه انگلیسی زاده اردن و دیکتاتور فرتوت مصر بود و در این ضیافت‌ها، عقده‌گشایی‌های فراوان علیه ایران انجام شد.»

سرمقاله نویس آفتاب یزد آورده است: «به جای نمایش ذوق‌زدگی در برابر کسانی که پذیرای رسمی نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس هستند وبه کوچک‌ترین بهانه، ادعاهای ضد ایرانی را مطرح یا از آن حمایت می‌کنند، آیا بهتر نبود که ضمن احترام به میهمان و تلا‌ش برای ختم غائله، طلب کاری‌های حقیقی ایران نیز در برابر رسانه‌ها مطرح می‌شد تا معنای واقعی عزت‌مداری در سیاست خارجی ایران، به اطلا‌ع همه جهانیان و برخی همسایگان پرمدعا برسد؟»

متن کامل سرمقاله

تحلیل جنگ آمریکا در افغانستان
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی هم با عنوان «استحاله قدرت در افغانستان» در واکنش به افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان نوشته شده است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «آمریکا به طور همزمان از کشورهای اروپائی عضو «ناتو» نیز خواسته است نیروهای بیشتری را به افغانستان اعزام کنند تا بلکه اوضاع تا حدودی «قابل مهار» شود. این بدان معنی است که نظامیان اعزامی نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و جنگ هشت ساله در افغانستان به طرز انکارناپذیری، بی‌هدف، بدون انگیزه و با سستی نیروهای مداخله‌گر به پیش می‌رود.»

به نوشته جمهوری اسلامی، «تجربه نشان داده است که عناصر دست نشانده در اوج ضعف و ناتوانی خود بیشتر و بهتر از اربابان خود حرف شنوی دارند و رمز تضعیف روزافزون «کرزای» در همین نکته نهفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که واشنگتن جایگزین مناسبی برای کرزای ندارد، ولی درعین حال با تضعیف وی سعی می‌کند امتیازات بیشتری را در صحنه افغانستان به دست آورد.»

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی در ادامه آورده است: «طبعا سئوال جدی اینست که وقتی قرار است دولت مرکزی با طالبان «شریک قدرت» شود، نظامیان تازه نفس باید با چه کسانی بجنگند؟ واشنگتن پاسخ روشنی به این سئوال نمی‌دهد، ولی تثبیت موقعیت رابرت گیتس وزیر دفاع نومحافظه کاران در کابینه اوباما ممکن است اقدامی در همین زمینه باشد که جنگ ظاهری علیه تروریسم در افغانستان را به همکاری با تروریست‌های طالبان در تمامی زمینه ها بویژه در حکومت مرکزی تبدیل کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «استیفای حقوق دولت!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «وظیفه خطیر مجلس در قبال بودجه ۸۸»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «اقتصاد ایران به کجا می‌رود؟»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «درخواست «طالبانی» و مطالبه ملی ایران»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «شیب چالش‌برانگیز اصلاح قیمت انرژی»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان « ۲۰۰۰ انحراف بودجه‌ای در کارنامه دولت»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)