تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

واکنش به برخورد با دراویش
سرمقاله امروز روزنامه اعتمادملی با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر؛ دو از یاد رفته» در حمایت از نامه مهدی کروبی به وزیر اطلاعات در اعتراض به برخوردهای اخیر با دراویش گنابادی، نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «سکوت نهادهای مختلف قانونی در کشور مانند مجلس و ستاد پیگیری و نظارت بر اجرای حقو ق شهروندی قوه قضاییه و مطبوعات و نامزدهای انتخاباتی و برخی دیگر در برابر رخدادهایی که آشکارا نقض حقوق بشر و حقوق شهروندی و قانون اساسی است، نشان می‌دهد که برخی بیش از آن‌که دغدغه وظیفه قانونی و دینی خویش را داشته باشند، دغدغه ماندن در قدرت را دارند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «چرا باید در برابر بازداشت‌ها و توقیف‌های دانشجویان و زنان و معلمان و کارگران و گروه‌های مذهبی و... نه مسوولا‌ن خود را موظف به پاسخگویی دانسته و توضیحات اقناع‌کننده می‌دهند و نه همه گروه‌ها و نهادهای مدنی در پرسشگری فعالند؟ چرا از میان روحانیون برجسته همیشه نام دو سه نفر را در میان معترضان می‌بینیم، در حالی که بسیاری دیگر از آنان نیز این روش‌ها را صواب نمی‌دانند اما تقیه می‌کنند؟»

سرمقاله نویس اعتمادملی ادامه داده است: «چرا نمایندگان مردم در مجلس، مدرس را الگوی خود قرار نمی‌دهند و در حالی که می‌توانند از جایگاه قانونی خود به پرسش برخیزند، در ایفای وظیفه کوتاهی می‌کنند؟ نمایندگان محترم مجلس هشتم نسبت به آنچه درباره شهروندان این کشور که ولی‌نعمتان ما هستند می‌گذرد، بی‌تفاوت هستند و حساسیت لا‌زم را در مورد مسائل دراویش و دانشجویان و گروه‌های دیگر نشان نمی‌دهند؟»

این روزنامه در پایان آورده است: «اگر انقلا‌ب اسلا‌می سال ۱۳۵۷ را یک حرکت اسلا‌می و ضداستبدادی و اصیل بدانیم ، نباید نقش کم و زیاد تمام گروه‌ها و جریانات را در آن نادیده گرفت و ارج عمل‌شان را کاست. دکتر تابنده که امروز قطب دراویش گنابادی است، همراه با دکتر یدالله سحابی و مهندس بازرگان و جمعی دیگر از شخصیت‌های ملی و مذهبی، از اعضای هیات موسس کمیته ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر در آذر ۱۳۵۶ بود که این جمعیت در گشودن جبهه مبارزه علیه دیکتاتوری وقت نقش موثری داشت.»

متن کامل سرمقاله

مناقشه بر سر اساسنامه شرکت ملی نفت
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «یک پرسش کلیدی از آقای خاتمی»، در واکنش به سخنان بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت محمد خاتمی در خصوص به تعویق افتادن اساسنامه شرکت ملی نفت ایران نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «آقای بیژن زنگنه در سخنرانی خود گزارشی از تراز فیزیکی نفت در یک صد سال اخیر را ارائه فرموده‌اند. سوال این است چرا این تراز فیزیکی یا عملکرد مقداری نفت را طی ۸ سال تصدی خود در وزارت نفت سال به سال نداده‌اند. امروز وقتی مدیران نفتی و مخصوصا گازی از سوی عوامل نظارتی مورد سوال قرار می‌گیرند که چرا عملکرد مقداری را نمی‌دهید، می‌گویند چنین چیزی در مجموعه نفت و گاز سابقه ندارد ما خود معترض این روال هستیم، اما کاره‌ای نیستیم! »

این روزنامه ادامه داده است: «برقراری انضباط مالی، مقدمات و مقارناتی دارد. از جمله این مقدمات آیین نامه‌های مالی، محاسباتی و معاملاتی است که ترتیب چگونگی و مرجع تنظیم آن را اساسنامه هر بنگاه اقتصادی تعیین می‌کند. وقتی اساسنامه نباشد. آیین نامه‌های مالی محاسباتی و معاملاتی پا در هواست! کدام اساسنامه؟ همان اساسنامه‌ای که به نظر آقای زنگنه «تعیین کننده نیست!»

سرمقاله نویس رسالت آورده است: «آیا آقای خاتمی رئیس دولت هفتم و هشتم می‌تواند به این سوال پاسخ دهد شرکت ملی نفت به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت در زمان تصدی وی با چه قانون و مقرراتی اداره می‌شده است؟»

متن کامل سرمقاله

اصلاح‌طلبان از فرصت استفاده کنند
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد هم با عنوان «اجماع علیه مردم!؟» به رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان و وضعیت جبهه اصلاحات در انتخابات پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «در ماه‌های اخیر، عده‌ای از سردلسوزی اعلام کرده‌اند که تنها راه بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت، آن است که همه فراکسیون‌های مختلف در این جناح زیریک پرچم جمع شوند. براساس این توصیه، اصلاح‌طلبان باید با حمایت از یک کاندیدا، پیروزی او را به نحوی تضمین کنند که در مرحله اول انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸، با اختلاف رای گسترده نسبت به رقیب، بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زند.»

به نوشته آفتاب یزد، «بسیاری از افراد معتقدند که کاندیدای پیروز در انتخابات ریاست جمهوری نهم، توانست با عاریت گرفتن یا مشابه‌سازی برخی شعارهای انتخاباتی، در مرحله دوم انتخابات آرای تعدادی از کاندیداهای اصلاح‌طلب رابه طرف خود جلب کند که تنها دلیل وقوع این مسئله، عدم شفافیت برخی شعارها و مرزبندی‌ها بود.»

سرمقاله نویس آفتاب یزد در ادامه آورده است: «اما اصلاح‌طلبان نباید خود و مردم را بفریبند. نگاهی به دهه ۸۶-۷۶ نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان برای تحقق مبانی اصلی اصلاح‌طلبی - که در ذات انقلاب اسلامی وجود داشته است- به راه‌ها و روش‌های گوناگونی اعتقاد دارند. به جای آنکه <عدم اجماع> در مرحله فعلی یک خطر خانمانسوز معرفی و موجب افزایش نگرانی در میان میلیون‌ها طرفدار این جناح شود، بهتر است همه اصلاح‌طلبان تلاش کنند وضعیت فعلی را به یک فرصت تبدیل نمایند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «چشم‌انداز مذاکرات قاهره»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «جای خالی بسته حمایتی در اقتصاد ایران»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «کارکردگرائی ضرورت روز»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «موفقیت بزرگ علمی و سیاسی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «فقر و عدالت اجتماعی»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)