تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رئیس جمهور عراق وارد تهران شد

رئیس جمهور عراق شب گذشته (پنج‌شنبه) در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، رئیس جمهور ایران امروز جمعه، از جلال طالبانی استقبال رسمی کرد.

رئیس جمهور عراق قرار است در سفر سه‌روزه خود با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور و اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان دیدار کند. به گزارش برخی رسانه‌ها ملاقات‌های دیگری از جمله با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز در برنامه سفر او قرار دارد.

هیأت همراه جلال طالبانی عبارت است از وزرای بازرگانی، تجارت، برق، مسکن و همچنین معاون وزارت امور خارجه و رئیس گروه ارتباطات خارجی در مجلس عراق.

محورهای گفت‌وگوهای این سفر «بررسی راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه» و گفت‌وگو درباره «مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» عنوان شده‌است.

گفته می‌شود از سرگیری گفتگوهای ایران و آمریکا و بحث در مورد سرنوشت نیروهای سازمان مجاهدین خلق در عراق، از دیگر موارد در دستور کار گفتگوهای طرفین خواهد بود. اما چنین دستور کاری رسما اعلام یا تائید نشده است.

جلال طالبانی ششمین بار است که به عنوان رئیس جمهور عراق به ایران سفر می‌کند.

سفر پیشین جلال طالبانی به تهران در ماه ژوئن ۲۰۰۷ انجام شد. محمود احمدی‌نژاد نیز در ماه مارس ۲۰۰۸ به بغداد سفر کرد که این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به عراق بود.

سفر محمود احمدی‌نژاد نشانه آغاز روابط نزدیک‌تر میان دولت ایران و دولت عراق بود که با اکثریت شیعه اداره می‌شود.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق نیز در ماه ژانویه از تهران بازدید کرد و خواستار کمک ایران در بازسازی عراق شد. در جریان آن سفر، دو کشور کمیته مشترک بلندپایه‌ای برای بهبودی روابط تشکیل دادند.

Share

نظرهای خوانندگان

ایا یک با غیرت در بین خبرنگاران پیدا می شود که لنگه کفشی و یا لنگه دمپا یی به طرف طالبانی و یا نوری مالکی در یکی از این ملاقاتهای با افراد همانند خود در مملکتمان پرتاب کند؟؟ همه کارهای ما فقط شعار است و بس.

-- بدون نام ، Feb 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)