تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«تهران، کوچه اشباح»

«تهران، کوچه اشباح» نوشته دراکولا و بازگفته سیامک گلشیری از سوی نشر افق در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شد.
این کتاب، رمانی برای نوجوانان با موضوع وحشت است.

آقای گلشیری در مقدمه کتاب درباره شیوه آشنایی‌اش با نویسنده این کتاب یعنی دراکولا نوشته است: «درست چهار ماه و سه شب پیش، ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه شب، شخصی با من تماس گرفت. گفت می‌داند که نویسنده‌ام و کتاب هم از من خوانده که اسمش یادش نیست... گفت می‌خواهد یک جایی ببیندم. لحنش طوری بود که حس کردم صدایش را عوض کرده؛ یک جور صدای دورگه کلفت که خس خس می‌کرد و انگار از ته چاه درمی‌آمد.»

نویسنده افزوده است: «گفت بیایم اتوبان چمران، یک جایی بعد از پل گیشا، نرسیده به اتوبان همت...کمی جلوتر از اتوبان کنار زدم...یک دفعه متوجه شدم که دستگیره در صدایی کرد و مرد سیاه پوشی به یک چشم برهم زدن سوار شد. پالتو بلند سیاه رنگی به تن داشت و یقه بلندش را تا زیر گوشش بالا داده بود...»

گلشیری آورده است: «زدم توی دنده و رفتم جایی که مرد گفت؛ نزدیک پل همت، کنار اتوبان ایستادم. تمام مدت زیرچشمی نگاهم به مرد بود. متوجه صورت استخوانی‌اش شدم که عجیب سفید بود، انگار قوطی پودر روی صورتش خالی کرده باشد. اما با وجود صورت استخوانی و گونه‌های کاملا بیرون زده و آن قد و هیکل غول‌آسا، خیلی جوان بود، آن قدر که فکر کردم شاید ناقص‌الخلقه است.»


ادامه ماجرا چنین روایت شده است: «کیف را گذاشت روی زانویم. بعد، بی آن که نگاهم کند، گفت اتفاق وحشتناکی برایش افتاده. گفت ماجرایش را دو ماه بعد از آن شبی نوشته که پایش را توی آن خانه گذاشته؛... گفت دلش می‌خواهد همه‌اش را بخوانم و بعد چاپش کنم. گفت تنها آرزویی که دارد همین است، تنها آرزویی که می‌تواند داشته باشد.»

نویسنده ادامه می‌دهد: «بعد بلافاصله دستگیره در را گرفت و جلو کشید. همان وقت برای لحظه‌ای برگشت و توی تاریکی نگاهم کرد و من متوجه فکش شدم که به طرز عجیبی بیرون زده بود... هنوز در را نبسته بود که سرم را خم کردم و گفتم: «می‌تونم اسم تونو بپرسم؟» سرش را خم کرد و خیلی آهسته گفت: «دراکولا.»

گلشیری در پایان می‌نویسد: «هنوز که هنوز است باور نمی‌کنم...شب‌ها گاهی تا دیر وقت به آن شب فکر می‌کنم... می‌دانم دوباره می‌بینمش. شک ندارم. بیشتر وقت‌ها هم نسخه‌ای از این کتاب را، که خودم بازنویسی‌اش کرده‌ام، به همراه دارم تا به محض این که دیدمش، آن را به او بدهم. شاید هم تا حالا خودش کتاب را گیر آورده باشد.»

سیامک گلشیری در سال ۱۳۸۶ دیپلم افتخار جشنواره پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در سال ۱۳۸۲ جایزه ادبی یلدا را دریافت کرد.

قیمت این کتاب، ۱۷۰۰ تومان است.

«نشانه‌شناسی»

«نشانه‌شناسی» نوشته امبرتو اکو با ترجمه پیروز ایزدی از سوی نشر ثالث در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.
این کتاب برگرفته از کتاب قبلی اکو با عنوان «نظریه‌شناسی» است.

نشانه‌شناسی به مطالعه نشانه‌ها و چگونگی کارکرد آن‌ها می‌پردازد و می‌توان از آن تحت عنوان دکترین نشانه‌ها یاد کرد. در طول تاریخ مطالعات نشانه‌شناختی، به پدیده نشانه از دیدگاه‌های گوناگون نگریسته شده است.


اومبرتو اکو بر این باور است که در نشانه‌شناسی نه از «نشانه‌ها»، بلکه از نقش نشانه‌ای باید سخن به میان آورد. نقش نشانه‌ای، رابطه‌ای است قراردادی که میان بیان و محتوا برقرار می‌شود.

در این میان، محتوا خود، ساخته و پرداخته فرهنگی مشخص است. از این رو، بیان در وهله نخست، به فرهنگ بازمی‌گردد. از سوی دیگر اکو به گونه‌شناسی نشانه‌ها اعتقادی ندارد و بر این باور است که فرهنگ و قراردادهای منتج از آن در زمره عوامل تولید نشانه‌ها قرار دارند.

از آن‌جا که فرایند نشانگی، بسیار پیچیده است و با ادراک رابطه دارد و نشانه، زائیده عملیات پیچیده‌ای است که در آن شیوه‌های گوناگون تولید و شناخت دخالت دارند، اکو در این کتاب می‌کوشد به روشن ساختن مسائل مربوط به تولید و بازشناسی نشانه‌ها کمک کند.

قیمت این کتاب، ۲۰۰۰ تومان است.

«آگوست در اُسیج‌کانتی»

نمایشنامه «آگوست در اُسیج‌کانتی» نوشته تریسی لتس با ترجمه آراز بارسقیان در ۱۹۲ صفحه از سوی انتشارات افراز به بازار کتاب آمده است.

این نمایشنامه، برترین نمایشنامه‌ سال ۲۰۰۸ است که مهم‌ترین جوایز این سال، از جمله پولیتزر و تونی را به‌خود اختصاص داده است.

«آگوست در اُسیج‌کانتی» در سال ۲۰۰۸ جوایز دیگری چون دراما دسک، منتقدان نیویورک و چندین جایزه‌ معتبر دیگر را هم به از آن خودکرد تا بی‌رقیب بتواند در شهرهای نیویورک (تئاتر برادوی)، شیکاگو و لندن، عنوان نمایش برتر سال را به‌دست آورد.


این نمایشنامه، داستان پریشانی یک خانواده فروپاشیده‌ آمریکایی را روایت می‌کند که اعضای آن به خاطر ناپدید شدن ناگهانی پدر گرد هم می‌آیند. درحقیقت این کتاب، روایتی وحشتناک از رابطه‌های میان افراد این خانواده و بی‌رحمی این افراد نسبت به یکدیگر است.

این نمایشنامه جزو متونی است که «تراژدی- کمدی» و به‌عبارت دیگر «کمدی سیاه» خوانده می‌شود.

این روایت از هشت بازیگر محوری سود می‌برد و متنی است زنده، پویا و سرشار از انرژی.

تریسی لتس پیش‌تر آثاری چون «جو قاتل»، «حشره» و «مردی از نبراسکا» را خلق کرده بود و در سال ۲۰۰۴ نیز به‌خاطر نمایشنامه‌ «مردی از نبراسکا» نامزد جایزه‌ی پولیتزر شده بود.

«باستان شناسی سینما و خاطره یک قرن»

کتاب «باستان شناسی سینما و خاطره یک قرن» گفت و گویی جذاب و خواندنی است که یوسف اسحاق‌پور نویسنده ایرانی مقیم فرانسه با ژان لوک گدار انجام داده. این کتاب با ترجمه مازیار اسلامی و به وسیله انتشارات حرفه نویسنده به تازگی در ایران منتشر شده است.

بحث اصلی اسحاق‌پور با گدار در این کتاب پیرامون کتاب/ فیلم تاریخ(های) سینمای گدار است. فیلمی که گدار در یک دوره زمانی ۱۳ ساله ساخت و مانند همه آثار گدار، ترکیب پیچیده‌ای است از عکس‌ها، نقاشی‌ها، فیلم‌ها، نقل‌قول‌های ادبی، فیلم‌های خبری، نوشته‌های روزنامه‌ها و البته صدای گدار که به عنوان راوی بر روی این تصاویر شنیده می‌شود و تصویری تکان‌دهنده از قرن بیستم ارائه می‌دهد. فیلمی که از آن به عنوان شاهکار گدار و بوطیقای سینما نام برده می‌شود.


با این حال کتاب باستان‌شناسی سینما و خاطره یک قرن محدود به بحث در‌باره تاریخ‌های سینمای گدار نمی‌شود، بلکه به موضوعات دیگری چون هنر، سیاست و قرن بیستم نیز می‌پردازد. مازیار اسلامی در مقدمه این کتاب پس از معرفی فشرده گدار از زبان کالین مک‌کیب، منتقد و مورخ سینما، در باره ایده اصلی این گفت و گو توضیح می‌دهد.

به اعتقاد او‌ در کتاب «باستان شناسی سینما و خاطره یک قرن» می‌توان چهره‌های متفاوت گدار در دوره‌های مختلف زندگیش را دید: گدار رادیکال، گدار عاشق هنر، گدار چریک و گدار منتقد.

«باستان شناسی سینما و خاطره یک قرن»، گفت و گوی ژان لوک گدار و یوسف اسحاق‌پور با ترجمه مازیار اسلامی را نشر حرفه نویسنده در تهران با قیمت ۲۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

کتاب‌ چاپ شده در غرب

«ایران خاتمی»

«ایران خاتمی» نوشته غنچه تضمینی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی ایران و ‌فارغ‌التحصیل ارتباطات بین‌الملل از دانشگاه کنت کانتربری‌، نگاهی تحلیلی به سیاست در ایران معاصر و فرهنگ سیاسی پیچیده آن است.

این کتاب مطالعه‌ای است در باره یکی از بحرانی‌ترین دوران تاریخ سیاسی پس از انقلاب ایران و به قدرت رسیدن محمد خاتمی نامزد جریان اصلاح‌طلب.‌

نویسنده در این کتاب به تحلیل شخصیت محمد خاتمی و جنبش اصلاح‌طلبی ایران که به حمایت از او برخاست، می‌پردازد.

به نوشته خانم تضمینی، برای درک سیاست پیچیده ایران، ابتداباید تغییراتی را که دولت اصلاح‌طلب خاتمی در ایران انجام داد، شناخت، روحانی کمتر شناخته شده‌ای که در سال ۱۹۹۷ با رای ۷۰ درصد مردم به پیروزی رسید و مشوق حرکتی اصلاح‌طلبانه در ایران شد که در طی هشت سال دوران ریاست جمهوری او، تداوم یافت.

به گفته خانم تضمینی، هنگامی که محمد خاتمی در سال ۱۹۹۷ در ایران به قدرت رسید، همه انتظار تغییرات رادیکال سیاسی در ایران را داشتند، اما با پایان یافتن دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری‌اش، سرخوردگی و نا‌امیدی عمومی، در میان یاران و حامیان او ظاهر شد.


به نظر او خاتمی کسی است که نه تنها سیاست‌اش، بلکه شخصیت‌اش نیز در تضاد آشکار با رقیب سیاسی‌اش محمود احمدی نژاد قرار دارد.

به نظر می‌رسد که چهار سال حکومت احمدی‌نژاد، دوباره شرایط را برای نامزدی مجدد خاتمی برای ریاست‌جمهوری و پیروزی‌اش در انتخابات فراهم کرده است.

حامیان خاتمی فکر می‌کنند که او می‌تواند ایران را از انزوای بین‌المللی بیرون آورده، روابط با آمریکا را بهبود بخشیده و ایران را به قدرت برجسته منطقه تبدیل سازد.

با این حال خانم تضمینی بر این باور است که خاتمی هنوز برای غرب ناشناخته است و با این کتاب خود سعی دارد به بررسی پس زمینه سیاسی و فکری مردی بپردازد که به نظر او شاید هنوز بتواند شرایط سیاسی در ایران و در خاورمیانه را تغییر دهد.

ایران خاتمی، جمهوری اسلامی و مسیر پرآشوب اصلاحات نوشته غنچه تضمینی با قیمت ۵۲.۵۰ پوند از سوی انتشارات آی بی توریس در بریتانیا منتشر شده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)