تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«محدودیت برای جمعیت آل‌یاسین در ایران»

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش فوریه خود از افزایش محدودیت‌های «جمعیت آل‌یاسین» در ایران خبر داد.

اعضای آل یاسین، این جمعیت را «یک سازمان فرهنگی متشکل از چندین گروه مختلف مانند انجمن متفکران و محققان، انجمن مترجمان، نویسندگان و مدرسان آل‌یاسین و جبهه طبیعت» معرفی می‌کنند.

براساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، پیمان فتاحی، رهبر این جمعیت ۱۴ ژانویه ۲۰۰۹ پس از احضار به یک جلسه بازجویی در اداره برخورد با مذاهب وزارت اطلاعات، دستگیر شده است.

جمعیت آل‌یاسین همچنین اعلام کرده‌ است که ۹ تن از اعضایش طی ماه گذشته از سوی ماموران اطلاعات دستگیر شده‌اند.

اعضای این جمعیت در عین حال می‌گویند که مقام‌های جمهوری اسلامی تعدادی از نشریات این جمعیت را تعطیل و کتاب‌های رهبر جمعیت را جمع‌آوری و وب‌سایت‌هایشان را فیلتر کرده‌اند.

جمعیت آل‌یاسین حدود ۱۲ سال پیش در ایران فعالیت خود را آغاز کرده است و به گفته بنیانگذارانش در شاخه‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی و تحقیقاتی فعالیت می‌کند

آن‌طور که سا‌زمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است، رهبر این جمعیت با اتهام‌های «بدعت‌گزاری مذهبی»، «گرایش به مسیحیت»، «پلورالیزم معنوی»، «تلاش برای پیوند اسلام، مسیحیت و یهودیت»، «توطئه علیه نظام اسلامی»، «استحاله دینی» و «گسترش لیبرالیزم معنوی و اسلام آمریکایی» روبرو است.

جمعیت آل‌یاسین حدود ۱۲ سال پیش در ایران و در تهران فعالیت خود را آغاز کرده است و به گفته بنیانگذارانش در شاخه‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی و تحقیقاتی فعالیت می‌کند.

اعضای این جمعیت می‌گویند که فعالیت‌های مذهبی و سیاسی ندارند و برای «بالا بردن سطح آگاهی عمومی مردم» تلاش می‌کنند.

این در حالی است که برخی وب‌سایت‌های محافظه‌کار در ماه‌های اخیر فعالیت این جمعیت را «بدعت‌گزارانه» دانسته‌اند؛ امری که از سوی اعضای این جمعیت رد شده است.

Share


در همین رابطه:
«استقبال از جمعیت آل یاسین باعث برخوردها شد»

نظرهای خوانندگان

لطفا اطلاعات و توضيحات بيشتري در مورد اين انجمن ارائه دهيد.

-- بدون نام ، Feb 22, 2009

من در جلسات این گروه شرکت می کردم. روشنگری خیلی خوبی بود و مهمتر اینکه رهبر گروه، توانسته بود تاثیرات شخصیتی و اخلاقی بسیار خوبی را بر روی جوانان فراوانی که مشتاقانه به او گرویده بودند اعمال کند. لذا این تاثیرات بسیار خوب بود.

-- صادق ، Feb 22, 2009

البته فشار آوردن روی افراد و گروه ها در داخل ایران قطعاً کار مذمومی است که همه گی از آن آزار می بینیم. اما در مورد این گروه بهتر است در اخبارتان دقت بیشتری به خرج دهید و ایشان را به سادگی دانشمند و پژوهشگر و غیره ننامید. بنده در جلسات این گروه شرکت کرده ام و ایشان را می شناسم. استفاده از توصیفاتی مثل پژوهشگر و دانشمند و مترجم برای این افراد لوث کردن این عبارات است. بنده هم معتقدم که افراد و گروه ها باید در ابراز عقایدشان بدون واهمه آزاد باشند. بر اساس همین آزادی هم مایلم اضافه کنم این گروه عمدتاً متشکل از جوانان ساده و البته کم اطلاعی است که شیفته ی شخصیت مرکزی گروه (پیمان فتاحی، خالق فتاح، ایلیا م، الیاس یا هر نام دیگری که بر خودش گذاشته است) هستند و توسط چند تن از نزدیکان این شخصیت مرکزی برای انجام فعالیت های داوطلبانه ای مثل ترجمه، گردآوری اطلاعات "علمی؟" و برگزاری جلسات به کار گرفته می شوند. هیچکس از اعضای گروه از سلسله مراتب داخل گروه خبری ندارد و همه چیز در حاله ای از راز و رمز پیچیده شده است، و اعضاء الان سالهاست که منتظر هستند استاد تعالیم "هنر زندگی متعالی" را که 36 عدد هستند به ایشان یاد دهد، ولی هر بار استاد یک چیز جدید مطرح می کند (ظاهراً هر چه همان موقع به ذهنش می رسد) و هیچ خبری هم از هنر های ماورائی و غیره (که باعث جذب بسیاری شده است) نیست. به هر حال شکل گیری این گروه ها هم ناشی از شرایط خفقان فرهنگی و سیاسی داخل کشور است و گمان نمی کنم این گونه معلق بازی ها در جوامع باز زیاد قدرت بگیرند. به هر حال من برای این افراد در بند متأسفم و امیدوارم که به زودی آزاد شوند، و در عین حال شیوه ی کار این گروه را نیز تأئید نمی کنم و گمان می کنم که شیوه ی ایشان نوعی "سر کار گذاشتن" مردم و جوانان است. البته در خبر قبلی در مورد این گروه نیز من کامنتی گذاشتم که در بخش نظرات قرار داده نشد. امیدوارم این دفعه نظر بنده را به عنوان یک شاهد در اینجا قرار دهید.

-- مهدی ، Feb 22, 2009

ادامه بدید کارتون خوبه

-- حسن م ، Mar 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)