تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

سردرگمی در سیاست‌های واردات بنزین
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «واردات بنزین به جای سرمایه‌گذاری» در خصوص واردات غیرقانونی بنزین در ایران نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «وزارت نفت اگر تقاضای مجوز برای واردات بنزین و توضیحات کافی را در این مورد ارائه می‌داد، مجلس نیز متناسب با نیاز کشور مجوز واردات را صادر می‌کرد. منشاء سردرگمی سیاست‌ها در مورد واردات بنزین مشخص نیست. به عنوان مثال قیمت‌های متفاوتی برای سال آینده اعلام می‌شود و هنوز هم تصمیم قطعی در این مورد اتخاذ نشده است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «وزارت نفت این عمل خود را با عملکرد دولت‌های گذشته که واردات را بدون مجوز انجام می‌داد، توجیه می‌کند. این در حالی است که ما کاری با عملکرد دولت‌های قبلی نداریم و باید مسئول اعمال خود در دولت نهم و مجلس هشتم باشیم.»

سرمقاله نویس سرمایه در بخش دیگری از یادداشت خود ادامه داده است: «هدف قانونگذار از اینکه شش درصد درآمد نفت در اختیار وزارت نفت باشد این بود که صرف سرمایه‌گذاری شود نه صرف واردات بنزین. وزارت نفت باید این بودجه را صرف توسعه میدان‌های نفت و گاز مشترک و گسترش بخش‌های تولیدی صنعت نفت می‌کرد. متاسفانه وزارت نفت بخشی از این بودجه را صرف تاسیس مجموعه‌های ورزشی، خدمات جانبی و مجموعه‌های رفاهی کرده است.»

این روزنامه در پایان آورده است: «در حال حاضر تقاضای کمیسیون انرژی از دولت و مجلس این است که هرچه زودتر برنامه سال آینده در مورد بنزین مشخص شود تا از این‌گونه مشکلات و تخلفات جلوگیری کند. در عین حال تا پایان سال در صورت نیاز به واردات بنزین، این واردات از سوی دولت بدون مجوز انجام می‌شود و به نظر مجلس توجه نمی‌شود.»

متن کامل سرمقاله

برنامه‌ریزی تخصصی برگ برنده در انتخابات
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «بهای گزاف یک تجربه»، به پیشنهادهایی برای اصلاح‌طلبان به منظور پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «تجربه افکارعمومی از وعده‌های اقتصادی دولت نهم و میزان تحقق آنها باعث شده تا امروزه رای‌دهندگان، دلایل قانع کننده‌ای را برای حضور در پای صندوق‌های رای و حمایت از نامزدهای انتخابات آتی، مطالبه کنند.»

این روزنامه ادامه داده است: «به نظر می‌رسد آنچه که می‌تواند به برگ برنده کاندیداهای اصلاح‌طلبان تبدیل شود و بر اساس آن، چشم‌انداز مطلوبی را برای کشور فراهم کند، تاکید بر نظام برنامه‌ریزی و انجام کارهای تخصصی و کارشناسی است که نه تنها اقتصاد، بلکه سایر عرصه را نیز دربرگیرد تا بدین وسیله، از اتلاف منابع مالی، انسانی، انرژی و... جلوگیری شود.»

مردمسالاری در ادامه نوشته است: «چه، رویکرد دولت نهم در این زمینه عملا به پاشنه آشیل اصول‌گرایان ساکن خیابان پاستور انجامیده است؛ تغییر پیاپی در سطح مدیران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی و چالش‌های پرفراز و نشیب میان وزارت کار و بانک مرکزی، تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده در خلال سفرهای استانی و مهم‌ترین آنها، انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از جمله این موارد محسوب می‌شود و بیراهه نیست اگر این موضوع را به عنوان یکی از اساسی‌ترین دلایل انشقاق و انتقادهای درونی میان اصول‌گرایان درنظر بگیریم.»

این روزنامه در پایان آورده است: «نادیده گرفتن نظام برنامه‌ریزی و کارکرد نهادهای فراسازمانی، غیر سیاسی و کاملا تخصصی در این زمینه، تجربه مهمی بود که البته به بهایی گزاف به دست آمد؛ از کنار این تجربه، بی‌تفاوت گذر نکنیم. »

متن کامل سرمقاله

هزینه‌های حضور کروبی در انتخابات
سرمقاله روزنامه رسالت هم با عنوان «ارزیابی آخرین وضعیت کاندیداهای جناح اصلاحات» به بررسی جناح اصلاح‌طلب در نوع روش بازی سیاسی، یارگیری‌ها و آرایش سیاسی پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «کروبی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که جدی‌ترین رقیبش در انتخابات آتی محمود احمدی‌نژاد خواهد بود. به عبارتی او خود را کاندیدای واحد جریان اصلاحات گمان می‌برد و بر این باور بود که اعلام رسمی کاندیداتوری او راه را بر حضور مدعیان دیگر جریان اصلاحات منجمله خاتمی خواهد بست.»


به نوشته این روزنامه، «حضور کروبی به عنوان کاندیدا باعث شد که علاوه بر هواداران او که در حزب اعتماد ملی گردآمده‌اند، مخالفان حضور خاتمی در انتخابات از هر سو به نحوی با اعلام حمایت از کروبی عملا نقد خود بر خاتمی را نیز آشکار نمایند؛ حمایت عباس عبدی تحلیلگر رک‌گوی اصلاحات از کروبی از یک سو و حمایت کرباسچی کارگزارانی که فعلا تمایلاتی برای کاندیداتوری از خود بروز می‌دهد؛ از سوی دیگر معجون غریبی را پدید آورده است که اگر بر اینها حمایت دوره پیش دکتر سروش از کروبی و حمایت احتمالی او در آینده از وی را بیفزاییم، مسئله جالب‌تر خواهد شد.»

رسالت افزوده است: «البته حضور کروبی برای او کم هزینه نیز نبوده است. اولین تهاجم‌ها از سوی جناح اصلاح‌طلب و بویژه طیف تندرو مجاهدین انقلاب اسلامی سامان داده شد. مجاهدین انقلاب در ائتلافی اعلام نشده با جبهه مشارکت و مجمع روحانیون که کروبی از آن انشعاب کرد؛ پس از اعلام کاندیداتوری کروبی بر فشار خود برای قانع کردن خاتمی برای کاندیداتوری افزودند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آل‌سعود و تغییرات در ساختار قدرت»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «سینمای پرسش»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «سواری مجانی!»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «هوشیاری در صیانت از روح انقلابی نظام»

سرمقاله روزنامه آفتاب‌یزد با عنوان «او یک انسان بود»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «ذوق‌زده نشوید!»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)