تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گفتگوی ایران و آمریکا در دستور کار عراق

هوشیار زیباری می‌گوید که آغاز گفتگو‌ها میان ایران و آمریکا در دستور کار دولت عراق قرار دارد.

وزیر خارجه عراق گفته است که دولتش در حفظ مثلث ایران - عراق - آمریکا برای تثبیت موقعیت «عراق جدید» از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه با اعلام این‌که، این خبر را در گفتگویی اختصاصی به نقل از آقای زیباری منتشر می‌کند، گزارش کرد در صورت توافق طرفین، عراق میزبانی این گفتگو‌ها را بر عهده خواهد داشت.

این در حالی است که منوچهر متکی که هفته گذشته به عراق سفر کرده بود، ادامه مذاکرات سه‌جانبه را غیرضروری خواند.

ایران و آمریکا سال گذشته میلادی در سه دوره مذاکرات درباره امنیت عراق شرکت کردند. دور چهارم این مذاکرات، بنا بر دلایل نامعلومی برگزار نشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای زیباری همچنین گزارش‌ها درباره سفر قریب‌الوقوع علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عراق را تائید کرد.

زیباری گفته است که در صورت توافق طرفین، عراق میزبانی این گفتگو‌ها را بر عهده خواهد داشت

رسانه‌های ایرانی و عربی طی چند روز گذشته خبر داده بودند که آقای هاشمی برای دیدار با مقام‌های عراقی به بغداد سفر خواهد کرد.

سفر آقای هاشمی به عراق پس از سفر علی‌اکبر ولایتی مشاور سیاست ‌خارجی آیت‌الله علی خامنه‌ای و منوچهر متکی وزیر خارجه به این کشور انجام می‌شود.

خبرگزاری آلمان همزمانی سفر این دو مقام ارشد سیاسی به عراق را با سفر نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه به این کشور، بی‌ارتباط با آغاز مذاکرات تهران و واشینگتن ندانسته است.

به گزارش این خبرگزاری «اکنون ایران در تلاش است تا گفتگوی جدیدی را با آمریکا آغاز کند و اوضاع عراق یکی از موضوعات مربوطه برای مذاکرات است.»

مقام‌های ایران تاکنون حاضر نشده‌اند گزارش‌هایی از این دست را تائید کنند.

آنها اعلام کرده‌اند که سفر آقای متکی برای پیگری توافق‌های قبلی میان دو کشور بوده و سفر آقای ولایتی نیز شخصی و برای زیارت اماکن مقدس شیعیان صورت گرفته است.

Share
در همین رابطه:
سفر همزمان مقام‌های ایران و فرانسه به عراق

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)