تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

پاسخ‌های بدون ابهام
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «حالا چه مى‌گویید؟!» با این جمله برتولت برشت که می‌گفت؛ می‌توان برای یک‌بار به همه دروغ گفت و می‌شود برای همیشه به یک نفر دروغ گفت، اما هرگز نمی‌توان برای همیشه به همه دروغ گفت، آغاز شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «چند هفته قبل، «دبورا سالامون» نویسنده و تحلیل‌گر معروف روزنامه واشنگتن پست نوشته بود که ما آمریکایی‌ها طی ۳ دهه گذشته درباره ایران به خودمان دروغ گفته‌ایم. رسانه‌های آمریکایی براساس یک توافق نانوشته، از پوشش خبری درباره واقعیت‌های ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خودداری کردند و در تحلیل رخدادهای این کشور انقلابی و مسلمان به گفته‌ها و نوشته‌های طیفی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج کشور مراجعه کردند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «دیروز در جریان راهپیمایی عظیم و گسترده مردم ایران، خبرنگاران صدا و سیما به سراغ خبرنگاران رسانه‌های خارجی که برای پوشش خبری راهپیمایی ۲۲ بهمن به تهران آمده بودند رفته و نظر آنها را درباره این رخداد بزرگ و حضور یکپارچه مردم در دفاع از انقلاب جویا شدند. خبرنگار شبکه تلویزیونی معروف و پربیننده CNN آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاران صدا و سیما گفت: «اجازه گفت وگو و اظهار نظر نداریم»! پاسخ سؤال خبرنگاران صدا و سیما را به آسانی از پاسخ ندادن خبرنگاران CNN می‌توان درک کرد.»

سرمقاله نویس کیهان ادامه داده است: «اخیراً چند نشریه معروف آمریکایی و اروپایی به نقل از مردم کشورشان و در تفسیر و تحلیل های خود پیرامون جایگاه کنونی ایران اسلامی در منطقه و جهان، از مقامات آمریکایی پرسیده‌اند؛ اگر جمهوری اسلامی ایران آن‌گونه که شما طی سه دهه گذشته ادعا می‌کردید، کشوری ضعیف، عقب‌مانده از نظر علمی و تکنولوژی، منزوی در میان مردم، فاقد جایگاه در معادلات منطقه و... است، چرا در معادلات منطقه حرف اول را می‌زند؟ چرا آمریکا در عراق دست نیاز به سوی ایران دراز کرده است؟ چگونه خاورمیانه بزرگ در حال شکل‌گیری با محوریت ایران است؟»

این روزنامه در پایان آورده است: «این سؤال‌ها از نوع پرسش‌هایی هستند که پاسخ را بدون کمترین ابهامی در خود دارند، یاد امام راحلمان (ره) به خیر که خطاب به آمریکا می‌فرمود: اگر می‌گوئید چیزی نشده پس چرا اینقدر سر و صدا می‌کنید؟!»

متن کامل سرمقاله

الگوی مستضعفان جهان
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «دهه چهارم ؛ الگوی ایرانی- اسلامی»، به بررسی الزامات دهه چهارم انقلاب اسلامی پرداخته است.

قدس در بخشی از سرمقاله خود آورده است: «البته، طی سال‌های اخیر با غلبه جریان فکری اصولگرایی در جامعه و بازخوانی ادبیات انقلابی، اندیشه‌های غیربومی و وارداتی مبتنی بر الگوهای توسعه اقتصادی و سیاسی غربی با ادبار عمومی مواجه گردیده و اکنون بیش از پیش افکار عمومی با مفاهیمی از قبیل عدالت، مبارزه با فقر و فساد، اهتمام به مناطق محروم و... جایگزین واژه‌های توسعه سیاسی و جامعه مدنی گردیده است.»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «ورود ایران به باشگاه هسته‌ای، شناسایی ایران به عنوان یک قدرت موشکی در جهان، پیوستن به باشگاه کشورهای فضایی دنیا و پرتاب ماهواره «امید» به مدار کره زمین و... از جنس جهش‌هایی است که مدل بومی را در شتاب بخشیدن به پیشرفت کشور، موفق معرفی می‌نماید.»

قدس ادامه داده است: «بدین ترتیب، جمهوری اسلامی با توسعه در عرصه‌های گوناگون می‌تواند الگوی جهان اسلام و گستره جغرافیایی مستضعفان قرار گیرد. اکنون ملت‌های جهان با پیروی از مردم سربلند ایران مسیری متفاوت از نمونه‌های تحمیلی استعمارگران را برگزیده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

تشویق مردم برای حضور بیشتر
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی هم با عنوان «‌الزامات دهه چهارم انقلاب» به ارائه عواملی که می‌تواند بیشترین تاثیر را در تشویق مردم برای حضور در صحنه‌های مختلف انقلاب داشته باشد، اختصاص یافته است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا نوشته است: «حل مشکلات اقتصادی مبارزه، موثر و تاثیرگذار با بیکاری و تورم و بی‌مبالاتی‌هائی که در تعیین قیمت‌ها توسط عوامل غیرمسئول وجود دارد. سروسامان دادن به اقتصاد و به ثبات رساندن آن به ویژه حل مشکل بیکاری و گرانی و عدم ثبات قیمت‌ها الزام مهمی است که باید اولین اقدام مسئولان در دهه چهارم باشد.»

به نوشته این روزنامه «تلاش روزافزون برای خارج ساختن فرهنگ از مظلومیت الزام مهم دیگری است که باید مسئولان به آن ملتزم باشند و دهه چهارم را به دهه رفع مظلومیت از فرهنگ تبدیل کنند. هنوز مقابله با تهاجم فرهنگی جدی گرفته نشده و حتی در بخش‌هائی از بسترهای فرهنگی، جلوه هائی از مرعوب بودن در برابر فرهنگ غرب کاملا مشهود است.»

جمهوری اسلامی افزوده است: «سخن دیروز رئیس جمهور جدید آمریکا که با تکرار سخنان سخیف اسلاف خود، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد، نشان داد که آمریکا در دوران ریاست جمهوری «اوباما» نیز شیطان بزرگ است و همچنان در پی سلطه‌جوئی است. اظهارات دیروز «اوباما» نشان داد مردم ایران باید مشت خود را گره کرده نگهدارند تا هر زمان که لازم باشد، آن‌را به دهان شیطان بزرگ بکوبند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «درباره رکود اقتصادی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «مردم می‌دانستند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «شکوه انقلاب اسلامی در سی‌امین سال پیروزی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «بازگشت سریع سرمایه‌گذاری در پتروشیمی جم»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «قدر حضور حماسی مردم را بدانیم»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)