تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تهدید مرکل به تشدید تحریم‌ها علیه ایران

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ایران را به تشدید ‌تحریم‌ها تهدید کرد.

آن‌طور که آسوشیتدپرس نوشته است خانم مرکل گفته است در صورتی که تلاش‌های دیپلماتیک دولت اوباما برای متقاعد کردن تهران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم با شکست روبه‌رو شود، باید تحریم‌های سخت‌تری علیه ایران اعمال شود.

بر اساس این گزارش، صدراعظم آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی که جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به سخنانش گوش می‌داد، اظهار داشت: ما باید برای تحریم‌های سخت‌تر آماده باشیم و ایران را وادار به توقف غنی‌سازی کنیم.

خانم مرکل در عین حال تاکید کرد که برلین خواستار راه حل دیپلماتیک است.

در همین حال نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه هم از روسیه خواست در پرونده ایران میانجی‌گری کند.

آقای سارکوزی در این خصوص گفت: « این به خود روسیه بستگی دارد که می خواهد چه چهره‌ای از خود به جهان نشان دهد. اگر روس‌ها بدنبال صلح هستند باید آن را نشان دهند. اگر می‌خواهد نقش بزرگ‌تری در دنیا بازی کنند، باید به ما در حل بحران هسته‌ای ایران کمک کنند.»

گزارش دیگری نیز حاکی است که فرانک اشتاین مایر وزیرخارجه آلمان نیز اظهار داشته است که تهران باید از تغییر دولت آمریکا برای یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز در برنامه هسته‌ای خود استفاده کند.


مرکل و سارکوزی در حال گوش دادن به سخنرانی جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا (عکس از رویترز)

وزیر امور خارجه آلمان که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کرد، افزود که واشینگتن پس از تعلیقی بلند مدت، بدنبال گفتگوی مستقیم با ایران آماده است.

خبرگزاری فرانسه هم نوشته است که دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز تاکید کرد که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

آقای میلیبند در این خصوص گفت: «ایران، به شرط عمل به وظایف و تعهداتش، می‌تواند از حق خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای برخوردار شود کند.»

وی نیز تهدید کرد که در غیر این صورت، تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی تشدید خواهد شد.

میلیبند آمادگی آمریکا برای انجام گفتگو با ایران را اقدامی درست و مهم خواند.

در همین حال، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که در کنفرانس مونیخ حضور دارد نیز گفت: «تلاش‌های دیپلماتیک باید بر این پرسش‌ها متمرکز باشد که برنامه هسته‌یی ایران تا چه اندازه پیشرفته است؛ با چه سرعتی توسعه می‌یابد و غرب در صورت شکست دیپلماسی چه اقدامی می‌تواند انجام دهد.»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)