تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انحصار در مذاکره با آمریکا
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «این همه عجله برای چه؟!‌» به برخی حملات اخیر علیه اصلاح‌طلبان و سیدمحمد خاتمی به صورت خاص پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «ظاهراً خاتمی، هم باید تاوان اقدام اروپا در حذف نام منافقین سیاه‌دل از لیست تروریست‌ها را بپردازد و هم انتقام ظاهر آراسته خویش را پس دهد که چرا جذاب‌تر از بعضی رقباست. البته این ابهام وجود دارد که چرا برخی اصولگرایان گام در راهی نهاده‌اند که یک بار آن را تجربه کرده‌اند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «اصولگرایان می‌دانند که هر چه در انبان داشته‌اند قبلاً به مردم عرضه و نتیجه آن را در افزایش آرای خاتمی در سال ۸۰ ملاحظه کرده‌اند. پس قاعدتاً فاکتور جدیدی وارد محاسبات انتخاباتی اصولگرایان - یا گروه‌هایی از ایشان - شده است که آنها را به تکرار یک «ریسک‌پذیری» خطرناک وادار ساخته است. نگارنده گمان می‌کند این فاکتور چیزی نیست جز برخی اظهارنظرهای منتسب به مقامات آمریکایی. براساس یکی از این اظهارنظرها، آمریکایی‌ها تصمیم‌گیری در خصوص رابطه با ایران را به زمانی موکول کرده‌اند که نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران مشخص شده باشد.»

سرمقاله نویس آفتاب یزد ادامه داده است: «در این سر ماجرا در ایران، کسانی هستند که تصور می‌کنند حتماً بایستی افتخار حل مشکل با آمریکا را به نام خود ثبت نمایند. قبلاً هم افرادی با این ویژگی در کشور وجود داشته‌اند که کوچک‌ترین کلام اصلاح‌طلبان در مورد مذاکره با آمریکا، واکنش منفی، سریع و پر سر و صدای آنها را به دنبال داشت اما نوبت به خودشان که می‌رسید با افتخار اعلام می‌کردند در صورت لزوم می‌توان در قعر جهنم با شیطان هم مذاکره کرد.»

این روزنامه می افزاید: «البته به نظر می‌رسد گروه فعلی، دچار نوعی تعجیل بی‌سابقه هستند و نمی‌توانند تا ۵ ماه دیگر صبر کنند. بر همین اساس، آنها با سازمان دادن حملات بی‌سابقه به خاتمی و به کارگیری عبارات بدیع برای حملات خود، به دنبال ارسال این پیام برای طرف آمریکایی هستند که »مطمئن باشید نمی‌گذاریم خاتمی بیاید..»

متن کامل سرمقاله

لزوم تنبیه امارات
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «عوارض غفلت از رعایت حدود»، به بهانه رعایت نشدن حدود در رفتارهای سیاسی و تعامل با دولت‌های خارجی وزارت خارجه با شیخ نشین‌های عرب، نوشته شده است.

جمهوری اسلامی در بخشی از سرمقاله خود آورده است: «در تاریخ روابط ایران با شیخ نشین‌های جنوب خلیج فارس تا قبل از تاسیس نظام جمهوری اسلامی همواره نوعی رفتار تحقیرآمیز از طرف ایران و التماس رابطه از طرف شیخ نشین‌ها وجود داشت . معروف است که هر یک از شیوخ خلیج فارس هرگاه برای سفر به ایران اظهار تمایل می‌کردند بعد از مدت‌ها انتظار و در صف ماندن، حداکثر یکی از استاندارهای یک استان جنوبی ایران به آنها اجازه ملاقات می‌داد.»

این روزنامه با اشاره به این‌که «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولان نظام جمهوری اسلامی، براساس معیارهای دینی و رعایت کرامت انسانی معادلات گذشته را بطور کلی تغییر دادند و برای شیوخ خلیج فارس نیز همان احترام را قائل شدند که برای سران سایر کشورهای اسلامی قائل بودند»، ادامه داده است: «تعدادی از سران کشورهای عربی و شیوخ خلیج فارس شرایط جدید را به درستی درک کردند و شایستگی خود را برای رفتار کریمانه جمهوری اسلامی ایران نشان دادند. اما بعضی از آنها به دلیل ضعف شخصیتی و کم ظرفیتی خود از درک شرایط جدید عاجز ماندند و رفتار کریمانه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران را بگونه ای دیگر تفسیر کردند و از آن سواستفاده نمودند.»

نویسنده سرمقاله در ادامه می‌افزاید: «به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه کشورمان در تعامل با طرف‌های خارجی در اصل مهم رعایت حدود و اندازه‌ها غافل شده و برای طرف اماراتی بیش از ظرفیتی که دارد حساب باز کرده است. ایجاد محدودیت در رفت و آمدها، مشخص نمودن محدوده‌ای برای مبادلات تجاری و تعیین جایگاه محدود امارات در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، از اموری هستند که می‌توانند موجب تنبیه شیوخ امارات شوند و آنها را از این قبیل گستاخی ها پشیمان کنند.»

متن کامل سرمقاله

پرهیز از اتکا به نفت در بودجه نویسی
سرمقاله روزنامه سرمایه هم با عنوان «درآمد صادرات نفت تکیه بر باد» به انتقاد از تعیین بودجه بر اساس درآمد ارزی حاصل از نفت اختصاص دارد.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا نوشته است: «میزان کل صادرات نفت در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ معادل ۱۰۳۳۲ میلیون بشکه بوده و در سال‌های ۸۷-۱۳۸۲ یعنی شش سال گذشته، به معادل ۵۰۷۳ میلیون بشکه رسیده است که معادل نیمی از میزان صادرات نفت در شش سال ۵۶-۱۳۵۱ است.»

سرمایه در ادامه آورده است: «نگاهی به ارقام بودجه عمومی دولت در سال‌های ۸۷ و لایحه بودجه ۸۸ نشان می‌دهد اتکای بودجه به درآمد نفت در اثر کاهش قیمت نفت از ۷۰ میلیارد دلار در بودجه سال ۸۷ به ۳۰ میلیارد دلار در لایحه بودجه ۸۸ کاهش یافته است و میزان برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی که برای روزهای بحران و نوسان قیمت نفت پیش‌بینی شده بود در بودجه سال ۸۷ حدود ۳۶ میلیارد دلار و در بودجه سال ۸۸ حدود هفت میلیارد دلار پیش بینی شد.»

نویسنده این سرمقاله در پایان می‌افزاید: «میزان رشد بودجه دولت، واردات و استفاده از درآمد نفت باید به صورت تدریجی و متناسب با شرایط تاریخی و فرصت های موجود و ظرفیت تاریخی و توان اقتصاد و صنعت باشد و از نوسان شدید در استفاده از درآمد نفت باید پرهیز کنیم تا شرایط متفاوتی در بودجه سالانه مانند بودجه ۸۷ و بودجه ۸۸ را شاهد نباشیم و اقتصاد را با شوک‌های کاهش درآمدها و رشد قیمت کالاهای دولتی مواجه نسازیم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «اخوان ترکیه»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «انقلاب اسلامی؛ قرآن و عترت»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «دست نامریی آدام اسمیت در بازار تهران»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)