تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ثمره‌هاشمی: با آمریکایی‌ها مذاکره نکرده‌ام

مجتبی ثمره‌هاشمی مشاور محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که با هیچ‌یک از مقام‌های آمریکا «مذاکره رسمی و غیر رسمی» نداشته است.

آقای هاشمی این اظهارات را یک‌هفته پس از آن‌که رسانه‌ها از دیدار وی با ویلیام پری وزیر دفاع پیشین آمریکا خبر دادند، ایراد می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه دفتر امور رسانه‌های ریاست‌ جمهوری، آقای هاشمی تائید کرده که در جلساتی که برخی آمریکایی‌ها در آن حضور داشته‌اند، شرکت کرده است.

به گفته وی، در این جلسات که با عنوان «بررسی روابط ایران و غرب» طی سال‌جاری برگزار شد، «کسی از ایران دستورالعملی برای مذاکره نداشته است.»

مشاور ارشد رئیس جمهوری ایران همچنین افزود که در این جلسات نمایندگانی از کشور‌های روسیه، کانادا، بریتانیا، هلند، اتریش و آمریکا نیز حضور داشته‌اند.

آن‌طور که آقای ثمره‌هاشمی گفته است، هیچ‌یک از این نمایندگان شرکت کننده در این جلسات «دستورالعملی از جانب دولت‌های خود برای مذاکره» نداشته‌اند.

وی برگزاری این جلسات را فرصت مناسبی برای تشریح اصول سیاست خارجی ایران ارزیابی کرده است.

به گفته ثمره‌هاشمی ، در این جلسات که با عنوان «بررسی روابط ایران و غرب» طی سال‌جاری برگزار شد، «کسی از ایران دستورالعملی برای مذاکره نداشته است»

سازمان بین‌المللی طرفدار صلح «کنفرانس‌های پاگواش درباره علوم و روابط جهانی» هفته گذشته اعلام کرده بود که مقام‌های ایرانی و آمریکایی در سال ۲۰۰۸ چهار مرتبه به طور محرمانه با یکدیگر ملاقات داشته‌اند.

منابع مالی پاگواش که سازمانی بین‌المللی است و در سال ۱۹۹۵ برنده جایزه صلح نوبل شده است را کنگره آمریکا بر عهده دارد.

با این حال آقای ثمره‌هاشمی حاضر نشده است که «دیدار‌های محرمانه‌ای» را که سازمان «پاگواش» مدعی برگزاری آن میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی است، تکذیب کند.

روزنامه واشینگتن تایمز نیز نوشته است که ویلیام پری طرف آمریکایی و مجتبی ثمره هاشمی از مشاوران نزدیک محمود احمدی‌نژاد، طرف ایرانی این دیدارها در سال گذشته میلادی بوده‌اند.

مشاور رئیس جمهوری ایران همانند وزیر اطلاعات دولت جمهوری اسلامی تنها گزارش‌ها درباره «مذاکرات» میان مقام‌های ایران و آمریکایی را تکذیب کرده‌ و در خصوص خبر‌هایی که از «دیدار محرمانه» آنها حکایت می‌کند، سکوت اختیار کرده‌ است.

کاخ سفید نیز روز گذشته گزارش‌ها مبنی بر دخالت مستقیم باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا در این دیدار‌ها را رد کرده است.

Share
در همین رابطه:
رد دخالت اوباما در دیدارهای تهران و واشینگتن

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)