تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

شکستن تابوی ارسال اسلحه به فلسطین
کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «پایان کار نزدیک است» به ستایش اقدام رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مقابل شیمون پرز در اجلاس داووس پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «همه شواهد و قرائن موجود حکایت از آن دارند که دنیا آبستن حادثه عظیمی است و خبری در راه است که بر صدر اخبار خواهد نشست. استقبال پرشور و گسترده مردم ترکیه و سایر ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان از اقدام شجاعانه اردوغان، خروش یکپارچه جهانیان در تحسین و حمایت از «منتظر الزیدی»، برانگیختگی بی‌سابقه- و نه کم سابقه- ملت‌ها در سراسر دنیا در اعلام انزجار از جنایات وحشیانه اسرائیل در غزه و... تردیدی باقی نمی‌گذارد که انزجار عمومی مردم دنیا از آمریکا و متحدانش به اوج خود رسیده است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «اکنون وقت آن است که تابوی ارسال اسلحه و مهمات مدرن و تکنولوژیک برای مردم فلسطین و سایر نهضت‌های مقاومت در برابر قدرت‌های استکباری شکسته شود. به یقین همه کسانی که اندک بهره‌ای از انسانیت برده باشند، نابودی رژیم صهیونیستی را خدمت بزرگی به بشریت می‌دانند.»

متن کامل سرمقاله

سیاست یک بام و دو هوای وزارت بازرگانی
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تولیدکنندگان بخش‌خصوصی در محاصره تبعیض»، به بررسی قانون عرضه و تقاضا در بازار های ایران، اختصاص یافته است.

دنیای اقتصاد در بخشی از سرمقاله خود آورده است: «وزیر محترم بازرگانی به جای اینکه منتظر عملکرد عرضه و تقاضا بماند، در یک واکنش اداری، بخشنامه‌ای صادر کرده و از عرضه‌کنندگان خواسته است، با اراده خویش قیمت محصولات خود را کاهش دهند.»

نویسنده سرمقاله در ادامه می‌نویسد: «اما کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که اگر عوامل اقتصادی به ویژه در بخش‌خصوصی در ایران ناگزیرند این دستورها را اجرا کنند، از سر ضعف بنیه و نیروی اقتصادی آنها است و پیامدهای آن ناشناس باقی می‌ماند و راه فساد و فرار را باز می‌کند.»

دنیای اقتصاد با اشاره به این‌که «داستان و ماجرای ارزش افزوده که از مهرماه امسال شروع شده و هنوز ادامه دارد»، افزوده است: «این سیاست یک بام و دو هوا را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ با توجه به اینکه در این مسئله نیز بخش‌خصوصی تولیدکننده ضعیف ناگزیر است تن به تسلیم دهد و با وجود نرخ تورم ۵/۲۵ درصدی و احتمال افزایش تورم، مالیات بر ارزش افزوده را نیز بدهد، آیا نباید از ناتوانی این بخش سخن گفت.»

متن کامل سرمقاله

شروط ایران برای مذاکره با آمریکا
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «ما شرط داریم» به بهانه همزمانی بحث مذاکره میان ایران و آمریکا از سوی باراک اوباما و دهه فجر، نوشته شده است.

سرمقاله نویس این روزنامه ابتدا به سه شرط «آزادی اموال و دارائی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا، عذرخواهی واشینگتن بابت سیاست‌های خصمانه و مداخلات خود در ایران از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تاکنون و تعهد این کشور مبنی بر این‌که از این پس در امور داخلی ایران مداخله نکند»، برای مذاکره با تهران اشاره کرده است.

جمهوری اسلامی در ادامه نوشته است: «اولین گام را آمریکا باید بردارد و ثابت کند دست از مداخله در امور ملت‌ها و کشورها برداشته و حامی تروریسم نخواهد بود. جنگ افروزی نخواهد کرد، اشغالگری را برای همیشه کنار خواهد گذاشت و به حقوق ملت‌ها احترام خواهد گذاشت.»

نویسنده این سرمقاله در پایان می‌افزاید: «در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز تنها راه این است که ساکنان جدید کاخ سفید و واشنگتن، در سیاست های خصمانه اسلاف خود تجدیدنظر کنند و با پذیرش شروط ایران حسن نیت خود را نشان دهند تا ایران بتواند درباره موضوع مذاکره بررسی‌های خود را آغاز نماید.»

متن کامل سرمقاله

Share

نظرهای خوانندگان

موشه تو سوراخ نمرفتجارو به دمش مي بست(مربوط به مطلب آخري)

-- بدون نام ، Jan 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)