تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
روزنامه گاردین:

اوباما به سران ایران نامه می‌نویسد

روزنامه گاردین از احتمال ارسال نامه‌ای از سوی اوباما به سران ایران خبر داد.

به نوشته این روزنامه بریتانیایی، این اقدام احتمالی دولت باراک اوباما برای تسهیل امکان گفتگوی مستقیم میان دو کشور انجام می‌شود.

بر همین اساس، پیش نویس این نامه اکنون در حال آماده شدن است و در پاسخ به نامه تبریک ریاست جمهوری اوباما از سوی احمدی‌نژاد، ارسال خواهد شد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران در ششم نوامبر (۱۶ آبان) در اقدامی کم‌سابقه، پیروزی آقای اوباما در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحد را به وی تبریک گفت.

آمریکا می‌خواهد در این نامه به مقام‌های ایران اطمینان دهد که ایالات متحده قصد سرنگونی حاکمیت ایران را ندارد و تنها به دنبال تغییر در رفتار آنهاست

روزنامه گاردین این اقدام احتمالی اوباما را ژستی نمادین و نشان دهنده تغییر لحن دولت جدید این کشور در قبال ایران ارزیابی کرده است.

ایران پس از اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی مبنی بر تلاش برای مذاکره مستقیم با تهران، خواستار تغییرات ساختاری در سیاست‌های ایالات متحده شده است.

گاردین همچنین هدف دیگر واشینگتن از ارسال این نامه را کاهش نگرانی سران ایران از اهداف آمریکا از این مذاکرات گزارش کرده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا می‌خواهد در این نامه به مقام‌های ایران اطمینان دهد که ایالات متحده قصد سرنگونی حاکمیت ایران را ندارد و تنها به دنبال تغییر در رفتار آنهاست.


عکس از (AP)

خبرگزاری رویترز هم به نقل از گاردین نوشته است که در حال حاضر وزارت خارجه آمریکا و شخص هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده در حال بررسی این نامه هستند.

آن‌طور که رویترزنوشته است این نامه که خطاب به مردم ایران است یا برای آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ارسال می‌شود و یا به صورت نامه سرگشاده منتشر خواهد شد.

محافل رسانه‌ای آمریکا در انتظار معرفی نماینده ویژه اوباما در رابطه با ایران هستند.

بسیاری معتقدند دنیس راس نماینده ویژه بیل کلینتون در امور خاورمیانه، برای این پست معرفی می‌شود.

Share
در همین رابطه:
«اوباما از مردم ایران عذرخواهی کند»
«ایران از فرصت تعامل با جهان استفاده کند»

نظرهای خوانندگان

با وضعيت پست جمهوري اسلامي اگر اين نامه به مقصد برسد خيلي شانس آورده البته!!!
تازه اگر بشود بعد از سانسورهاي پست و خطخطيها و برچسبهايي كه روي آن ميچسبانند و پاره‌پوره ميكنند بشود آن را خواند كه خيلي خوب مبشود و باز هم بيشتر شانس آورده!!!
اگر خوستند بفرستند بگوييد حتما با دي اچ ال بفرستند! ;))

-- پستچي ، Jan 29, 2009

نه نه اوباما اینکارو نکن...

-- بدون نام ، Jan 29, 2009

بعید میدانم رهبری ایران مایل و قادر به پایان دادن دشمنی با آمریکا باشد، زیرا این دشمنی از ارکان پایه رژیم و از مهمترین عناصر ایدیولوژیک آن است.

-- Vatandoust ، Jan 29, 2009

انتقاد دوستانه از زمانه
این خبر که شما در صدر آورده اید، همین امروز توسط وزارت خارجه آمریکا تکذیب شده است یعنی خبر اول شما (خبر گاردین) واقعی نیست.
البته ای کاش واقعی بود و اوباما صاف و صریح می نوشت:
من و بوش (درست به دلیل اینکه هردو نماینده یک سیستم زورگو و سراسر نخوت هستیم و سرمایه داری هار و گرسنه را نمایندگی می کنیم، )سر و ته یک کرباسیم. و ای کاش در میهن ما نه امثال احمدی نژاد، بلکه کسانی حکومت می کردند که با حفظ اصالت و استقلال ایران زمین، بهانه ای هم به دست جنگ افروزان نمی دادند...

-- - ، Jan 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)