تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سفر هیئت کنفرانس اسلامی به ایران

هیئتی از سوی سران کنفرانس اسلامی برای بررسی بحران غزه به ایران سفر می‌کند.

این هئیت قرار است طی نشستی راه‌های توقف خشونت‌ها در غزه را بررسی کند.
وزارت خارجه ایران در حال هماهنگی زمان سفر این هیئت به تهران است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران امروز سه‌شنبه با اعلام این خبر گفت که تهران برای پایان دادن به خشونت‌ها در غزه، فعالیت دیپلماتیک گسترده‌ای در دستور کار خود قرار داده است.

آقای متکی افزود که ایران در تماس‌هایی که طی روز‌های اخیر با برخی مقام‌های اروپایی داشته در مورد چهار اصل «آرام‌سازی، عقب‌‌نشینی، گشایش گذرگاه رفح و مسائل موشکی» گفتگو کرده است.

اسرائیل در جنگی که از دو هفته پیش علیه حماس آغاز کرده، شلیک موشک از سوی این گروه جهادی را عامل اصلی شروع خشونت‌ها در غزه اعلام کرده است.

ایران برای توقف این خشونت‌ها در غزه طی دو هفته گذشته تاکنون، هیئت‌هایی را با پیام محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری این کشور راهی برخی کشور‌های جهان کرده است.
در برخی از این پیام‌ها از کشور‌های اسلامی خواسته شده که روابط خود با اسرائیل را قطع کنند.

آقای متکی که روز گذشته این مطلب را بیان کرد، امروز باردیگر با تاکید بر این درخواست گفت که کشور‌های موریتانی و ونزوئلا سفرای اسرائیل را از کشور‌های خود اخراج کرده‌اند و «نشان می‌دهد این کار شدنی است و شاید یکی از اهرم‌های فشار باشد.»


دولت موریتانی از معدود کشورهای عضو اتحادیه عرب است که با شروع درگیری‌ها در غزه رابطه خود با اسرائیل را قطع کرده است.
دولت ونزوئلا نیز هفته گذشته اعلام کرد هئیت دیپلماتیک اسرائیل را از این کشور اخراج کرده است.

در ایران از زمان آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه، اعتراض‌ها به این اقدام و انتقادها از مواضع کشور‌های عربی همچنان ادامه دارد.

امروز در مدارس ایران زنگ غزه نواخته شده و تجمعاتی مقابل سفارت‌خانه برخی کشور‌ها در دستور کار برخی گروه‌های دانشجویی بسیجی قرار دارد.

مجلس و دولت ایران همچنین طرحی را به تصویب رسانده‌اند که شرکت‌های مظنون به داشتن سهامدار اسرائیلی حق فعالیت در جمهوری اسلامی را نخواهند داشت.
این طرح هفته گذشته از سوی وزارت صنایع و معادن ابلاغ شده است.

همچنین برخی گزارش‌ها از ایران حکایت از آن دارد که شرکت نستله که گفته می‌شود یکی از شرکت‌های وابسته به سهامداران اسرائیلی است تمام فعالیت‌های خود را متوقف کرده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا همچنین فتوایی از آیت‌الله علی خامنه‌ای منتشر کرده که در آن استفاده از کالاهای اسرائیلی غیرمجاز اعلام شده است.

آقای خامنه‌ای در این دستور مذهبی تاکید کرده است: «باید از معاملات به نفع دولت غاصب اسرائیل که دشمن اسلام و مسلمین است، خوددارى شود.»

Share
در همین رابطه:
خشونت در تجمع اعتراضی دانشجویان بسیجی
«رهبران اسرائیل باید مجازات شوند»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)