تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نمایش فیلم گدار در آمریکا پس از ۴۳ سال

فیلم «ساخت آمریکا» اثر ژان لوک گدار بعد از ۴۳ سال ممنوعیت، سرانجام در آمریکا به نمایش درمی‌آید.

این فیلم که اقتباس آزاد وی از رمان «جاگر» نوشته دانلد وست لیک، جنایی نویس سرشناس آمریکایی است (لیک، هفته قبل درگذشت)، ادای احترام گدار به ژانر فیلم‌ها و ادبیات جنایی- کارآگاهی آمریکایی است.

گدار آن را با الهام از فیلم «خواب بزرگ» اثر هوارد هاوکز ساخته است؛ اگرچه گدار با تبدیل جایگاه کارآگاه مرد فیلم به یک زن (آناکارینا) از پذیرفتن دربست قواعد این ژانر سرپیچی می‌کند.

گدار همیشه می‌گفت که او برای ساختن یک فیلم تنها به یک دختر و یک اسلحه نیاز دارد و «ساخت آمریکا» بدون شک بر اساس این ایده ساخته شده است؛ با مشتی گانگستر هفت‌تیرکش و دختری (پائولا) که آناکارینا، الهه محبوب گدار در دهه ۶۰ و همسر گدار نقش‌اش را بازی می‌کند.

گدار فیلم «ساخت آمریکا» را به سم (سموئل فولر) و نیک (نیکلاس ری) تقدیم کرده است؛ دو فیلمسازی که گدار احترام زیادی برای کار آنها قائل بوده است.


آنا کارنینا در نمایی از فیلم «ساخت آمریکا»

فیلم همان‌طور که از عنوانش برمی‌آید، ادای احترامی به سینمای آمریکا است.
فیلمبرداری درخشان آن را هم رائول کوتار که انجام داده است و فیلم، به جای آتلانتیک سیتی، تماما در فرانسه فیلمبرداری شده است.

نام شخصیت‌های فیلم نیز معجونی از نام‌های شخصیت‌های سیاسی و چهره‌های مشهور فرهنگ پاپ آمریکایی مثل رابرت مک نامارا و پل ویدمارک است.

«ساخت آمریکا» از زمان ساخته شدن در سال ۱۹۶۶ تاکنون، امکان نمایش عمومی در آمریکا را نداشته است، چرا که دانلد وست لیک نویسنده رمانی که گدار از آن اقتباس آزاد کرده، به دلیل پرداخت نکردن حقوق نویسنده، علیه گدار و فیلم او به دادگاه شکایت کرده و مانع از نمایش آن در ایالات متحده شد.

به این ترتیب فیلمی که گدار در باره آمریکا، فرهنگ و سینمای آمریکا و ژانر کارآگاهی- جنایی ساخته، تا کنون در آمریکا نمایش داده نشده و اینک بعد از مرگ وست لیک، قرار است در سینماهای این کشور به نمایش درآید.

Share

نظرهای خوانندگان

نوشته شما به گونه اي شروع مي شود که گويي گدار بر عليه تفکرات منحرف وغيرانساني امريکاييان فيلم ساخته ودولت امريکاهم نمايش آنراممنوع کرده است،در حاليکه اين کارگردان فرانسوي است که مرتکب خلاف شد وحقوق قانوني ديگران را رعايت نکرده است و به دليل شکايت قانوني مورد تجاوز قرار گرفتگان،فيلم او توقيف شده است!

-- بدون نام ، Jan 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)