تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«اروپا برای آزادی وب‌نگاران ایرانی تلاش کند»

دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه‌ای از مقام‌های اتحادیه اروپا خواست که برای آزادی شش روزنامه‌نگار و پنج وب‌نگار که در ایران زندانی هستند، تلاش کنند.

این نامه خطاب به میرک توپولانک نخست وزیر جمهوری چک که از اول ماه جاری میلادی به مدت شش ماه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده گرفته، نوشته شده است.

ژان فرانسوا ژولیارد دبیر اول گزارشگران بدون مرز در نامه خود آورده که «در سال ٢٠٠٨ ایران بازهم از جمله سرکوب‌گرترین کشورهای خاورمیانه برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران بوده» است.

آقای ژولیارد در نامه خود از رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا خواسته که از موقعیت خود استفاده کرده و به مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به اعمال برخی محدودیت‌ها علیه فعالان مدنی در جمهوری اسلامی تذکر دهد.

در این نامه گزارشی درباره وضعیت پنج وب‌نگار زندانی به نام‌های حسین درخشان، داوود آزادفر، اسماعیل جعفری، مجتبی لطفی و وب‌نگارفمینیست شهناز غلامی ارائه شده است.

آقای ژولیارد همچنین با اشاره به توقیف ۳۰ نشریه در ایران (سال ۲۰۰۸) خواستار آزادی شش روزنامه‌نگار در بند نیز شده است.


نام این روزنامه‌نگاران زندانی، بهمن توتونچی، کاوه جوانمرد، محمد صدیق کبودوند، مسعود کردپور، محمد حسین فلاحیه‌زاده و عدنان حسن‌پور اعلام شده است.

بهمن توتونچی روزنامه‌نگار هفته ‌نامه توقیف شده‌ «کرفتو» ٢٨ آبان از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد.
وی ٢٧ اردیبهشت ماه سال جاری از سوی شعبه شش دادگاه سنندج به دو سال زندان محکوم شد و برای طی کردن مدت محکومیت خود به زندان مراغه تبعید شده است.

محمد‌صدیق کبودوند ١٠ تیر ماه ١٣٨٦ بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت.
دوم آبان ماه دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۱۱ سال زندان محمد صدیق کبودوند را تائید کرد.

این حکم در دوم تیر ماه از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به اتهام تشکیل «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» و «تبلیغ علیه نظام» صادر شده بود.

مسعود کردپور نیز ٢٤ مهرماه از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب مهاباد به یک سال زندان محکوم شده است.
این روزنامه‌نگار ١٧ مرداد ماه در شهر بوکان از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود.

محمدحسن فلاحیه‌زاده خبرنگارتلویزیون العالم و همکار بسیاری از رسانه‌های عرب از جمله روزنامه المستقبل، رادیو دوبی، و تلویزیون ابوظبی، از آذرماه ١٣٨٥ در زندان بسر می‌برد.
وی ۹ اردیبهشت ١٣٨٦ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «جاسوسی» محاکمه و به سه سال زندان و پرداخت جریمه سنگین مالی دو برابر دستمزد دریافتی‌اش از رسانه‌ها محکوم شده است.

عدنان حسن‌پور روزنامه‌نگار هفته‌نامه «ئاسو» نیز پنجم بهمن ماه ١٣٨٥ دستگیر و در ٢٢ خرداد در دادگاهی غیر علنی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «جاسوسی» و «محاربه» محاکمه و به اعدام محکوم شد. ١٩ مرداد ماه دیوان عالی کشور این حکم اعدام را لغو کرد.
وی هم اکنون در زندان مرکزی سنندج زندانی و در انتظار رای دادگاه سنندج است.

Share
=در همین رابطه:
=عبادی: درخشان را آزاد کنید

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)