تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
شورای ملی صلح اعلام کرد:

«محکومیت تقابل نابرابر در غزه»

شورای ملی صلح با صدور اطلاعیه‌‌ای خشونت‌ها در غزه را محکوم کرد.

این شورا در اطلاعیه خود که نسخه‌ای از آن به دفتر زمانه ارسال شده، از طرف‌های درگیر در غزه خواسته که پیشنهاد «آتش‌بس را پذیرفته و از این نسل‌كشی بر سر بهانه‌های قومی و ایدئولوژیك دست بردارند.»

بسیاری از کشور‌های اروپایی و نهاد‌های فعال در امر حقوق بشر از اسرائیل خواسته‌اند که به حملاتی که از دو هفته پیش در غزه آغاز کرده پایان دهد.

اسرائیل این پیشنهاد‌ها را رد کرده است و رهبران حماس نیز اعلام کرده‌اند تنها در صورتی آتش‌بس را خواهند پذیرفت که «عادلانه» باشد.

شورای ملی که صلح که به ابتکار شیرین عبادی در ایران راه‌اندازی شده، در اطلاعیه خود تاکید کرده که تداوم خشونت‌ها در غزه «امید به صلح در خاورمیانه را به مسلخ برده و مصلحان بشری را مأیوس خواهد كرد.»
این شورا همچنین از جامعه جهانی خواسته که طرفین درگیری را به آرامش دعوت کنند.

به اعتقاد صادر کننندگان این بیانیه، گسترش نظامی‌گری در سال‌های اخیر در منطقه به خصوص فلسطین باعث شده که «كودكان و زنان و مردم بی‌دفاع به قربانیان آزمایشگاه سیاست‌های سلطه‌گرانه تبدیل» شوند.


شورای ملی صلح در اطلاعیه خود آورده که «از همه نیروهای صلح‌طلب و مراجع با نفوذ جهانی می‌خواهد تا با تمام توان، برای دفع این شرِ ناخواسته در كهن‌ترین خاستگاه صلح این سیاره از پای ننشینند.»

شورای ملی صلح، سازمانی غیر دولتی است که با هدف خنثی کردن تهدیدهای جنگ بر ضد ایران ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۸۶ تشکیل شد.

این شورا ۶۰ عضو دارد که شامل فعالان سیاسی و کارشناسان اقتصادی است و برای جلوگیری از رویارویی نظامی، خارج از چارچوب دولت عمل می‌کند.

خانم عبادی پیشتر در اطلاعیه‌ای که در ۲۸ آبان‌ماه سال ۸۶ در تشریح دلایل راه‌اندازی چنین شورای صادر کرد، گفته بود که «پس از رایزنی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که می‌شود با یک جنبش صلح‌خواهی از وقوع جنگ جلوگیری کرد.»

عبادی با طرح این مسئله که اگر ما متحد شویم و یک صدا بگوییم که جنگ نمی‌خواهیم این صدا واکنش خواهد داشت، اضافه کرده بود: «این موضوع که چگونه جنگ نمی‌خواهیم، و صلح را برای چه شرایطی می‌خواهیم؟ این همفکری و یاری همگان را می‌طلبد.»

برنده جایزه صلح نوبل اظهار امیدواری کرده بود که شورای ملی صلح بتواند زمزمه طبل جنگ را خاموش کند.

Share

نظرهای خوانندگان

منکه شخصاً اين اعلاميه را نديده ام ولي اينطور که ظواهر امر نشان مي دهد، اين شورا دوباره از محکوم کردن مستقيم اسرائيل طفره رفته است. چه کسي نسل کشي مي کند؟ آيا آن چند فشفشه اي که حماس به سمت فسلطين اشغالي پرتاب مي کند موجب نسل کشي مي شود؟ اين درحاليست که بسياري از سازمان هاي صلح طلب به طور علني اسرائيل را محکوم کرده اند. سوال اينست که خانم عبادي از چه چيزي مي ترسد؟ اميدوارم شک من حقيقت نداشته باشد و ايشان صرفاً از اين موضوع مي ترسند که براي اولين بار در زندگي شان بايستي در مورد مسئله فلسطين با جمهوري اسلامي هم صدا شوند.

-- محمد ، Jan 6, 2009

جناب محمد، شورای ملی صلح از اولین سازمان‌هایی بود که با صدور بیانیه به این جنگ نابرابر اعتراض کرد. بیانیه‌اش موجود است. در روز اول ژانویه. منتها کسانی که مشکوک اند انگار به سودشان نیست از شک دربیایند!

-- اشکان ، Jan 6, 2009

خوب اگر فیلم سخنرانی ایشان در اسلو هال را داشتید، که ندارید می دیدید که ایشان از همان ابتدا نسل کشی موجود در فلسطین را محکوم می کنند. به قول معروف یک چیزی شنیدی! حالا لازم نیست که آن را طوطی وار تکرار کنید و دفتر و دستک مردم را بیاورید پایین...

-- پیروز ، Jan 6, 2009

خانم عبادی شما وکیل هستید پس بفرمائید که حماس آیا ملزم به رعایت توافقات است یا نه ؟ اگر توافقات را زیر پا گذاشت اسرائیل چه باید کند؟اسرائیل محلهائی را که از آن موشک پرتاب میشود را هدف قرار میدهد. چه کسی مقصر است ؟ اسرائیل یا کسی که پشت بام مدارس و بیمارستانها و خانه های مردم را برای محل شلیک موشک انتخاب میکند؟ ضمنا کتاب 23 سال نوشته علی دشتی را حتما خوانده اید و فهمیده اید جنگ نابرابر یعنی چه؟

-- آرش ، Jan 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)