تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش وزارت علوم به بیانیه دفتر تحکیم

وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با صدور اطلاعیه‌ای، بیانیه دفتر تحکیم وحدت (طیف دانشگاه علامه طباطبایی) در خصوص خشونت‌ها در غزه را «غیرقابل پذیرش» خواند.

دفتر تحکیم وحدت (شاخه علامه) از منتقدان سرسخت دولت محمود احمدی‌نژاد است.

این تشکل دانشجویی، هفته گذشته بیانیه‌ای در خصوص بحران غزه منتشر کرد که چاپ قسمت‌هایی از آن در روزنامه کارگزاران منجر به توقیف این روزنامه شد.

توقیف این روزنامه یک روز پس از آن‌که روزنامه محافظه‌کار کیهان از انتشار این بیانیه از سوی کارگزاران انتقاد کرد، صورت گرفت.

وزارت ارشاد در همان روز توقیف روزنامه کارگزاران اعلام کرد که توقیف این نشریه به خاطر «تطهیر جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی در غزه» بوده است؛ ادعایی که از سوی دفتر تحکیم وحدت رد شد.

روزنامه کیهان همچنین در شماره روز گذشته خود به‌طور تلویحی خواستار برخورد با این طیف دانشجویی شده بود که تنها با گذشت یک روز از این درخواست، بیانیه دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) در مورد بحران غزه از سوی وزارت علوم «غیرقانونی و غیرقابل پذیرش» اعلام شده است.

در این اطلاعیه آمده است که «حركت اخير اين طيف غيرقانونی محكوم بوده و به هيچ عنوان قابل توجيه» نیست.

دفتر تحکیم وحدت در سال ۱۳۶۰ توسط دانشجویان اسلام‌گرا و طرفدار آیت‌الله خمینی تشکیل شد.
خط مشی تحکیم در دهه ۱۳۶۰ بیشتر سمت ‌و‌ سوی عدالت‌خواهانه داشت.

از ابتدای دهه ۷۰ گرایش‌های آزادی‌خواهانه اهمیت بیشتری پیدا کرد و با پیروزی محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ که تحکیم در آن نقش بسیاری داشت، این جریان در شمار گروه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفت و جزو ۱۸ تشکل جبهه دوم خرداد به شمار می‌رفت.

در سال ۱۳۸۱ انجمن‌های اسلامی سه دانشگاه رشت، شیراز و شاهرود به‌طور جداگانه و در جلسه‌ای که در دانشگاه شیراز برگزار شد، شورای مرکزی دیگری را انتخاب کردند. این شورا سپس به طیف شیراز یا طیف اقلیت دفتر تحکیم معروف شد.
شورای مرکزی اصلی نیز به جهت آن‌که نشست سالانه شورای عمومی آن در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده بود، طیف علامه نامیده شد.

Share
در همین رابطه:
روزنامه کارگزاران توقیف شد

نظرهای خوانندگان

دوست عزیز
تا اونجایی که من یادم میاد ما شورای مرکزی تحکیم (طیف علامه) رو توی دانشکده مدیریت علامه بستیم.

-- مهدی حسین زاده ، Jan 4, 2009

جمهوری اسلامی برای ریشه کن کردن دفتر تحکیم وحدت تلاش زیادی کرده است. علم کردن "جامعه اسلامی دانشجویان" در مقابل دفتر تحکیم در سال های 76 تا 78، باز کردن پای بسیجی ها به دانشگاه، به هم زدن تشکل های دانشجویی، زندانی کردن اعضای دفتر تحکیم، ویران کردن دفاتر دفتر تحکیم، طراحی توطئه های مختلف و ایجاد انشقاق در دفتر تحکیم از جمله راهکارهایی بوده است که در پی شکست روش قبلی مورد استفاده قرار گرفته است.
اما حکومت چه بخواهد چه نخواهد، دانشجویان مشی طیف علامه را دنبال خواهند کرد. اسامی مهم نیستند، موضع دانشجویان ایران، انتقاد صریح از استبداد روزافزون است. حتی دانشجویان جدیدالورود، به سرعت جذب همین تفکر می شوند. دانشجویان، امروز پرواز را به خاطر می سپارند نه پرنده را. وزارت علوم هم باید به همان بسیج دانشجویی دل خوش کند

-- بدون نام ، Jan 4, 2009

عزیزجان ایرادی نداشت بنویسید چرا تحکیم دوشاخه شد!

-- رضا ، Jan 5, 2009

به نام خدای ابوذر
جبش داشجویی ایران فراز ونشیب های فراوانی را طی کرده است از آن ابتدا که به نام اسلام در زیر یوق تفکرات مارکسیستی بود و بعد مدتی از شروع انقلاب حالتی توجیح گرا پیدا کرد و8 سال هم در دست افرادی به اصطلاح اصلاح طلب و اصول گرا مایه دست شد واینک نیز بدون توجه به اصول های خود وهمچین اعتقادات خود دو ویژگی اصیل جبش دانشجویی مسلمان را که یکی آرمان خواهی ودیگری استقلال از قدرت را فراموش کرده
اما جای دارد از بعضی از انجمن های اسلامی سراسر کشور که گوشه ای از هویت دانشجویی خود را حفظ کردهاند تشکر کنم خدا نگهدارتان

-- مجید ، Jan 24, 2009

طیف علامه با خواست رسمی آقای عباسی مهر دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت غیر قانونی خوانده شد نه به خواست روزنامه ی کیهان. مشاهده کنید: www.tahkimnews.us

-- هادی ، Jan 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)