تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

سخنان «بهت‌آور» یک فرمانده نظامی
اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «سخنان خود را اصلاح کنید» به سخنان سردار سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح در حمایت از احمدی‌نژاد واکنش نشان داده است.

در این سرمقاله آمده است: «سخنان سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح، بهت‌آور، مایوس‌کننده و دلهره‌آور است. بهت‌آور از آن جهت که سابقه ندارد رئیس ستادکل نیروهای مسلح یک کشور بدون هیچگونه ملا‌حظه و رودربایستی وارد منازعات سیاسی شده و بدیهی‌ترین اصول حرفه‌ای را به زیر پا نهد.»

نویسنده سرمقاله ادامه داده است: «باید ایشان توجه داشته باشند، در برخی از کشورهای باسابقه طولانی مردم‌سالاری، فرماندهی در سطح ایشان حتی حق دادن رای و شرکت در انتخابات را ندارند، چه برسد به خط و نشان کشیدن و از جایگاه نظامی‌گری برای خلا‌یق تعیین‌تکلیف کردن..»

سرمقاله نویس اعتمادملی در ادامه از فیروزآبادی خواسته است: «انتظار مردم و دوستداران واقعی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی این است که جناب ایشان با صداقت و شجاعت نسبت به اصلا‌ح سخنان خود اقدام کنند.»

متن کامل سرمقاله

مقایسه جبهه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «روزهای رنج»، به بررسی وضعیت جبهه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده پرداخته است.

کیهان در بخشی از سرمقاله خود مدعی شده است: «اصلاح‌طلبان این روزها در وضعیتی بسیار دردناک قرار دارند، راه‌های پیش روی آنها اندک و همان راه‌های اندک هم اغلب بن‌بست است. به جای تمرکز بر واقعیات، اوهام محور مذاکرات و تصمیم گیری‌هاست. آنچه این همه سردرگمی را موجب شده تنگ بودن وقت است و اصرار و فشار بر انتخاب میان گزینه‌هایی که در واقع هیچ کدام چنگی به دل نمی‌زند.»

نویسنده سرمقاله در ادامه می‌نویسد: «سردمداران حزب مشارکت، سازمان مجاهدین و مجمع روحانیون مبارز اکنون محمد خاتمی را مرز حیات و ممات خود می‌بینند. این عده تصور می‌کنند که به هیچ قیمت حق ندارند انتخابات سال آینده را ببازند چون این باخت آخرین باخت آنها خواهد بود و موجب می‌شود برای همیشه از صحنه سیاسی کشور حذف شوند.»

کیهان در پایان درباره جبهه اصولگرایان نیز آورده است که «اصولگرایان همه تقریبا فهمیده‌اند که خاتمی بیاید یا نه یک کاندیدا بیشتر ندارند. تنها نکته‌ای که احتمالا چند صباحی وقت اصولگرایان را خواهد گرفت طراحی مکانیسمی است که آن کاندیدای واحد خروجی آن باشد.»

متن کامل سرمقاله

چالش در بودجه نویسی
سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «انتظار واقع‌بینی از نمایندگان » به ارقام و اعدادی که در مرحله تدوین و مصوبه با مرحله اجرا تفاوت دارند، اختصاص یافته است.

سرمقاله نویس این روزنامه نوشته است: «دولت می‌داند این ارقام با واقعیات موجود کشور همخوانی ندارد و در نتیجه می‌کوشد نمایندگان مجلس را در شرایط اضطراری قرار داده تا این ارقام را تائید کنند. اما چندماه پس از اجرای بودجه با آوردن اصلاحیه و متمم ارقام را تغییر می‌دهند تا واقعیات هزینه‌های دولت را تامین کند..»

سرمایه در ادامه به عنوان نمونه می‌افزاید: «در سال گذشته دولت بودجه عمرانی سال ۸۷ را ۲۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده بود در حالی که عملکرد سال ۸۶ کمتر از ۱۵ هزار میلیارد تومان را نشان می‌داد. بسیاری از صاحبنظران این نکته را تایید کردند که رقم ذکرشده به عنوان بودجه عمرانی بسیار غیرواقع بینانه پیشنهاد شده است. از سوی دیگر سقف بودجه جاری ۴۸ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۳۸۷ نیز از همان ابتدا مورد تردید جدی قرار داشت.»

نویسنده در پایان با اشاره به وجود این مشکل در بودجه پیشنهادی امسال دولت آورده است: «انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با استفاده از توان کارشناسی مرکز پژوهش‌ها و همچنین صاحب‌نظران اقتصادی کشور، با دقت و حوصله بیشتری به بررسی و تصویب لایحه بودجه بپردازند و ارقام واقع بینانه‌ای را برای بودجه جاری و عمرانی تصویب کنند.»

متن کامل سرمقاله

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)