تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

سردرگمی در یافتن ریشه‌ مشکلات اقتصادی در ایران
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «همه از اقتصاد می‌گویند» به بررسی ریشه‌های سردرگمی در اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که سردرگمی‌ها در خصوص یافتن ریشه‌های نابهنجاری‌های اقتصادی در این واقعیت نهفته است که «خواص، به علل گوناگون و در راس آنها فقدان دانش نظری در باب اقتصاد و ملاحظه‌کاری‌های سیاسی، توانایی یا اراده بیان واقعیت‌ها را ندارند.»

به اعتقاد سرمقاله نویس دنیای اقتصاد «با وجود این‌که ده‌ها حزب و گروه سیاسی بزرگ و کوچک در ایران فعالند و نمایندگان و اعضای آنها هر روز درباره اقتصاد سخن می‌گویند، به ندرت می‌توان از خلال سخنان و مواضع آنها فهمید، چارچوب گفتمانی یا نظریه اقتصادی آنها چیست.»

این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد که «علت این آشفتگی گفتاری و رفتاری خواص این است که آنها حاضر نیستند خود را به یک تفکر اقتصادی و مکتب اقتصادی خاص متعهد کنند. توجیهی که برای این امتناع اقامه می‌شود، این است که به جای تعهد به یک مکتب یا روش خاص، باید از ظرفیت‌های همه مکاتب و روش‌ها و تفکرات استفاده شود.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از روند بازسازی شهر بم
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «بازسازی و آفت شعارزدگی» به انتقاد از روند بازسازی شهر زلزله‌زده بم پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «گزارش‌های مستند و مشاهدات عینی نشان می‌دهند بازسازی ویرانی‌های زلزله هنوز از حدود ۳۰ درصد تجاوز نکرده است.»

جمهوری اسلامی در ادامه می‌نویسد که «افسوس که در کشور ما وعده و شعار بی پشتوانه فراوان است.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد: «براساس گزارش‌های عینی از بازسازی بم، بیش از ۵۰ درصد زلزله زدگان هنوز در کانکس‌ها زندگی می‌کنند بازسازی بازار سنتی فقط ۲۵ درصد پیشرفت داشته و بسیاری از کسبه بعد از ۵ سال هنوز در کانکس‌ها مشغول فعالیت هستند. از ۱۰۴ مسجد و حسینیه تخریب و ویران شده فقط ۵۲ مورد در طرح بازسازی قرار گرفته که ۳۰ مورد آنها ساخته شده و بقیه نیمه تمام باقی مانده‌اند.»

جمهوری اسلامی در پایان نتیجه می‌گیرد که «در مجموع آنچه در طول ۵ سال بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان بم انجام شده با وعده‌های داده شده و با توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی تناسبی ندارد.»

متن کامل سرمقاله

پیشنهاد پرداخت تدریجی یارانه‌ها به مردم
روزنامه سرمایه سرمقاله امروز خود را با عنوان «اولویت حذف تدریجی بر پرداخت نقدی یارانه‌ها» به موضوع پرداخت مستقیم یارانه‌ها در ایران اختصاص داده است.

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه «عدم پرداخت یارانه‌های نقدی تحت هر شرایطی بهتر از پرداخت یارانه نقدی است چراکه هزینه پرداخت نقدی یارانه‌ها به مراتب سنگین‌تر از پرداخت این نوع یارانه به صورت مستقیم است.»

سرمایه در ادامه سرمقاله خود می‌آورد که «دولت در پرداخت نقدی یارانه‌ها روش آزمون و خطا را در پیش گرفته که این آزمون و خطای دولت در پرداخت نقدی یارانه‌ها تاکنون هزینه‌هایی را برای دولت در پی داشته است.»

این روزنامه در پایان توصیه می‌کند که «اقتصاد یک بدن زنده است و اگر این جراحی خیلی خوب صورت گیرد بعد از جراحی و پس از آن نیز موضوعات بعدی مطرح می‌شود و بدنه اقتصاد دوباره خود را تطبیق خواهد داد. حذف تدریجی بهترین روش و بهتر از پرداخت نقدی یارانه‌ها و حذف یک‌باره یارانه‌هاست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «سفر نوری المالکی و حقوق تاریخی ایرانیان»
● سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «آتش غزه یا خاکستر فلسطین؟»
●سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «‌۴دروغ از ۴۰هزار تا»
●سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «کاهش قیمت نفت یک توطئه یا نتیجه بحران اقتصادی جهان»

Share

نظرهای خوانندگان

خوب توجه کنید، بیش از ۵۰ درصد زلزله زدگان هنوز در کانکس‌ها زندگی می‌کنند، امَا از ۱۰۴ مسجد و حسینیه تخریب و ویران شده فقط ۵۲ مورد ساخته شده و بقیه نیمه تمام باقی مانده‌اند.
مردم خانه ندارند که در آن زندگی کنند!؟ این آقایان پول را خرج مسجد و حسینیه می کنند. بعدمی گویندخداوند، شعور را فقط به انسان داده!
عقیدتی،

-- Aghidati ، Dec 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)