تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«قرارداد هسته‌ای آمریکا و امارات نهائی شد»

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک مقام اماراتی از نهائی شدن همکاری‌های هسته‌ای آمریکا و امارات خبر داد.

این منبع آگاه که ایرنا وی را از اعضای وزارت خارجه امارات معرفی کرده، گفته که مذاکرات میان دو کشور مبنی بر ارائه پیشنهادات مربوط به این تفاهم‌نامه به پایان رسیده است.

این تفاهم‌نامه که به «توافق ۱۲۳» نیز معروف است، انتقال تجهیزات مربوط به فن‌آوری هسته‌ای را به امارات مجاز خواهند کرد.

رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که آمریکا همچنین قصد دارد سیستم ضد موشکی فوق مدرنی به ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار نیز در اختیار امارات قرار دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال جمعه گذشته خبر داده بود که جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا در هفته‌های آینده با مقام‌های اماراتی قرارداد همکاری‌های هسته‌ای امضاء خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های دو کشور در خصوص متن تفاهم‌نامه این همکاری موافقت کرده‌اند، اما هنوز این قرارداد به امضای هیچ یک از طرفین نرسیده است.

این تفاهم‌نامه در حالی قرار است به امضاء برسد که آمریکا در سال‌های اخیر بارها از گسترش فن‌آوری‌های هسته‌ای در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده است.

شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که همکاری هسته‌ای با امارات «صلح‌آمیز» است.

بر پایه این قرارداد، ایالات متحده به امارات متحده عربی دانش هسته‌ای، فن‌آوری و سوخت هسته‌ای ارائه می‌کند و در ازای آن خواستار تعهد امارات به پیروی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

امارات متحده پیش از این قراردادهایی با دو شرکت مهندسی آمریکایی به نام‌های ثوریوم پاور و سی‌اچ۲‌ام هیل، برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای امضاء کرده‌ بود.


بر پایه گزارش وال‌استریت ژورنال، امارات همچنین یکی از مقام‌های پیشین کمیسیون سامان‌دهی هسته‌ای ایالات متحده را برای مدیریت کمیسیون سامان‌دهی هسته‌ای خود، استخدام کرده ‌است.

ایالات متحده هم‌چنین به دنبال امضاء قراردادهای همکاری هسته‌ای با عربستان سعودی، اردن و بحرین است.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش همواره برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای منافع خود دانسته‌اند؛ ولی ایران هم‌چنان بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش تأکید دارد.

Share
در همین رابطه:
آمریکا با امارات قرارداد هسته‌ای امضاء می‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)