تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش ایران به نشست اعراب با ۱+۵

ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نشست اعراب با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای‌اش، نشستی «غير ضروری و نامربوط» بوده است.

این اطلاعیه امروز (چهارشنبه) پس از آن‌که سران عرب در نشست نیویورک از «بلند‌پروازی‌های هسته‌ای» در منطقه ابراز نگرانی کردند، منتشر می‌شود.

جمهوری اسلامی در بیانیه خود، با اشاره به نشست روز گذشته برخی سران عرب با گروه ۱+۵ در نیویورک درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران، آورده که برای نخستین‌بار نیست که آمریکا اقدام به تشکیل چنین «نشست‌های غیر ضروری و نامربوطی» می‌کند.

در این بیانیه که از سوی نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل متحد منتشر شده، خطاب به سران عرب آمده که آنها باید «نگران دخالت‌های آمریکا» در منطقه باشند.

ایران همچنین تاکید کرده که بر اساس گزارش‌های سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌امیز است.

دیدار مقام‌های ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، بحرین، مصر، اردن، کویت، عراق، امارات متحده عربی و عربستان سعودی درباره پرونده هسته‌ای ایران، روز گذشته (سه‌شنبه) پشت درهای بسته انجام شد.


کاندولیزا رایس وزیرخارجه ایالات متحده در پایان این نشست اعلام کرد که کشورهای عربی خواستار نشست‌های منظم با گروه ۱+۵ برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند.

خانم رایس همچنین گفت که در این جلسه سران عرب نسبت به برنامه‌های هسته‌ای و نقش ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به این اظهارات افزود که سخنان خانم رایس درباره برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی، «ادعاهایی بی‌پایه و اساس» است.

ایران در این بیانیه در عین حال مقام‌های آمریکایی را متهم کرده که واقعیت را درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور «جعل» می‌کنند.

برنامه‌های هسته‌ای ایران بیش از پنج سال است که در دستور کار سیاست خارجی آمریکا و برخی کشور‌های غربی قرار گرفته است.

غرب از ایران می‌خواهد که فعالیت غنی‌سازی اورانیوم را در قبال دریافت مشوق‌های اقتصادی متوقف کند، تهران به این درخواست‌ها پاسخ منفی داده و غنی‌سازی را حق خود می‌داند.

Share
در همین رابطه:
نگرانی اعراب از برنامه‌های هسته‌ای خاورمیانه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)