تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«برخورد با سایت‌های مستهجن در ایران»

سعید مرتضوی دادستان تهران اعلام کرد که دادستانی با سایت‌های الحادی و مستهجن قاطعانه برخورد خواهد کرد.

آقای مرتضوی گفته که برای برخورد با گردانندگان این سایت‌ها، مجموعه‌ای در دادستانی تهران تشکیل شده است.

به گفته دادستان تهران، ماموریت این مجموعه «ردیابی و شناسایی» سایت‌های ضد دینی و غیراخلاقی و برخورد قضایی و قانونی با آنهاست.

به گزارش امروز (چهارشنبه) خبرگزاری فارس، آقای مرتضوی ترکیب این مجموعه را گروهی از متخصصان رایانه و دو بازرس ویژه اعلام کرده که با هماهنگی‌ با نیرو‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کنند.

این مقام قضایی افزوده که با تشکیل دادگاه‌های ویژه جرایم رایانه‌ای، فعالیت سایت‌های ضد دینی و غیر اخلاقی در ایران ناامن خواهد شد.

پیش‌تر محمود سالارکیا معاون دادستان تهران در یادزهم آذرماه امسال گفته بود که این دادسراها به علت گسترش «جرایم رایانه‌ای در کشور» راه‌اندازی خواهند شد.

در حال حاضر در ایران قانونی مبنی بر تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای وجود ندارد. با این حال برخی وبلاگ‌نویسان طی سال‌های اخیر به خاطر مطالبی که در وبلاگ‌های خود منتشر کرده‌اند، دستگیر شده‌اند.

لایحه جرایم رایانه‌ای که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، شامل پنج بخش است.

بخش نخست این لایحه، با عنوان کلیات به تعریف اصطلاحات پرداخته و بخش دوم با هشت فصل به جرائم علیه محرمانه بودن داده‌ها و سیستم‌‌های رایانه‌ای و مخابراتی، جرائم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی، کلاهبرداری، جرایم مرتبط با محتوا، افشای سر، مسئولیت کیفری ارائه دهندگان خدمات، تخفیف و تشدید مجازات و سایر مسائل پرداخته است.

در این لایحه همچنین مجازات‌های مختلفی برای جرایمی مثل دسترسی بدون مجوز به سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، شنود امواج الکترومغناطیسی بدون مجوز، دسترسی بدون مجوز به داده‌های رایانه‌ای سرّی و افشای آن‌ها، تقلب در داده‌های رایانه‌ای، صدمه زدن عمدی به داده‌های رایانه‌ای دیگران یا ایجاد اختلال در سیستم رایانه‌ای دیگران در نظر گرفته شده است.

بر اساس ماده هشت این لایحه (در صورت تصویب) هر کس از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی نظیر تغییر، محو، ایجاد، توقف داده‌ها یا اختلال در عملکرد سیستم، سوء استفاده و از این طریق وجه یا مال یا خدمات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند کلاهبرداری محسوب می‌شود و محکوم خواهد شد.

در لایحه جرایم رایانه‌ای همچنین بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات‌های مختلفی برای کسانی که به کمک سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، محتویات مستهجن تولید یا منتشر کنند، پیش‌بینی شده است.

Share


در همین رابطه:
تشکیل دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای در ایران

نظرهای خوانندگان

مستهجن از نظر حکمرایان نظام یعنی چی؟ ایا دگر اندیشی در حالت کلی و پخش افکارو نظریات دانشجویان و زنان و کارگران و اقلیتهای مذهبی و گروهها و احذاب ملی و دلسوزان میهن دوست .... مستهجن است؟ اگر نه چی میماند که بر ان بتوان بر ان مهر مستهجن زد؟

-- بدون نام ، Dec 11, 2008

هنگامی که خبر را شنید سخت یکه خوردم زیرا دادستان تهران به جای دادرسی به مظلومان و بیچارگان که توان لازم برای دفاع از حق خود را ندارند،به دادرسی افکار ضد اسلامی و ضر حکومتی پرداخته است...شرم بر ما!
واقعا کشور ما به کدام سو ره می سپارد؟؟؟

-- میلاد ، Mar 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)