تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی نویسندگان سوئد از محدودیت‌ها در ایران

بیش از ۸۴ نویسنده سوئدی و ایرانی با صدور اطلاعیه‌ای به افزایش فشار‌ها علیه نویسندگان ایران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

این اطلاعیه که به مناسبت دهمین سالگرد قتل محمد مختارى و محمدجعفر پوینده صادر شده، در روزنامه معتبر سوئدی داگنز نى‌هتر (شماره دوم دسامبر) منتشر شده است.

دبیر اول انجمن بین‌المللى قلم، رئیس انجمن قلم سوئد، کانون نویسندگان این کشور و رئیس انجمن روزنامه‌نگاران سوئد از جمله افراد و جریان‌های ادبی هستند که این اطلاعیه را امضاء کرده‌اند.

آن‌ها در اطلاعیه خود آورده‌اند که آزادی اندیشه و بیان در ایران در وضعیت «وخیمی» به سر می‌برد.

نویسندگان سوئدی همچنین با انتقاد از وضعیت آزادی بیان در سه سال گذشته در ایران، اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی در محدود کردن نویسندگان را «قلع و قمع فرهنگى» نامیده‌اند.

«انبوه کتاب‌های انباشته شده» که در انتظار مجوز وزارت ارشاد است، یکی از مصداق‌های «قلع و قمع فرهنگی» از سوی صادرکنندگان این اطلاعیه عنوان شده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه همچنین آمده که «نویسندگان ایران هرگز از امنیت بهره نبرده‌اند، ولى شرایط کنونى بسیار نگران‌کننده است.»

امضاء‌کنندگان در بخش دیگری از اطلاعیه خود آورده‌اند که نگران افزایش نقض آزادی بیان در ایران و افزایش آزار و اذیت نویسندگان، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان در جمهوری اسلامی هستند.

آنها در عین حال به صدور احکام زندان برای محمدصادق کبودوند، یوسف عزیزى بنى‌طرف و یعقوب یادعلى اعتراض کرده و این نوع برخورد‌ها با نویسندگان و فعالان مدنی را محکوم کرده‌اند.

این اطلاعیه در پایان از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که «به قراردادهاى بین‌المللى مربوط به حقوق شهروندى و حقوق سیاسى که ایران جزو امضاء کنندگان آن است، احترام بگذارند.»

متن کامل بیانیه

نظرهای خوانندگان

سوئدیها بهتره به جای ماسک آزادیخواهی زدن اول به وضعیت
دردناک و مرگ سفید پناهجویان ایرانی تو کمپهاشون رسیدگی کنند.
سالها اونها رو تو کمپ محبوس می کنندوو انواع بیماریهای روحی و روانی رو به اونها تحمیل می کنند کافیه به چندین مورد خود کشی و خود سوزی پناهجویان ایرانی و غیر ایرانی که از دریافت پناهندگی در سوئدنا امید شدند توجه کنید/بیماری آپاتی
در جهان تنها تو کشور سوئد
وجود داره/ بیماری که کودکان خانواده های پناهجو در سوئد به اون مبتلا میشن
که بخاطر افسردگی شدید خودشون و والدینشون تو کمپها اتفاق می افته/ حتی قدرت خوردن و آشامیدن رو از دست میدن و با سرنگ های بزرگ به اونها آب و غذا میدن.
به زور پناهنده های ایرانی رو به ایران دیپورت می کنن و اونوقت تازه دل رحیمشون یاد
نویسندگان ایرانی می افته!
بهتره به فکر قرار دادهای کمپانی های ولوو و اریکسون با جمهوری اسلامی باشند و از این حرفا که ممکنه نونشونو آجر کنه نزنن.

-- بدون نام ، Dec 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)