تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به اعمال فشار علیه روزنامه‌نگاران

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با صدور اطلاعیه‌ای افزایش فشار‌ها علیه مطبوعات و روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم کرد.

در این اطلاعیه که امروز (چهارشنبه) نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، از«تنگ‌تر شدن فضای آزادی بیان و قلم و فعالیت روزنامه‌نگاری و مطبوعاتی» در ایران اظهار تاسف شده است.

این انجمن همچنین در اطلاعیه خود از «برخورد تبعیض‌آمیز و دوگانه در صدور مجوز پروانه‌های جدید انتشار» که از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات صورت می‌گیرد، اظهار «تاسف شدید» کرده است.

به اعتقاد صادرکنندگان این اطلاعیه «رفتار تبعیض‌آمیز وزارت ارشاد در حوزه‌‌های دیگر (چون پرداخت یارانه به نشریات) عمدتا متوجه رسانه‌های مستقل و منتقد دولت» می‌شود.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در عین حال اعلام کرده که اعمال فشار علیه فعالان مطبوعات در جهت تبعیت از «سانسور و خودسانسوری حکومتی» مغایر با مواد چهار و پنج قانون مطبوعات در جمهوری اسلامی است.
این انجمن آمران و عاملان این فشار‌ها را مستوجب مجازات دانسته است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات همچنین چند برابر شدن هزینه‌های پست مطبوعاتی را که موجب افزایش شدید قیمت مرسولات مطبوعاتی و انتشاراتی شده، گامی مهم در جهت «محدود کردن فعالیت رسانه‌ای در کشور» ارزیابی کرده و خواستار لغو هزینه‌های تحمیلی شده است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، از«تنگ‌تر شدن فضای آزادی بیان و قلم و فعالیت روزنامه‌نگاری و مطبوعاتی» در ایران اظهار تاسف کرده است

در این بیانیه تصریح شده که «هر اقدامی در جهت ایجاد و اعمال محدودیت برای فعالیت‌های مطبوعاتی، برخلاف منافع ملی ایران» است.

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که هیئت نظارت بر مطبوعات امتیاز هفته‌نامه «شهروند امروز» را لغو کرد و اجازه انتشار مجدد روزنامه «آینده‌ نو» را نداد.

پیش‌ترگروهی از روزنامه‌نگاران ایران نیز در ۱۹مرداد ماه امسال با صدور بیانیه‌ای از محمود احمدی‌نژاد خواسته بودند که به جای «اعانه» دادن به خبرنگاران ایران، حقوق مردم این کشور را رعایت کند و به آزادی بیان احترام بگذارد.

دولت نهم در آستانه ۱۷ مرداد، روز خبرنگار در ایران اعلام کرده بود که قصد دارد جوایزی نقدی به فعالان رسانه‌ها در این کشور اهدا کند.

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران، از سال ۱۳۸۴ محدودیت‌های زیادی برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اعمال شده است.

هیئت نظارت بر مطبوعات که نهادی وابسته به وزارت ارشاد است، تا کنون ده‌ها روزنامه و مجله را لغو امتیاز کرده و صد‌ها سایت توسط کمیته فیلترینگ جمهوری اسلامی مسدود شده‌اند.

بر اساس اعلام نهاد‌های ناظر بر حقوق بشر، ایران یکی از نقض‌کنندگان آزادی بیان در جهان به شمار می‌رود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)