تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از افزایش آمار قتل‌های ناموسی

عباس جعفری دولت آبادی رئیس دادگستری استان خوزستان می‌گوید که وقوع قتل‌های ناموسی در این استان، به یک «مشکل جدی» تبدیل شده است.

آقای دولت‌آبادی که در همایش «خشونت و جنسیت در نهاد خانواده» سخنرانی می‌کرد، گفت که ریشه‌های قتل‌های ناموسی در خوزستان «نهادینه» شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این مقام قضایی افزوده که «عرف محلی» وقوع این قتل‌ها را مجاز می‌شمارد و عاملان این قتل‌ها به هیچ وجه «فراری» نیستند.

به گفته رئیس دادگستری استان خوزستان، قتل‌های ناموسی در این استان به صورت «بسیار فجیع» رخ می‌دهد و خانواده مقتول نیز به‌طور معمول «خواستار مجازات قاتل» نمی‌شود.

آقای دولت‌آبادی در عین حال اظهار داشت که در برخی مواقع، خانواده مقتول اقدام قاتل را وظیفه وی دانسته و «برای کاهش مجازاتش تقاضای عفو می‌کند.»


این مقام قضایی همچنین با اعلام این‌که این قتل‌ها معمولا به دستور برخی بزرگان این افراد صورت می‌گیرد از تحت تعقیب قرار نگرفتن آمران این قتل‌ها در این استان «اظهار تاسف» کرده است.

رئیس اسبق مجتمع قضایی خانواده کشور گفته که: «تا زمانی که عده‌ای فکر می‌کنند، می‌توانند افراد دیگر را بکشند و مجازات نشوند، حتی قضات هم نمی‌توانند، اشد مجازات را برای آن‌ها صادر کنند، چراکه هیچ شکایتی از آنان وجود ندارد.»

فعالان حقوق بشر سال‌هاست که نگران رشد فزاینده قتل‌های ناموسی در ایران هستند.
مسئولان جمهوری اسلامی نیز در برخی موارد از گسترش این قتل‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

ابراز نگرانی از رشد آمار قتل‌های ناموسی در خوزستان در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش امیر سرتیپ دوم احمد محمدی‌فر جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا از بالا بودن آمار قتل‌های ناموسی در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

به گفته این مقام پلیس، در ایران طی هفت ماه گذشته، ۵۰ قتل ناموسی رخ داده که باید برای جلوگیری از افزایش آن راه‌کار‌هایی یافت.
آقای محمدی‌فر گفته که «هر قتل ناموسی و ضد اخلاقی یک هشدار است و مسئولان باید نگران باشند و مانع از افزایش این قتل‌ها شوند.»

Share

نظرهای خوانندگان

متاسفانه مدتی است که در اروپا میزان تجاوز ناموسی با اعضای خانواده افزایش یافته است و این بسیار نگران کننده است

-- بدون نام ، Dec 1, 2008

آفات تبعيت بعضي خانوادهااز فرهنگ آلوده غربي و فاصله گرفتن از ارزشهاي اسلام عزيز ارمغاني بهترين از اين بدنبال نخواهد داشت

-- بدون نام ، Dec 2, 2008

آقا/خانم بی نام تا کی میخواهید، فقر فرهنگی خودمون را گردن غرب بندازیم.

-- آرزو ، Jan 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)