تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«البرادعی از چارچوب حقوقی تخطی نکند»

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران به محمد البرداعی توصیه کرد که در گزارش‌های خود از «قواعد بین‌الملل و چارچوب حقوقی تخطی نکند.»

آقای قشقاوی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که «کشورهایی خاص با انگیزه‌هایی خاص، فشارهایی به البرادعی وارد می‌کنند که به وی توصیه کرده‌ایم متاثر از این فشارها نباشد.»

سخنگوی وزارت خارجه نامی از این کشور‌ها نبرد، اما دیگر مقام‌های ایران در چند روز اخیر، آمریکا را مسئول انتشار گزارش‌های «ضد ایرانی» البرداعی معرفی کرده‌اند.

البرداعی هفته گذشته گزارشی در مورد پرونده هسته‌ای ایران منتشر کرد که در آن از مقام‌های جمهوری اسلامی به خاطر همکاری نکردن با بازرسان آژانس انتقاد شده بود.
در این گزارش همچنین آمده که ایران با بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های شورای امنیت به فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.


آقای قشقاوی در واکنش به این گزارش نیز افزود که «هم‌اکنون تمام دوربین‌ها در مراکز هسته‌‌ای ایران مستقر است و بازرسان نیز حضور دارند و مواد هسته‌‌ای تولید شده نیز در چارچوب کنترل آژانس است.»

پیش‌تر علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گزارش آقای البرداعی را «دوپهلو» توصیف کرده بود.

ایران یکی از امضاء کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است و بر اساس آن، بازرسان آژانس می‌توانند از تاسیسات هسته‌ای این کشور بازررسی کنند.

تهران دو سال پیش از این، در واکنش به ارسال پرونده‌اش به شورای امنیت سازمان ملل، از تصویب و اجرای پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح‌های اتمی سر باز زد.
این پروتکل به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد به‌طور ناگهانی از تاسیسات اتمی کشور‌های عضو بازرسی به عمل آورند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که آقای قشقاوی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به سخنان میلیبند وزیر خارجه بریتانیا در خصوص تهدید خواندن ایران برای منطقه گفت که میلیبند به شدت وابسته به صهیونیست‌هاست.

وی در عین حال تاکید کرد که موضع منفی بریتانیا در خصوص وضعیت خاورمیانه و پرونده هسته‌ای ایران برای همه مشخص است.


در همین رابطه:
هاشمی رفسنجانی: البرادعی دوپهلو حرف می‌زند
البرادعی: ایران همکاری نمی‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)