تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هاشمی رفسنجانی: البرادعی دوپهلو حرف می‌زند

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، حرف‌ها و اعمال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «دوپهلو» خواند.


به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، امام جمعه موقت تهران افزود: « متأسفانه آقای البرادعی دو پهلو حرف می‌‏زند. آن‌ها انتظار دارند به آنها اجازه داده شود از مکان‌‏هایی همچون آب سنگین اراک بازدید کنند که این موضوع به درد آنها نمی‌‏خورد.»

محمد البرادعی، رئیس آژانس بین‌المللی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی گفته‌بود که ایران هنوز هم راه تحقیقات آژانس در زمینه برنامه هسته‌ای خود را «سد می‌کند.»

از سوی دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه امروز افزود: « آقای البرداعی از یک سو تائید کرده‌است که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است و هیچگونه انحرافی ندارد و از سوی دیگر درخواست‌هایی دارد که در چارچوب توافقات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست. ما حقیقتاً باید نسبت به رفتاری که شورای امنیت علیه ایران مظلوم انجام می‌‏دهد ‏شاکی باشیم و نمی‌‏توانیم بنشینیم و اجازه بدهیم حقوق مسلم یک ملت به آسانی پایمال شود.»

در همین حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی، در گزارش روز چهارشنبه خود نسبت به ادامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز شکایت کرده و آن را «غیر لازم برای امور غیرنظامی» دانسته‌است.

«سوریه ایران نیست»

روز جمعه گزارش جداگانه‌ای نیز برای نخستین بار در مورد برنامه هسته‌ای سوریه از سوی آژانس بین المللی انتشار یافت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس این گزارش، نظر دیده‌بان اتمی سازمان ملل اینست که گمانه‌های موجود در مورد ساخت یک رآکتور مخفی هسته‌ای در مکان دورافتاده‌ای در بیابان‌های سوریه تقویت شده ‌است.

گرگوری شولْتی، سفیر واشنگتن در آژانس بین المللی در این باره گفت: «گزارش آژانس ارزیابی‌های دولت من را مبنی بر این‌که سوریه به طور مخفیانه در حال ساخت یک رآکتور هسته‌ای در صحرای شرقی آن کشور است و با این کار تعهدهای پادمانی آژانس اتمی را زیر پا می‌گذارد، تقویت بخشیده‌است.»
شولتی افزود: «سوریه ایران نیست و ما به دنبال این نیستیم که سوریه را تبدیل به ایران کنیم. اما شرط آن اینست که سوریه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)