تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

البرادعی: ایران همکاری نمی‌کند

گزارش تازه محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته‌ای ایران حاکی از بی‌اعتنایی تهران به درخواست‌های شورای امنیت است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای البرادعی در این گزارش که امروز (چهارشنبه) منتشر شده، اظهار کرده که جمهوری اسلامی با وجود درخواست‌های مکرر شورای امنیت، کماکان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و با بازرسان آژانس نیز همکاری نمی‌کند.

مدیرکل آژانس، همکاری نکردن ایران را مانعی جدی برای راستی‌آزمایی برنامه‌های نظامی – هسته‌ای احتمالی تهران دانسته است.

نسخه‌ای از این گزارش به طور محرمانه در اختیار شورای حکام و نسخه دیگر در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «متاسفانه تاثیر همکاری نکردن کافی ایران در مورد مطالعات ادعایی و سایر موارد مربوط به آن، منجر به بروز نگرانی‌های جدی در مورد پرونده هسته‌ای ایران و ناتوانی آژانس در دستیابی به نتیجه قطعی درباره آن شده است.»


قرار است این گزارش در نشست فصلی دو روزه آژانس در هفتم و هشتم آذر ماه (۲۷ و ۲۸ نوامبر) در وین مورد بررسی قرار گیرد.

آسوشیتدپرس هم گزارش کرده است که آقای البرادعی در این گزارش برای نخستین‌بار به بررسی‌های بازرسان آژانس در سوریه اشاره کرده است.

وی در خصوص محلی که سال گذشته از سوی هواپیماهای اسرائیلی در منطقه‌ای بیابانی در سوریه بمباران شد گزارش داده است که به دلیل تخریب محل مورد نظر، آژانس نتوانسته به نتیجه قطعی برسد که آیا در آن‌جا یک راکتور اتمی فعال بوده است یا خیر.

هواپیماهای اسرائیل سال گذشته محلی را که ادعا می‌کردند یک راکتور هسته‌ای غیرمجاز از سوی سوریه در حال ساخت در آن‌جاست بمباران کردند.

آن‌طور که بی‌بی‌سی نیوز نوشته است، به گفته آقای البرادعی، از آن‌جا که مقادیر زیادی ذرات اورانیوم در بقایای آن ساختمان یافت شده، آژانس برای دریافت نتیجه قطعی نیاز به بررسی بیشتر و همکاری نزدیک‌تر سوریه دارد.

دولت سوریه اعلام کرده که مکان یادشده یک ساختمان نظامی متروکه بوده است.

نظرهای خوانندگان

اقای سلطانیه نتیجه گزارش البرادعی را خوب و بنفع ایران ارزیابی کرده و به خورد ملت ایران داد

-- حسن ، Nov 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)