تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سولانا: گزارش آژانس نگران‌کننده است

خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص گزارش اخیر آژانس مبنی بر فقدان همکاری ایران با بازرسان این سازمان، اظهار نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای سولانا پس از انتشار گزارش محمد البرادعی درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت که ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی بر اساس این گزارش، نگران‌کننده است.

وی که نماینده گروه پنج به‌علاوه یک در مذاکره با ایران است، یادآور شد که این برای دومین بار است که آژانس درباره همکاری نکردن ایران گزارش می‌دهد.

آقای سولانا در عین حال از افزایش تعداد سانتریفیوژها از سوی تهران اظهار نارضایتی کرده است.

در گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به بی‌اعتنایی ایران به درخواست‌های شورای امنیت در خصوص توقف غنی‌سازی اورانیوم، آمده بود که همکاری نکردن ایران موجب ناتوانی آژانس در دستیابی به ماهیت برنامه هسته‌ای این کشور شده است.


با این حال سولانا در بخش دیگری از سخنانش اظهار امیدواری کرد که دولت باراک اوباما با تهران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور تعامل بیشتری برقرار کند.

رویترز گزارش کرده است که سولانا در پاسخ به سوالی مبنی بر انتظار وی از رویکرد دولت منتخب ایالات متحده در قبال ایران اظهار داشته که ما خواستار تعامل بیشتر و جدی‌تر آمریکا با ایران هستیم.

وی با اظهار امیدواری در خصوص نقش پررنگ‌تر دولت آینده آمریکا در گروه پنج به‌علاوه یک برای متقاعد کردن ایران به تعلیق غنی‌سازی اوارنیوم، از ایجاد روابط دو جانبه میان دو کشور نیز استقبال کرده است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور ویلیام برنز معاون وزیرخارجه آمریکا در مذاکرات پنج به‌علاوه یک با ایران که برای نخستین بار انجام شد را بسیار مهم دانست.

با این حال آقای سولانا تاکید کرده که انتخاب اوباما بر رویکردهای تحریمی شورای امنیت در قبال ایران، تاثیری نخواهد گذاشت.


در همین رابطه:
«ایران به همکاری با آژانس ادامه می‌دهد»
واکنش کاخ سفید به گزارش البرادعی
البرادعی: ایران همکاری نمی‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)