تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران به همکاری با آژانس ادامه می‌دهد»

یک روز پس از انتشار گزارش محمد البرادعی، ایران اعلام کرد که به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد.

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارشی از فقدان همکاری‌های مناسب ایران با بارزسان آژانس انتقاد کرده بود.

در واکنش به این گزارش، محمد سعیدی معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران امروز (پنجشنبه) گفت که روند بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران بر اساس معاهده‌های حقوقی در حال انجام است.

آقای سعیدی که با وب‌سایت شبکه شش تلویزیون ایران گفتگو می‌کرد، افزود: «ایران دسترسی‌های لازم برای آژانس در چارچوب تعهدات حقوقی خود كه همان معاهده ان‌پی‌تی و موافقتنامه جامع پادمان است را فراهم كرده است.»

در گزارش مدیرکل آژانس انرژی اتمی آمده که جمهوری اسلامی با وجود درخواست‌های مکرر شورای امنیت، کماکان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و با بازرسان آژانس نیز همکاری نمی‌کند.
آقای البرادعی همچنین همکاری نکردن ایران را مانعی جدی برای راستی‌آزمایی برنامه‌های نظامی – هسته‌ای احتمالی تهران دانسته است.


محمد سعیدی

این در حالی است که آقای سعیدی معقتد است در گزارش اخیر مدیرکل آژانس «تمام مواد هسته‌ای ایران تحت بازرسی‌های آژانس قرار دارد و بنابراین آژانس می‌تواند و قادر است كه اصلاح كند هیچ‌گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست.»

گزارش روز گذشته آقای البرادعی قرار است در نشست فصلی دو روزه آژانس در هفتم و هشتم آذر ماه (۲۷ و ۲۸ نوامبر) در وین مورد بررسی قرار گیرد.

آقای سعیدی در عین حال درباره تاثیری که این گزارش می‌تواند بر تصمیمات اعضای حکام آژانس بگذارد، گفته است: «این گزارش حاوی نكته جدیدی برای شورای حكام نیست كه بخواهد تصمیم جدیدی درباره آن بگیرد.»

ایران یکی از امضاء کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است و بر اساس آن، بازرسان آژانس می‌توانند از تاسیسات هسته‌ای این کشور بازررسی کنند.

ایران دو سال پیش از این، در واکنش به ارسال پرونده‌اش به شورای امنیت سازمان ملل، از تصویب و اجرای پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح‌های اتمی سر باز زد.
این پروتکل به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد به طور ناگهانی از تاسیسات اتمی کشور‌های عضو بازرسی به عمل آورد.

غرب شش سال است که بیم آن دارد فعالیت‌های هسته‌ای تهران منجر به دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای شود.
ایران گزارش‌ها در این‌باره را تکذیب کرده و فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز دانسته است.


در همین رابطه:
البرادعی: ایران همکاری نمی‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)