تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «سیمیا»

شماره جدید «سیمیا» فصلنامه تخصصی ادبیات نمایشی ویژه فردریش دورنمات منتشر شد.

علی دهباشی سردبیر سیمیا در مطلبی با عنوان «چرا دورنمات» نوشته است: «بدون شک پس از جنگ جهانی دوم، ادبیات جهان، نویسنده‌ای ناآرام‌تر از دورنمات به خود ندیده است. توصیف هراس‌انگیز جهان بعد از جنگ، تا به امروز یکی از ویژگی‌های اصلی آثار دورنمات است.»

در این ویژ‌ه‌نامه، علاوه بر سال‌شمار زندگی دورنمات، مطالبی از تورج رهنما، حمید سمندریان، زهرا سالمی و ندا درفش کاویانی در معرفی وی به چاپ رسیده است.

آقای سمندریان در مقاله‌ای با عنوان «فردریش دورنمات الهام‌بخش» نوشته است: «دورنمات گذشته از این‌که در مکتب اکسپرسیونیزم، ابتکارات جدیدی به کار برده و دارای سبکی مخصوص به خود است، گذشته از این‌که دارای قریحه شاعرانه در نمایشنامه‌نویسی است، گذشته از این‌که از اساطیر و افسانه در درام‌نویسی به طرز بسیار مبتکرانه‌ای استفاده می‌کند، در عین حال نویسنده‌ای نقاد نیز هست که طنز و کنایات او در این هنر، غیرقابل تردید و بی‌بدیل است.»


گزارش شب فردیش دورنمات و چند سخنرانی ایراد شده در آن برنامه که از سوی مجله بخارا برگزار شد، نامه‌ها و نقد آثار دورنمات از دیگر بخش‌های این ویژه‌نامه است.

یک از مطالب جالب شماره جدید سیمیا، گفتگوی آندره مولر با دورنمات در سال ۱۹۸۰ است که از سوی خانم مهشید میرمعزی ترجمه شده است.

دورنمات در این گفتگو در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که «آیا به درک نسل پس از خود امید دارید؟» گفته است: «من هیچ امیدی ندارم. اصلا نمی‌دانم که آیا فرهنگ ما ادامه می‌یابد یا نه. فکر این‌که برای بعد از مرگ بنویسم، درست به اندازه فکر کردن به هیچ، احمقانه است. هیچ، یک بازدهی غلط ذهنی مانند ابدیت است. من برای ابدیت نمی‌نویسم، بلکه برای این می‌نویسم تا پول دربیاورم. بیشتر چیزهایی که نوشته‌ام، برای نان بوده است.»

فردریش دورنمات نمایشنامه‌نویس سوئدی آلمانی‌زبان، در سال ۱۹۲۱ متولد شد. از او که در برن و زوریخ به تحصیل در رشته‌های ادبیات، فلسفه و علوم الهی پرداخت، نمایشنامه، داستان کوتاه و بلند، نمایشنامه رادیویی، رمان پلیسی، فیلمنامه و مقالات بسیاری بر جای مانده است.

«ملاقات با بانوی سالخورده»، «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، «کور»، «فرانک پنجم – اپرای یک بانک خصوصی»، «این نوشته شد»، «رمولس کبیر»، «فرشته‌ای به بابل می‌آید»، «هرکول و طویله اوجیاس» از جمله نمایشنامه‌های وی است.

قیمت این شماره سیمیا، ۳۰۰۰ تومان است.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر:«مدرنیته، شبهه و دموکراسی»
تازه‌های نشر: « تهران ترانزیت»
تازه‌های نشر: «گزینه اشعار بهمنی»
تازه‌های نشر: «کار و فراغت ایرانیان»
تازه‌های نشر: «مگره و شاهدان خاموش»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)