تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لایحه پنج میلیاد دلاری برای واردات بنزین

دولت نهم قصد دارد برای واردات بنزین، لایحه‌ای پنج میلیارد دلاری به مجلس شورای اسلامی بفرستد.

این لایحه تحت عنوان متمم بودجه سال ۱۳۸۷ ارائه می‌شود و در آن دولت درخواست اختصاص پنج میلیارد دلار برای واردات بنزین تا پایان سال‌جاری از مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، اکبر ترکان معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفته که این درخواست، پیش از این هشت میلیارد دلار بوده است.
به‌ گفته آقای ترکان، کاهش قیمت جهانی نفت و به تبع آن قیمت بنزین، باعث شده که دولت سه میلیارد دلار از بودجه درخواستی‌اش بکاهد.

در بودجه سال‌جاری، برای واردات بنزین سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

در صورتی که مجلس شورای اسلامی با این لایحه متمم بودجه موافقت کند، بودجه واردات بنزین در سال‌جاری به رقمی معادل هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بالغ خواهد شد.


پیش‌تر غلامحسین نوذری وزیر نفت جمهوری اسلامی از تنظیم لایحه تامین بودجه واردات بنزین برای ارائه به مجلس خبر داده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده که واردات بنزین ایران در ماه آینده (دسامبر- آذر) ۳۰ درصد بالاتر از میانگین سال گذشته باشد.

ایران در هفت ماهه نخست امسال از هشت کشور جهان بیش از دو میلیارد و ۵۳۲ میلیون دلار بنزین وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هم‌اکنون بنزین وارداتی ایران از طریق معاوضه با نفت خام تامین می‌شود و این امر با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس مواجه شده است.

این نمایندگان به خبرگزاری فارس یادآور شده‌اند که معاوضه نفت با بنزین، باید با تائید مجلس صورت بگیرد.

براساس گزارش خبرگزاری‌ها، مصرف بنزین در هفته گذشته در ایران به ۶۶ میلیون لیتر در روز رسیده است.

ایران، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیاست، ولی از ظرفیت پالایشگاهی کافی برای برآورده کردن نیاز بازار داخلی بنزین برخوردار نیست و به همین علت مجبور به وارد کردن مقدار فراوانی بنزین و سپس فروش آن در بازار داخلی با پرداخت یارانه‌های سنگین است.

به گفته مقام‌های ایران، دولت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش انرژی - که شامل برق و گاز طبیعی نیز می‌شود - یارانه پرداخت می‌کند.

تهران به منظور کنترل و محدود کردن مصرف بنزین، سال گذشته طرح سهمیه‌بندی بنزین را اجرا و برای هر وسیله نقلیه (سواری) در ماه ۱۰۰ لیتر بنزین با قیمت یک هزار ریال تعیین کرد.

این طرح، بعدها اصلاح شد؛ به این صورت که سهمیه بنزین با قیمت یارانه‌ای و سهمیه‌بندی شده به ۱۲۰ لیتر در ماه افزایش یافت و همچنین اجازه داده شد دارندگان وسایل نقلیه‌ای که بیشتر از این مقدار بنزین احتیاج دارند، با قیمت لیتری بالاتر آن را تهیه کنند.


در همین رابطه:
عرضه بنزین با قیمت بین‌المللی، تا سه سال دیگر
حذف سهمیه بنزین خودروهای لوکس در ایران

نظرهای خوانندگان

مسؤل مستقیم افزایش مصرف بنزین در ایران مافیای تولید و واردات بی رویه اتومبیل است که ایران و به ویژه تهران را به پارکینگ پهناوری تبدیل کرده اند. آنان فقط به منافع خود می اندیشند. تمام خیابان ها و کوچه های تهران از ماشین انباشته شده اند و عبور و مرور در سطح شهر با دشواری تمام صورت می گیرد. از سوی دیگر به علت سود کمتر بودجه چندانی به توسعه مترو تعلق نمی گیرد.

-- بابک ، Nov 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)