تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عرضه بنزین با قیمت بین‌المللی، تا سه سال دیگر

ایران که در بازار داخلی سوخت را به یکی از پایین‌ترین قیمت‌‌‌ها در دنیا عرضه می‌کند، قصد دارد از سال ۱۳۹۰بنزین را به قیمت بین‌المللی بفروشد.

خبرگزاری مهر به نقل از مهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور، بدون ذکر جزئیات بیشتر این طرح اعلام کرد:‌ «براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بایستی تا سال ۱۳۹۰ سوخت شامل بنزین، نفت، گاز و گازوئیل را از سبد یارانه‌ای حذف کرد.»

هاشمی همچنین گفت: «مصرف بنزین در کشور هنوز متعادل نشده و امید است با اجرای طرح‌هایی که مرحله به مرحله پیش می‌رود، به تعادل برسد.»

ایران، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیاست، ولی از ظرفیت پالایشگاهی کافی برای برآورده کردن نیاز بازار داخلی بنزین برخوردار نیست و به همین علت مجبور به وارد کردن مقدار فراوانی بنزین و سپس فروش آن در بازار داخلی با پرداخت یارانه‌های سنگین است.

به گفته مقام‌های ایران، دولت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش انرژی - که شامل برق و گاز طبیعی نیز می‌شود - یارانه پرداخت می‌کند.

تهران به منظور کنترل و محدود کردن مصرف بنزین، سال گذشته، طرح سهمیه‌بندی بنزین را اجرا و برای هر وسیله نقلیه (سواری) در ماه ۱۰۰ لیتر بنزین با قیمت یک هزار ریال تعیین کرد.

این طرح، بعدها اصلاح شد، به این صورت که سهمیه بنزین با قیمت یارانه‌ای و سهمیه‌بندی شده به ۱۲۰ لیتر در ماه افزایش یافت و همچنین اجازه داده شد دارندگان وسایل نقلیه‌ای که بیشتر از این مقدار بنزین احتیاج دارند، با قیمت لیتری بالاتر آن را تهیه کنند.


در همین رابطه:
حذف سهمیه بنزین خودروهای لوکس در ایران
عرضه آزاد بنزین لیتری ۴۰۰۰ ریال
وزیر اقتصاد: عرضه بنزین آزاد تورم‌زاست
۱۰۰ لیتر بنزین؛ «هدیه دولت ایران» به خودرو‌های سواری

نظرهای خوانندگان

ماجراي حقوق بشر در ايران كم كم داره حالتي مجازي به ‌خودمي‌گيره و حاميان آن نيز تنها به دايره كوچكي از موارد نقض آن اشاره مي‌كنند ، درحاليكه به عنوان يك نمونه بسيار واضح مي توان از همين ماجراي همسان‌سازي قيمت‌‌كالا و خدمات در داخل با "قیمت هاي بین‌المللی" نام برد كه در ايران با واژه "واقعي‌سازي" قيمت‌ها!!! از آن ياد مي‌شود.
در اين بين مسئله اصلي كه مسكوت مانده افزايش دستمزدهاست، آيا نبايد سرانه دستمزدها نيز "واقعي‌سازي" يا "بين‌المللي" شود؟ آيا با ميانگين دستمزد رسمي براي 8 ساعت كار روزانه معادل 300 دلار در ماه مي‌توان هزينه‌ها را با معيار "بين‌المللي" پرداخت كرد؟
استقلال كه از شعارهاي اصلي جامعه ما بود در كجاي اين معادلات جاي دارد، تمام پارامترها و مسائل اداره كشور با خط‌كش و معيارهاي كشورهاي غربي سنجيده مي‌شود، پس اگر لطف كنند ، كَرَم فرموده و ماجراي محاسبه و پرداخت دستمزدها را هم با همان معيار‌هاي "بين‌المللي" انجام‌دهند. تا نه سيخ بسوزد نه كباب.

-- بابك نظري ، Jun 15, 2008 در ساعت 03:25 PM

راستي فراموش كردم در پست قبل مطلبي را بگويم، آيا دوستان در زمانه نمي‌خواهند درباره مباحث اقتصادي مرتبط با سطح دستمزدها در ايران و نياز به افزايش آنها و برابري با معيارهاي جهاني مطلبي ارائه كنند ؟ يا سرفصلي به‌ آن اختصاص دهند؟
فكر مي‌كنم به اندازه كافي درباره آزادي بيان، سانسور در رسانه‌ها و يا مشكلات همجنس بازان بحث و تبادل نظر شده و پرداختن به اين بخش از مشكلات جامعه نه تنها خالي از لطف نيست كه جاي كار بسيار دارد. اين طور نيست؟

-- بابك نظري ، Jun 15, 2008 در ساعت 03:25 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)