تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حذف سهمیه بنزین خودروهای لوکس در ایران

روزنامه اعتماد ‌ملی به نقل مقامات ایران اعلام کرد که رانندگان خودروهای گران‌قیمت در این کشور از اول تیرماه امسال دیگر نمی‌توانند از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند.

این روزنامه امروز یکشنبه به نقل از مهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور نوشت:‌ «عموم این خودروها، گران‌قیمت هستند و از مصرف بالا‌یی برخوردارند و به همین دلیل، مشمول سهمیه سوخت نمی‌شوند.»

سرپرست وزارت کشور ایران در ادامه اظهاراتش گفت که این مقررات جدید شامل خودروهای ساخت ایران با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی به بالا و خودروهای وارداتی با ظرفیت موتور ۱۳۰۰ سی‌سی به بالا می‌شود.

وی افزود: «دارندگان این خودروها عموماً از تمکن مالی بالا‌یی برخوردارند و این سهمیه، سهم اندکی از نیاز خودروی آن‌ها را تأمین می‌کند.»

این تازه‌ترین تغییر در سیستم سهمیه‌بندی بنزین در ایران است که از سال گذشته اعمال شده و بر اساس آن، رانندگان خودروها می‌توانند ماهانه ۱۲۰ لیتر بنزین یارانه‌ای به قیمت لیتری هزار ریال خریداری کنند.

ایران چهارمین تولید‌کننده بزرگ نفت خام جهان است. اما کمبود ظرفیت پالایش کافی برای تأمین نیازهای داخلی این کشور را ناگزیر به وارد کردن مقدار قابل توجه بنزین و متحمل شدن هزینه آن می‌کند.

ایران، تیرماه‌ سال گذشته با هدف کاهش میزان مصرف بالای بنزین، طرح سهمیه‌بندی آن را آغاز کرد. در زمان شروع این طرح، بسیاری از شهروندان ایرانی درباره ناکافی بودن میزان در نظر گرفته شده بنزین برای هر خودروی سواری شخصی که ماهانه ۱۰۰ لیتر بود، شکایت می‌کردند. دولت ایران از آذرماه سال گذشته میزان سهمیه بنزین این خودروها را به ۱۲۰ لیتر در ماه افزایش داد.

بر همین اساس، سرپرست وزارت کشور اعلا‌م کرد که سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در دوره جدید، بدون تغییر باقی می‌ماند.


در همین رابطه:
عرضه آزاد بنزین لیتری ۴۰۰۰ ریال
وزیر اقتصاد: عرضه بنزین آزاد تورم‌زاست
۱۰۰ لیتر بنزین؛ «هدیه دولت ایران» به خودرو‌های سواری

نظرهای خوانندگان

مسخره است. اکثر ماشین های تولید 1998 به قبل همه حجم موتورهای بالای 2000 سی سی دارند.

الان هستند اتوموبیل های امریکایی 30 سال پیش که با 5000 سی سی حجم موتور به اندازه ی پژو آردی ( پیکان آردی ) می سوزانند.

این عمل تنها سودش به جیب ایران خودرو و سایپا می رود که جنسهای بنجل خود را گرانتر و بیشتر بفروشند. جال اینکه طراحی اتوموبیلی مثل پژو 405 متعلق به 1985 است.

پراید هم که همان فورد فستیوا ( محصول شکست خورده ی فورد ) است متعلق به دهه ی 80 میلادیست و نسبت به حجم و قدرت موتور جزو پرمصرف ترین اتوموبیل ها هستند!

-- طاها بذری ، Jun 8, 2008 در ساعت 05:31 PM

دلم خنك شد . با بنزين ليتري 100 تومان بدجوري تو خيابون ويراژ مي دادن .البته براي اونها كه فرقي نداره . سوپر مي زنن ليتري 500 تومان

-- MINA ، Jun 9, 2008 در ساعت 05:31 PM

واقعا مسخره هست.
من خودم هوندا سیویک دارم که 1500 سی سی هست که کمتر از نصف آردی میسوزونه.
قضاوت با شما.........................

-- محمد ، Jun 9, 2008 در ساعت 05:31 PM

نمی دانستم که معیار لوکسی خودرو حجم موتورش است نه قیمت آن. مثلا زانتیا با قیمت بالای سی میلیون تومان لوکس نیست چون تولید داخل است و حجم موتورش 2000 اما مثلا ماشین های آسیایی اول دهه نود میلادی که قیمتشان از پراید کمتر است و موتورشان هم 2000 است لوکس به حساب می آیند. قربون برم خدا رو یک بام و دو هوا رو

-- فرهاد ، Jun 9, 2008 در ساعت 05:31 PM

in yek jor akhazi jadide baray forosh khodrohay irani

-- reza mohammadi ، Jun 9, 2008 در ساعت 05:31 PM

اینهم از آن تصمیمات بدون تفکر وغیر معقول است ؛مگر نمیدانند که اقشار کم درآمد همه ماشینهای مدل پائین وباحجم موتور بالا دارند ؛اگر راست میگویند بیایند ابتدا ماشینهای قدیمی را که موجود است تبدیل کنند بعد به فکر کارهای دیگر باشند ؛مسئولین کشور متاسفانه همیشه ابتدا گاو را میخرند بعد به فکر آخور درست کردن می افتند ؛لطفا به این آقایان بگوئید سنگ اقشار کم درآمد وقشر ضعیف کشور را به سینه نزنید چون همه میدانند که کسی به فکر طبقه پائینیها نیست

-- بدون نام ، Jun 9, 2008 در ساعت 05:31 PM

هر کس این تصمیم رو گرفته دیوانه بوده

-- بدون نام ، Jun 9, 2008 در ساعت 05:31 PM

واقعا برای طرز فکرشان متاسفم

-- alireza_sianaky@yahoo.com ، Jun 9, 2008 در ساعت 05:31 PM

با نظر آقای طاها موافقم، خود بنده یکدستگاه پاترول دارم،آیا پاترول خودرویی لوکس میباشد؟ اگر راست میگویند(مثل همیشه!)همان 120 لیتر را بدهند، من نوعی دندم نرم! باقیش رو آزاد میخرم. راستی این آقایون که این تصمیمات رو میگیرند هتماً خودروی لوکس ندارند! اصلاً تاحالا خودشون باک ماشنشونو پر کردند یا براشون... ای بابا

-- بابک ، Jun 9, 2008 در ساعت 05:31 PM

be in kara migan bedone feker amal kardan akhe yeki nist be ina bege ye bache behtaraz shoma tasmim migire faghat befekre in khodro sazha hastan na befekre aghshare kam daramad yeki nist bege shoma ke in karo kardin nemidonin kole mahsolate saipa va irankhodro gheymateshon soud mikone va gheymateshon mire bala bads alaki migan ma befekre aghshare kam daramadim vala khobe

-- ali ، Jun 9, 2008 در ساعت 05:31 PM

midonid chiye in kara hamash sare mardomo garm kardane vagarna kari ke in aghayan mikhan anjam bedan ine ke benzino gheymatesho azad konan hamoun 400 toman ba kart hamin

-- ali ، Jun 9, 2008 در ساعت 05:31 PM

نوبت راي دادن ما شهروندان هم مي رسه. انشاا... در دور بعد جبران مي كنيم. بنده يك دووريسر بسيار كم مصرف دارم كه قيمت آن زير 5 ميليون است. حالا چطوري ميگن خودرو لوكس خدا مي داند و بس! واقعا كه ...

-- الف. ح ، Jun 10, 2008 در ساعت 05:31 PM

هدف اينا از همون اول اين بود كه بنزين ليتري 60 تومانو به همه 400 تومان بدند .

-- م.د ، Jun 10, 2008 در ساعت 05:31 PM

باید به مغز متفکری که این تصمیم را گرفته جایزه داد!
حالا با این تصمیم دیگر مردم سهم نفت خودشان را ماهانه در حساب بانکی خود خواهند دید و همه چیز ارزان خواهد شد. کلیه تحریمات بر علیه ایران بر داشته خواهد شد و غیره.....!
ای مردم چرا ساکت هستید؟ هر چه بیشتر به این مردم فشار بیاورند، این مردم ساکت تر می شوند!! به نظر می رسد که دارند لذت می برند!

-- ح. ا ، Jun 10, 2008 در ساعت 05:31 PM

خیلی از اقشار متوسط جامعه خودروهای خارجی دهه نود سوارند که گرانقیمت هم نیست. حالا اگر به زعم آقایان لوکس است خوش به حالمان. ما که پول بنزین آزاد نداریم.

-- mesheya@yahoo.com ، Jun 10, 2008 در ساعت 05:31 PM

به اين آقايون بگوييد ااين نسل را فداي نسل بعدي نكنيد از اول رياست جمهوري آقاي احمدي نژاذ با اين همه ريخت و پاش در شهرستانها آيا براي اين ملت ثمري داشت آيا جنسي از اقلام مورد نياز مردم ارزان شد هر روز يك تيشه به ريشه اين ملت ميزنيد باشه ما هم خدايي داريم ديدار ما سر پل صراط

-- امير ، Jun 11, 2008 در ساعت 05:31 PM

واقعا از شعور پایین افرادی که واسه مردم نسخه می پیچن متاسفم

-- بدون نام ، Jun 11, 2008 در ساعت 05:31 PM

سرمایه داران که تو این چند سال گذشته نامردی رو به حد اعلا رسوندن بازام با احتکار جنس و درصدی گرون دادن به مردم بد بخت هزینه بنزین آزادشون رو بدست میارن و تعزیرات حکومتی هم که حتی وجود خارجی هم نداره دستشون رو باز میزاره تا تورمی دیگر با شدت بیشتر بر جامعه اعمال شود ولی فاصله طبقاتی در آینده ای نزدیک میتونه نوید بخش یه جنگ داخلی باشه به ضرر سرمایه دارها جالبه 30 سال پیش حکومت ایران با شعار حذف سرمایه داران و کمک به مستضعفان قدرت را بدست گرفتن و از همون اولش معلوم بود با کنار گذاشتن مجاهدین خلق که انگیزه ای سوسیالیستی و توازن مالی برای اقشار جامعه داشتند رو کنار گذاشته تا مسیر چپاول را برای خود هموار کنند متاسفانه بخشی از کشتیهایی که بنزین برای ایران حمل میکنند با مسیری انحرافی راهی کشورهایی میشوند که بنزین بالای 1 دلار بفروش میرسد معلوم هست خرید یارانه ای بنزین و فروش اون در کشوری ثالث سود نا مشروع زیادی رو نصیب اونایی میکنه که در فروردین ماه سال جاری در تلویزیون به مردم به جای قول دادن به کاهش تورم حمایت خودرا از سرمایه داران اعلام میکنن سرمایه داری که برپایه رانت در ایران بنا شده است.

-- آرمین ، Jun 13, 2008 در ساعت 05:31 PM

قای احمدی نژاد دم از تثبیت قیمتها زدند همه چیز گران شد تثبیت شد . پمپ بنزین نزدیک محل زندگی ایشان کجاست ؟ پول بنزین گران را پولداره ( آقازاده ) از ما کارمندا میگیره حتما؟

-- ع_م ، Jun 14, 2008 در ساعت 05:31 PM

مسئولین عزیز
آیا در مورد اینکه بیشتر قشر جامعه افرادی کم در آمد که دارای خودروی قدیمی مانند ب ام و ، بنز ،بیوک..که مصرف انها کمتر از 405 میباشد و ارزش خودرو انها کمتر از 3 میلیون میباشد و تا کنون برای اسقاط از طرف دولت اقدامی نشدهفکری شده است؟کسی که خودروی بقول شما که لوکس سوار می شود وانتی تهیه می کند و از سهمیه بهرمند می شود اما قشر عادی چه کند؟
آیا با قیمت بالا ی بنزین سوپر کس دیگر از ان مصرف می کند؟پس تکلیف آلودگی هوا چه می شود؟

-- بابک ، Jun 15, 2008 در ساعت 05:31 PM

بنده مطلبی نوشتم که به این موضوع مربوط میشه:
http://nima.rasouli.org/2008/06/engine-valume-not-related-to-fuel.html

-- نیما ، Jun 21, 2008 در ساعت 05:31 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)