تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فردا؛ اعدام ۳۰ نفر در ایران

روزنامه‌های ایران به نقل از یک اطلاعیه دادستانی تهران، از اعدام ۳۰ نفر به جرم‌هایی که مطابق قوانین جمهوری اسلامی مجازات آنها مرگ است خبر داده‌اند.

این افراد قرار است فردا (یکشنبه) به دار آویخته شوند.

مکان اجرای احکام این مجرمین اعلام نشده است.

روزنامه اعتماد‌ملی امروز (شنبه) با انتشار اطلاعیه دادستانی تهران، به نقل از آن اعلام کرد که همه این افراد مرتکب جرایمی شده‌اند که مجازاتشان مرگ است.

محمد سیف‌زاده وکیل دادگستری، در گفتگو با رادیو زمانه گفت کانون مدافعان حقوق بشر و کانون وکلای دادگستری اطلاعاتی درباره این اعدام‌ها ندارند. وی افزود کانون مدافعان حقوق بشر در موارد مشابه گذشته به «فقدان دادرسی عادلانه و منصفانه» و عدم تطابق این گونه دادرسی ها با قانون اساسی اعتراض کرده است.

به گفته سیف‌زاده، قوه قضائیه به عکس‌العمل‌های جامعه و اعتراض‌های نهادهای حقوق بشری نسبت به این‌گونه اعدام‌ها در گذشته، خصوصا مواردی که اعدام‌شوندگان سابقه سیاسی داشتند، تا کنون واکنشی نشان نداده‌است.

وی ابراز نگرانی کرد که در لایحه جدید مجازات اسلامی موارد مجازات اعدام افزایش پیدا کرده است.

براساس اطلاعیه‌ای که روابط عمومی دادستانی تهران منتشر کرده، حکم اعدام ۲۰ تن از این افراد در ارتباط با قاچاق مواد‌مخدر، شرارات، شرب خمر و... از سوی بالاترین مرجع قضائی تائید و به اجرا گذاشته خواهد شد.

قاچاق مواد مخدر، آن‌هم به صورت گسترده در ایران مجازات مرگ دارد.

۱۰ نفر دیگر، جرمشان قتل عمد، داشتن رفتار و اعمال غیرمتعارف توام با شرارت و سرقت مسلحانه اعلام شده است.

هویت هیچ‌یک از این مجرمین در اطلاعیه دادگستری تهران اعلام نشده است.

با این حال فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، امروز (شنبه) اعلام کرده‌اند که چهارتن از این افراد، مجید پور باقر، محمد عنایتی، علی دکامی و عباس کاهانی از کسانی هستند که فردا قرار است در زندان گوهردشت کرج به دار آویخته شوند.

این اطلاعیه همچنین می‌افزاید که از این افراد بالغ بر ۵۰ شکایت صورت گرفته است.

پلیس ایران از سال گذشته تاکنون با اجرای چند طرح «امنیت اجتماعی» افراد بسیاری را به اتهام شرارت، ناامنی دستگیر و به دار آویخته است.

این برای نخستین‌بار در سال‌جاری خورشیدی است که جمهوری اسلامی دور جدید اعدام‌های گسترده را به اجرا می‌گذارد.

از زمانی که مقامات ایرانی برنامه‌ای برای مبارزه با «رفتارهای غیراخلاقی» آغاز کرده‌اند، دولت‌های اروپایی و گروه‌های مدافع حقوق بشر از ایران به علت شمار فزاینده اعدام‌ها انتقاد کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی با ۳۱۷ مورد اعدام پس از چین بیشترین استفاده را از مجازات اعدام به عمل آورده ‌است.

گزارش سالانه عفو بین‌الملل همچنین از افزایش قابل توجه اعدام‌ها در ایران در مقایسه با سال ۲۰۰۶ که ۱۷۷ فقره بود، حکایت دارد.

براساس قوانین جمهوری اسلامی، جرایمی هم‌چون؛ قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق کلان مواد‌مخدر، تجاوز به عنف و اقدام مسلحانه علیه امنیت ملی، مجازات اعدام دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یه خواهش داشتم. میشه عکس صحنه ی اعدام رو استفاده نکنید.

-- بدون نام ، Jul 26, 2008

Iran be nesbate jameiati bala-tarin tedade eadam ra dar jahan darad. Hata agar inha ashrar bashand, in khod neshoon neshoon mide ke jomhorie eslami cheghadr dar eijad madine fazeleh mofagh boode. Agar be amare jorm o jenayat va zendani ha ham tavajoh konim, moshakhas mishe che balaei be sare in mamlakat oumade.

-- mehran ، Jul 26, 2008

.حکومتی که عامل فقرو بدبختی و نقش اصلی بذهکاری جرم اعتیاد را دارد. برای فرار از پاسخ اصلی دست به جنایاتی مانند هولاکاس و کشتار وحشیانۀ میزند.جنایاتی که از حافظیه تاریخ مردم دنیا و ایرانیا ن پاک نخواهد شد.حکم اعدام به هیچ دلیلی حال و آینده قابل قبول نیست.به امید فردایی بهتر .

-- ح .ع. ، Jul 27, 2008

Iran mire ke avali ro begire va in magham ro hefz kone!be nazare man in yeki az noghte zaafhaye hokomate dini ya hokomathayi hast ke eddeaye dini boodan daran. hanooz zaman niaz hast baraye inke din ro be ye noghte sogh bedim va mahdoodesh konim.ba tashakor

-- saman ، Jul 27, 2008

اعدام؟ برای شرب خمر؟ باور کردنی نیست. بی شرمانه است.

-- نیم ، Jul 29, 2008

حکم اعدام در ایران باید لغو شود

-- مجید ، Nov 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)