تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اوباما: خواستار برقراری رابطه با ایران هستیم

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده خواستار برقراری رابطه با ایران بر پایه منافع دوجانبه و احترام متقابل شد.

آقای اوباما این بیانیه را به مناسبت سی‌امین سالگرد تصرف سفارت آمریکا در تهران صادر کرده است.

اوباما در این بیانیه گفته است: «آمریکا قصد عبور از گذشته را دارد و ما تصمیم خود در ایجاد اعتمادسازی را همراه با سایر اعضای جامعه بین‌الملل، به ایران نشان داده‌ایم.»


رویترز

وی افزوده است: «ما در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنیم. عملیات تروریستی را محکوم کرده‌ایم و حق ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت شناخته ایم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در عین حال بر ترمیم و بهبود رابطه ایران با جامعه بین‌الملل با عمل به تعهدات بین‌المللی از سوی این کشور تاکید کرد.

اوباما بر محترم بودن تاریخ و فرهنگ ایران نزد مردم آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت که «جهان، شاهد ندای مردم ایران برای کسب عدالت و تلاش جسورانه‌شان برای بدست آوردن حقوق جهانی است.»

وی در این بیانیه از حکومت ایران پرسیده است که بدنبال چه نوع آینده‌ای است؟


کاریکاتوری از اوباما بر دیوار سفارت سابق آمریکا در تهران(AFP)

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که اکنون زمان آن رسیده است که مقام‌های ایران تصمیم بگیرند که «قصد دارند بر روی گذشته تمرکز کنند و یا تصمیم‌هایی بگیرند که عدالت و کامیابی را برای مردم این کشور به ارمغان آورد.»

اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی منتشر می‌شود که روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که هر مذاکره‌ای که نتیجه آن از سوی آمریکا «مشخص شده باشد» را رد می‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت: «گفتگویی این چنینی، شبیه رابطه گرگ و میش است و ما خواستار آن نیستیم.»

آقای خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اگر مسئولان کشور، باهوش، مجرب، پخته و دل در گرو منافع ملت داشته باشند، فریب این لبخندها را نخواهند خورد.»

رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت: «زمانی که آمریکا از روحیه استکباری و دخالت‌های بی‌جا در امور ملت‌ها دست بردارد، برای ما دولتی همانند سایر دولت‌ها خواهد بود.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام
آقای اوباما هم ... موجودی بی خاصیت است که هر چه تندروهای ایران به او وقعی نمی گذارند باز هم ملتمسانه تقاضای رابطه با کسانی را دارد که فاقد قدرتی مشروع هستند. آن وقت این سیاستمدار ...دم از دموکراسی و حقوق بشر هم می زند و خود را "دموکرات" معرفی می کند!

-- ایرانی ، Nov 4, 2009

شخصا کسی بودم که قبلا فکر میکردم سیستم دیپلماسی امریکاییها مبتنی بر تیوریهای علمیه و با بهرهبری تکنولوزیهای پیشرفته قاعدتا باید بهینه عمل کنه اما عکسالعملاشون در خصوص مسایل جاری ایران کاملا ناامیدم کرده... مگر اینکه فاکتورهای پنهانی باشه که هرکسی نمیدونه. اما بهرحال این قبیل جهت گیریهای اخیر نشون از بی توجهی به ویا ناآگاهی از تمایلات اکثریت مردم ایران از طرف اینهاست.

-- irani ، Nov 4, 2009

این شجاعت آقای اوباما داره به سمت حماقت میل می کنه...

-- محمود ، Nov 4, 2009

دوستان عجله نكنيد، به نظر من اين حركت آقاي اوباما همان چيزي است كه ملت آزادديخواه ايران سي سال است كه به دنبالش است. ما اگر با جهان آزاد به ويژه آمريكا رابطه داشته باشيم از دست اين ديكتاتور آزاد مي‌شويم يا حداقل اين است كه جامعه ايراني پتانسيل آزادسازي را دارد. مطمئن باشيد بهترين كمك به جنبش سبز ايران و در مجموع ملت ايران همين پيام اقاي اوباما است. اما براي ولايت فقيه ديكتاتور و حكومت استبدادي‌اش يك دو راهي باخت باخت است. اگر با آمريكا مقابله كند، در انزواي داخلي و جهاني قرار مي‌گيرد. حركت اخير آقاي اوباما يعني دشمن خامنه‌اي مبني بر دوستي و فراموشي گذشته يعني اين كه من دشمن ملت ايران نيستم و با تاريخ و فرهنگ مردم ايران احترام مي‌گذارم. بنابراين محو تصوير دشمن توسط خود دشمن موضع خامنه‌اي و دشمن فرضي وي را از بين مي‌برد. بنابراين محو تصوير دشمن يعني محو حكومت استبدادي ولايت مطلقه فقيه.
اگر هم با آمريكا مصالحه كند و دست دوستي به آن دهد. دشمن تاريخي‌اش را از بين برده و بنابراين وجود خودش كه بسته به آن دشمن داشت نيز زير سؤال ميرود. خامنه‌اي تنها با دشمن‌اش يعني آمريكا خامنه‌اي است اگر دشمنش را از بين ببرد خودش را از بين برده است. پس در هر صورت اين حكومت استبدادي است كه از بين مي‌رود. و از طرفي هم بايد پاسخگوي خلقي باشد كه سالها آنها را وادار به شعار عليه آمريكا كرده بود. بنابراين ملت ايران است كه پايدار و دوست ساير كشورها از جمله دولت و ملت آمريكا مي‌ماند. مطمئن باشيد پيوستن ايران به دنياي آزاد نور آزادي را بر تاريكخانه استبداد خواهد تاباند. در مورد سياست اوباما زود قضاوت نكنيد.

-- تفسيرنو ، Nov 4, 2009

این ...اوبامااگرازمردم ایران خجالت نمیکشدلااقل ازمردمش
خجالت بکشدکه ازرژیمی منفوروتقلبی ودست نشانده ضد
خلقی حمایت میکندمردم دارندفریادمیزنندکه این رژیم قاتل و
دزدرانمیخواهنداماایشان گوئی هم کراست وهم کورنه می
بیندونه میشنود....

-- دخترایران ، Nov 4, 2009

به نظر من هم این سیاست آقای اوباما درست هست.اون نمام بهانه های اینها را بریده است و بازی را به گونه ای هدایت میکند که رژیم به دست خودش آچمز بشه.او ماهیت رژیم را به درستی میداند و میداند که همانطور که دوستمون اشاره کرد استبداد در دموکراسی حل خواهد شد و به همین دلیل خامنه ای هرگز به سمت این دوستی یعتی نابودی خود نخواهد رفت. هر مهملی میبافد تا از این ارتباط بپرهیزد.البته او به حکومت خود می اندیشد ولی مدیران وطن هم باید برای این ارتباط ظرفیت های مملکت را مطالعه کنند واین سد را به ناگاه نشکنند بلکه دریچه ها را باز کنند.

-- سحر ، Nov 5, 2009

به تفسیر نو،
هممیهن گرامی برداشت شما زیادی خوشبینانه ست. شما فکر میکنید دغدغه اوباما آزادی مردم ایرانست؟ ایشان فقط سعی بر این دارد که ج.ا نتواند به قدرت اتمی تبدیل شود و بس. شک نکنید که اگر مذاکراتشان مثبت بود کم کم با یکدیگر کنار میامدند، همانطور که با عربستان استبدادی سالهاست کنار آمده اند و رابطه داشته اند. در واقع هم خامنه ای و هم اوباما هردو خودشان را آچمز سیاسی کرده اند. اولی از ترس زیاد و ندانمکاری ریشه گرفته و دومی از کم تجربگی سیاسی و شناخت سطحی از صحنه سیاسی ایران. فرستادن پیام به خامنه ای یکروز قبل از تظاهرات ١٣ آبان خود نموداری از نشناختن رژیم آخوندی/نظامی از سوی اوباما و نبود خط مشی سیاسی روشن و یکپارچه وی و دستیارانش در مورد ج.ا میباشد.
ما ایرانیان آزادیخواه نباید انتظار هیچ نوع کمک از این و آن داشته باشیم. با همبستگی هر چه بیشتر راه خود را ادامه میدهیم و این نظام را سرنگون خواهیم کرد.

-- بیژن بابا کوهی ، Nov 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)