تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دانشگاه‌های تقلبی و مدارک جعلی

برگردان؛ ونداد زمانی
v.zamaani@gmail.com

پروفسور فیزیک دانشگاه ایلینویز، آقای دکتر جورج کولین مشغول کار در دفترش بود که ناگهان یک آگهی اینترنتی بر روی صفحه‌ی کامپیوترش ظاهر شد.

آگهی فوق مدرک دانشگاهی برای فروش داشت. در طی روزها و هفته‌های متوالی، همه‌ی کامپیوترهای دانشگاه ایلینویز به شکل مستمری از آگهی فروش مدارک تحصیلی دانشگاهی اشباع شده بود.

دکتر کولین کنجکاو بود که بداند چه کسی این تهاجم اینترنتی را به راه انداخته است، به همین دلیل تصمیم گرفت که با موسسه‌ی فوق تماس تلفنی بگیرد و موفق شد که پیامی بر روی تلفن موسسه کذایی بگذارد.

بعد از چند روز یک نفر که لهجه اروپای شرقی داشت به شیوه‌ی فروشندگان، با آب و تاب تمام از دانشگاه « پارک وود » گفت و این که چه رشته‌های دانشگاهی در موسسه‌شان عرضه می‌شود.

دکتر کولین که مدرک فوق لیسانس را از هاروارد گرفته و دکترای خود را از پرینستون، انگشت به دهان ماند وقتی که فروشنده فوق اعلام کرد که با پرداخت ٤٤٠٠ دلار، او می‌تواند دکترای مهندسی سیستم‌ها را از دانشگاه پارک وود بخرد.

فروشنده حتی اشاره کرد که اگر این مدرک راضی کننده نیست می‌تواند مدرک دیگری که باب میل او باشد برایش تهیه کند و به عنوان مثال دکترای زبان آلمانی را پیشنهاد کرد.

دکتر کولین که ناباورانه سرش را می‌جنباند و کل ماجرا را شگفت‌آور یافته بود در ذهنش مدرک خریداری شده‌ی جعلی را شبیه کلاه‌گیس مردانه‌ای تصور می‌کرد که از دور داد می‌زند تقلبی است. به هر حال، همه‌ی ماجرا بر کنجکاوی این استاد دانشگاه افزود و او را مصمم ساخت تا نگاه دقیق‌تری بیافکند به دانشگاه پارک وود.

در نگاه اول، آدرس وب‌سایت دانشگاه فوق تفاوت چندانی با بقیه‌ی دانشگاه‌ها نداشت و پر بود از خدماتی که برای دانشجویان وجود دارد و صف بلند انواع دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی.

بعد از مقداری گوگل کردن، دکتر کولین پی برد که وب‌سایت مزبور کپی کاملی از وب‌سایت دانشگاه مرکزی فلوریدا است. وقیح‌تر از همه خوش‌آمدگویی رئیس دانشگاه پارک وود بود که بدون هیچ تفاوتی در پنج دانشگاه تقلبی دیگر نیز به کار گرفته شده بود.

دکتر کولین بیشتر از آن که عصبانی شود وسوسه شد که پی‌گیری بیشتری بکند، او پی برد که مدارک خریداری شده و مصنوعی عمومیت بیشتری دارند و در گوشه و کنار، اخبار برملا شدن مدارک تقلبی هر از چند گاهی در رسانه‌ها هم انعکاس می‌یابد.

آقای کولین، دکتر فیزیک هسته‌ای است و قاعدتا نباید خود را درگیر مسائل این‌گونه کند ولی او دیگر نمی توانست دست از ماجرا بکشد.

مدرک تقلبی پدیده‌ی تازه‌ای نیست و آخرین قدمت ثبت شده‌ی آن در اروپا، به قرن ١٤ میلادی نیز می‌رسد. امروزه، موسسات مدرک‌ساز مستقر در آمریکا، سالانه بیش از ٢٠٠ هزار مدرک جعلی به متقاضیان از سراسر دنیا می‌فروشند.

تخمین یکی از تحقیقات نشان می‌دهد که تقریبا به همان اندازه که دکترای واقعی در دانشگاه‌های آمریکا کسب می‌شود به همان میزان نیز دکترای تقلبی به فروش می‌رسد.


ارزش بازرگانی این صنف خدماتی(!) که مشتریان بین‌المللی دارد به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. در آمریکا، مدارک جعلی افشا شده نشان می‌دهد که پنتاگون، ناسا، بیمارستان‌ها و آتش‌نشانی‌ها نیز از آن مصون نبوده‌اند.

به نظر می‌رسد کارمندان هم برای کاریابی بهتر و هم برای افزایش حقوق، دست به خرید این‌گونه مدارک جعلی می‌زنند.

در دو سال متوالی ٢٠٠٣- ٢٠٠٤، اداره بازرسی دولتی بدون اعلام قبلی، بخش کوچکی از ادارات مرکزی را مورد ارزیابی آماری قرار داد و پی برد که ٤٦٩ نفر از کارمندان فدرال مدارک تقلبی داشتند.

دانشگاه‌های جعلی با توجه به گسترش ارتباطات و به خصوص اینترنت، به شیوه‌های معتبرتری توسل می‌جویند. آن‌ها نه تنها قادر هستند که میلیون‌ها نامه در آن واحد به سراسر جهان ارسال کنند بلکه با به کار گرفتن طراحان حرفه‌ای، سایت‌های اینترنتی جذابی برای خود خلق می‌کنند.

آن‌ها حتی پا را فراتر گذاشته و هم‌زمان با فروش مدارک، این امکان را به خریداران می‌دهند که با پرداخت بهای بیشتر قادر خواهند بود ضمانت‌نامه‌ی معتبری نیز برای مدرک خویش خریداری نمایند.

Share/Save/Bookmark

این مطلب ترجمه‌ای است از:
David Wolman, Fraud U: Toppling a Bogus-Diploma Empire, December 21, 2009, Wired Magazine
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مقاله جالبی است. اگر به این راحتی می توان مدرک خرید پس بدون شک جمع زیادی از دکتران حکومت اسلامی از متقاضیان این سازمانها بودند.

-- بدون نام ، Jan 2, 2010

باور نکردنی است. بیخود چشمانم را کور کردم ومثل دیوانه ها 15 ساعت در روز درس خواندم تا وارد دانشگاه شوم.

-- داشجوی دانشگاه رشت ، Jan 2, 2010

من هر روز به امید خواندن مطلبی از شما به زمانه می آیم. مثل همیشه جالب و سیوال بر انگیز بود

-- نسرین ، Jan 2, 2010

جمهوری اسلامی همیشه راه حل های خودش را داشته است، ازجمله این که دانشگا ههای واقعی را مثل دانشگاه تهران مجبور کند به حضرات دکترا بدهد.

-- رضا ، Jan 2, 2010

ننوشتید کلک قانونی ان موسسات چه بوده است؟ برای خودتان سوال ایجاد نشد؟!

-- فضول همیشگی ، Jan 2, 2010

دقیقا کلک جمهوری اسلامی و مدیران عاشق مدرک ان این است که دانشگاههای واقعی مجبورند به صورت لایی به انها مدرک کشکی بدهند. البته برای اینکه خیلی هم ظاهر قضیه خراب نشود طرف دو سه سالی هم اسم دانشجوی دکتری را یدک میکشد و استاد بد بخت هم به دفتر دانشجو سر نیزند و در نوشتن تز هم کمال همکاری را با او به عمل میاورد یعنی برایش مینویسد.
تعجب میکنم وقتی میبینم یک دانشجوی تمام وقت پدرش در می اید تا دکتری را تمام کند حالا برای مثال اقای دکتر محسن رضایی در زمانی که رییس سپاه هم بود کجا وقت پیدا برای تحقیق وقت پیدا کرد تا از دانشگاه تهران مدرک دکتری اقتصاد بگیرد؟
جدا که همه چیز در این مملکت بوی دغل و تقلب گرفته است.

-- ali ، Jan 3, 2010

دكترهاي بيسواد جمهوري اسلامي با مدارك قاليچه‌اي و تقلبي خارجي و رانتي داخلي همه جا را پر كرده‌اند. شك داريد برويد سري به گروه علوم اجتماعي دانشگاه اصفهان بزنيد. از سپاه و بسيج و ... نيرو جذب كرده و مي‌كند. همين بيسوادها حالا استاد راهنماي دانشجويان بيچاره دكتري و فوق ليسانس هم هستند. البته برخي از همين دانشجويان هم امثال اساتيدشان از همين رانت استفاده مي‌كنند تا دوباره استاد شوند.

-- بدون نام ، Jan 4, 2010

چندین مورد برای من پیش آمده است که آقایان دکترا ایرانی‌ که در کنگرهای بین المللی ملاقات کردم، (مخصوصا آنها با ریش و پشم فراوان) نه تنها قادر به درک و تکلم یک زبان بیگانه نبدیند، بلکه از سوالهای این حضرات مشخش میشود که اصل مطلب را نمیفهمند. مثل اینکه یک دکتر متخصص مشکل درک اساس فیزیک فشار خون باشد. باعث خجالت است.

دکتر میر حسین

MD, PhD

-- دکتر میر حسین ، Jan 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)