تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کارخانه جواب سازی

برگردان؛ ونداد زمانی
v.zamaani@gmail.com

کمپانی عظیم «دیمند میدیا»، (Demand Media)، هر روز چهار هزار ویدئوی جدید برای اینترنت می‌سازد؛ ویدئوهایی که قرار است پاسخ‌گوی سئوالات روزمره مردم باشند.


آرزوی جاه‌طلبانه این کمپانی این است که بتواند یک دائره‌المعارف تصویری برای همه موضوعات و سوالات ایجاد شده در ذهن بشر جمع‌آوری کند.

هزاران فیلم‌بردار درسراسر آمریکا با سرعت تمام مشغول ساختن ویدئوهای سفارشی هستند تا هدف تقریبا غیر محال این کمپانی را بر آورده سازند.

«دیمند میدیا» امیدوار است بتواند در اسرع وقت، بخش قابل ملاحظه‌ای از سوالات مردم را نه تنها پیش‌گویی کرده بلکه برای آن جواب مصور هم داشته باشد.

کریستیان مانوذ با سرعت تمام برنامه‌ای ترتیب داده تا بتواند قبل از ظهر، کار فیلم‌برداری در مورد «چگونه قایق‌رانی کنیم؟» را به اتمام رساند.

آقای مانوذ که سال‌ها قبل، در حین تهیه یک فیام مستند، روز ها و حتی هفته‌ها کنار برکه‌ای بکر با دوربینش کمین می‌کرد تا برای لحظه‌ای کوتاه تصویری از پرنده‌ای کمیاب را ضبط کند به خوبی می‌داند که آن نوع کار مستند به اندازه همان پرنده درون فیلم مستندش کمیاب شده است.

فیلم‌بردار و مستندساز سابق، کریستیان مانوذ به همین دلیل ناچار است برای ۱۰ صحنه معمولی که به او ۲۰۰ دلار خواهند داد با سرعت تمام قضییه را رفع و رجوع کند و گزارش تصویری را سرهم کند که پاسخ‌گوی سوال «چگونه قایق رانی کنیم؟» باشد.

«دیمند میدیا» قرار است جای ثابتی در بالای صفحه گوگل داشته باشد و مقالات و ویدئوهای آموزشی و انتزاعی نظیر «چگونه کلاهخود یونانی را طراحی کنید؟»، «چگونه یک مجلس پارتی راه بیاندازید؟» و یا اینکه «چگونه درخت آواکادو بکارید؟» را به همراه میلیون ها سوال و در خواست دیگر آماده کرده باشد.


کمپانی‌های زیادی در دنیای مجازی اینترنت وجود دارند که خدمات اطلاع‌رسانی‌شان شبیه «دیمند میدیا» است ولی هیچ‌کدام بلند پروازی و قدرت این کمپانی را ندارند.

به نقل از رییس کمپانی، آقای روزنبلات، تا تابستان امسال این شرکت قادر خواهد بود که هر ماه یک میلیون مقاله و مطلب ویدئویی تولید کند. این مقدار اطلاعات مترادف است با چاپ چهار دائره‌المعارف انگلیسی در سال.

دیر زمانی نخواهد بود که شما نیز با این موسسه سر و کار پیدا خواهید کرد، این شرکت هنوز به‌طور جدی وارد بازار نشده است و سر و صدای زیادش، بیشتر شبیه رفتار دانش‌آموز کلاسی است که به مجرد مطرح شدن هر سوال در سر کلاس، دستانش را برای پاسخ‌گویی بالا می‌برد.

دانش‌آموزی که شاید بیشتر از بقیه نداند و به احتمال زیاد حتی جواب‌های غلط داشته باشد ولی سر و صدایش مانعی می‌شود برای شنیدن بقیه آن‌هایی که جواب درست را می‌دانند.

درآمد «دیمند میدیا» که به تنهایی بیش از ۱۷۰ هزار مطلب ویدئویی روی یوتیوپ دارد در سال جدید ۲۰۰ میلیون دلار بوده است و برآورد بازار سهام نیویورک در باره قیمت شرکت فوق، از یک میلیارد دلار هم فراتر رفته است.

شرکت غول‌آسایی چون گوگل، از درون ۱۹ میلیارد ویدئوی یوتیوپ، فقط قادر به درج آگهی در بین ۱۰ درصد آن‌ها شده است.

بسیاری از شرکت‌ها نمی‌خواهند و نمی‌توانند آگهی‌های تبلیغاتی خود را در ۹۰ درصد بقیه ویدئوهای یوتیوپ که هیچ قانونی را رعایت نمی‌کنند قرار دهند.


روزنبلات، رییس کمپانی دیمند میدیا

مدیران یوتیوپ به تازگی پی بردند که ویدئوهای «دیمند میدیا»، که بسیار هم در حال افزایش است، هم مطمئن هستند و هم از نظر کیفی در حدی هستند که بتوانند آگهی‌های شرکت‌های بزرگ را در خود بگنجانند.

فیلم‌ساز سابق، کریستیان مانوذ ترجیح می‌دهد فیلم مستند بسازد ولی با این حال او می‌گوید که کار کردن برای «دیمند میدیا» را هم می‌تواند تحمل کند. به گفته‌ی وی:

«این مسیر دنیای آینده است» و مهم‌تر از همه این‌که او بعد از ساختن نزدیک به ۴۰ هزار صحنه ویدئویی، پولش را همیشه سر وقت گرفته است.

Share/Save/Bookmark

این مطلب ترجمه‌ای است از:
Daniel Roth , The Answer Factory: Demand Media and the Fast, Disposable, and Profitable as Hell Media Model. October 19, 2009, Wired Magazine, Nov 2009
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)