تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با فردین معصومی و مهدی تقوی

فردین معصومی: زورم به حریف روسی نرسید

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

ایران در چهل و یکمین دوره‌ی مسابقات جهانی کشتی آزاد مقام سوم را کسب کرد. در این مسابقات که از روز بیست و یکم سپتامبر با شرکت کشتی‌گیران ۸۰ کشور در شهر هرنینگ دانمارک آغاز شده بود، روسیه با کسب چهار مدال طلا، یک نقره، یک برنز و ۶۳ امتیاز به مقام قهرمانی رسید و جمهوری آذربایجان با سه مدال نقره، یک برنز و کسب ۴۸ امتیاز نایب‌قهرمان شدند.

در آخرین روز این مسابقات صادق گودرزی، ملی‌پوش ایران در وزن ۷۴ کیلوگرم، با بازماندن از دور نهایی، مراد قدیرف از بلاروس را از سر راه برداشت و به مقام سوم رسید.

به این ترتیب با این برنز و طلای مهدی تقوی در وزن ۶۶ کیلوگرم و نقره فردین معصومی در وزن ۱۲۰ کیلوگرم، تیم ملی کشتی ایران با کسب ۴۰ امتیاز، مقام سومی جهان در رشته آزاد را از آن خود کرد.

ایران که با هفت کشتی‌گیر و پس از یک اردوی هشت‌ماهه در این مسابقات شرکت کرده بود و نتیجه بهتری را انتظار می‌کشید، نهایتاً به رتبه سومی بسنده کرد. هر چند که مقام سومی راضی‌کننده‌تر از عنوان هفتم در دوره‌ی قبلی و یا مقام یازدهم در المپیک چین است.

فردین معصومی، کشتی‌گیر قدرتمند ۱۲۰ کیلوگرمی ایران علی‌رغم ارائه کشتی ارزشمند در رویارویی با حریفانش، به‌خصوص دلاگنی‌اف از آمریکا، در فینال در برابر بیلیاف ماخوف روس مدافع قهرمانی کم آورد و به مقام دومی و کسب مدال نقره رضایت داد.

با فردین معصومی در دانمارک پس از مسابقه و معاینه پزشکی‌اش گفت و گو کردم و از وی پرسیدم آیا انتظار بیشتری از نقره داشت؟

Download it Here!

من زحمت زیادی کشیده بودم و به هرحال خدا را شکر توانستم مدال نقره بگیرم. به هر حال در کشتی فینال، زورم به حریف روسی اصلاً نرسید. من در کشتی با آمریکا واقعاً تخلیه شده بودم.

نتیجه‌ی مسابقات برای تیم ملی ایران سه مدال برای کشتی‌گیران آزاد بود. آیا همین‌قدر انتظار داشتید یا انتظار مدال‌های بیشتری را داشتید؟

انتظار مدال‌های بیشتر را داشتیم. چون قرعه‌ی خیلی بدی نصیب بچه‌های ما شد. بعد هم وزن ۸۸ کیلوی ما مطابق انتظار ظاهر نشد و همچنین باید قرعه‌ی سخت وزن ۵۵ کیاوگرم، یعنی سعید ابراهیمی را هم در نظر گرفت. این مسائل باعث شد که تیم ما خوب نتیجه نگیرد.


فردین معصومی، کشتی‌گیر وزن ۱۲۰ کیلوگرم

سعید ابراهیمی یکی از کشتی‌گیرانی بود که مربیان سابق و کنونی کشتی در مورد وی گفته بودند: با وجودی که حریفانش، گاتسالف و گودشلیدزه را قبلأ شکست داده بود، اما این بار از حداکثر توانایی‌هایش استفاده نکرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

سعید ابراهیمی به نظر من خوب کشتی گرفت. واقعاً قرعه سختی نصیب سعید ابراهیمی شد. خب حاجی مراد گاتسالف، قهرمان جهان و المپیک است؛ گوگشیلیدزه هم همین‌طور.

سعید ابراهیمی در یک بدشانسی به این سه نفر برخورد کرد و کشتی‌گیر آذربایجانی آن‌طرف خیلی راحت فینالیست شد.

آقای معصومی، مثل این‌که آقای گودرزی هم نتوانست به دور نهایی راه پیدا کند.

به هر حال آقای گودرزی کشتی‌اش را گرفت. من نمی‌دانم. من سالن نبودم و به سالن نرفتم.

از استقبال ایرانیان بگویید. گویا در سالن سر و صدا در حمایت از تیم ملی زیاد بود.

ایرانی‌ها همیشه ثابت کرده‌اند در سخت‌ترین شرایط در خدمت ورزشکارانشان هستند. این‌جا هم پُر از ایرانی بود و هیجان خاصی به مسابقه داده بودند. تشکر هم می‌کنم از همه‌شان که زحمت کشیدند و آمدند.


غیبت و عدم همراهی آقای یزدانی خرم، رییس فدراسیون کشتی هم باعث تعجب بسیاری شده است. فکر می‌کنید به چه دلیل ایشان تیم را همراهی نکردند؟

به نظر من زیاد هم اجباری نیست که رییس فدراسیون در کنار تیم باشد. به هر حال سرپرست مسابقات، آقای اولیاء و نایب‌رییس فدراسیون، آقای محمدعلی صنعت‌کاران در خدمت تیم بودند. نمی‌دانم حالا چرا بعضی‌ها تعجب کردند از این‌که آقای یزدانی نیامدند. واقعاً نمی‌دانم علتش چیست.

از روز جمعه مسابقات کشتی فرنگی هم شروع می‌شود. خودشان پیش‌بینی کرده‌اند که مدال‌های زیادی می‌آورند. نظر شما چیست؟

بسیار برای‌شان آرزوی موفقیت می‌کنم. به هر حال محمد بنا، کادر برجسته‌ی خوبی را جمع کرده و کشتی‌گیران خوبی را هم انتخاب کرده است. ان‌شاء‌الله که موفق باشند.


مهدی تقوی، کشتی‌گیر وزن ۶۶ کیلوگرم

اما ستاره‌ی این دوره از مسابقات، مهدی تقوی کشتی‌گیر وزن ۶۶ کیلوگرم ایران بود که با قهرمانی در این وزن تنها طلای ایران را آن هم پس از سه سال کسب کرد.

تقوی در مسابقه نهایی رسول زوکایف روس را در میان تشویق فراوان هواداران ایرانی در ورزشگاه، در دو تایم شکست داد و طلسم به دست آوردن مدال طلا را شکست. مهدی تقوی که به «جادوگر دنیای کشتی» شهرت یافته است، درباره‌ی چگونگی این موفقیت می‌گوید.

همان‌طور که می‌دانید کلاً قبل از این مسابقات کل کارشناسان شانس مدال طلای من را زیاد می‌دانستند و همه‌شان می‌گفتند که من باید در این مسابقات طلا بگیرم. استحقاقش را داشتم. خدا را شکر تلاش کردم؛ زحمت کشیدم و به هدفم رسیدم.

به هر حال شکست المپیک را جبران کردید. چه تفاوتی بود بین این مسابقات و آن تجربه‌ای که در المپیک داشتید؟ منظورم از لحاظ مربی‌گری و از لحاظ کادر فنی است.

در مسابقات المپیک، تازه دو سه ماه بود که من از وزن ۶۰ کیلو به وزن ۶۶ کیلوگرم آمده بودم. بدنم جاافتاده نبود و کم‌تجربه بودم. شکست المپیک باعث شد که یک تجربه خوبی از آن مسابقات به دست بیاورم.

در این مسابقات جهانی هم کادر فنی خیلی برای من زحمت کشید. واقعاً کادر فنی‌مان، خودشان کشتی‌گیر بودند، قهرمان بودند و بچه‌ها را درک می‌کردند. بچه‌ها با کادر فنی به نوعی جور (مچ) بودند. این اعتقاد کادر فنی باعث شد که در مسابقات نتیجه بگیریم.


درهمین حال مراسم وزن‌کشی کشتی‌گیران فرنگی کار در سالن مرکزی شهر هرنینگ دانمارک شروع شده است. و از روز جمعه هم فرنگی‌کاران ۸۰ کشور جهان در تلاش برای کسب مقام قهرمانی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران هم با هفت کشتی‌گیر در این رشته حضور دارد. وجود جوانان فرنگی‌کار در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی ایران، امید و انتظار مربیان و کادر فنی را در کسب مدال بسیار بالا برده است.

مربیان تیم ملی کشتی فرنگی نسبت به کسب موفقیت ابراز اطمینان کرده‌اند. هر چند مربیان از حضور سه کشتی‌گیر اسراییلی در مسابقات جهانی کشتی فرنگی ابراز نگرانی کرده و آن‌ها را مشکل‌ساز خوانده‌اند.

مربیان تیم ملی کشتی فرنگی اعلام کرده‌اند که در صورت رویارویی با کشتی‌گیران اسراییلی، ملی‌پوشان ایرانی تحت هیچ شرایطی با آن‌ها زورآزمایی نخواهند کرد.

حال باید دید که آیا تیم ملی کشتی فرنگی ایران هم مانند رشته‌های ورزشی دیگر، بیماری یا آسیب‌دیدگی ورزشکاران را بهانه‌ی عدم حضور آنان در مقابل ورزشکاران اسراییلی عنوان می‌کنند.

کشتی‌گیران ایران اگر از مبارزه با کشتی‌گیران اسراییلی امتناع کنند، باید در انتظار محرومیت باشند. البته ممکن هم هست که با ارائه دلایلی بخشوده شوند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)