تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هیپنوتیزم درمانی و کاربردهای آن

مژگان کاهن

بر خلاف آنچه اغلب ما فکر می کنیم، هیپنوتیزم هیچ ربط مستقیمی با پدیده‌ی خواب ندارد و به هیچ وجه ما را در حالت خواب نمی برد. بلکه تغییراتی در حوضه ی آگاهی ما ایجاد می کند و باعث می شود توجه ما به یک سری عملکردهای دستگاه روانی مان معطوف شود.


در اینجا لازم می دانم بین هیپنوتیزمی که قبلا استفاده می شد و «هیپنوتیزم درمانی» تفاوت قائل شوم. هیپنوتیزمی که در انتهای قرن نوزدهم توسط فروید جوان و برهیم استفاده می‌شد، اساسش تسلط فرد توسط شخص هیپنوتیزم کننده بود و بیمار نقش منفعلی داشت. «هیپنوتیزم درمانی» که توسط میلتون اریکسون بنیان گذاری شد، اساسش بر یاری فرد در کاوش اعماق درون می‌باشد. تجربه‌ی لایه‌های عمیق ذهن به فرد یاد می‌دهد که گونه ای دیگر با خود ارتباط بر قرار کند. او فرا می گیرد به عملکرد ناخودآگاه ذهنش اعتماد کند. بدین‌گونه قادر می‌شود از قابلیت های درونی اش در جهت تغییر استفاده کند.

باید گفت که اغلب ما در زندگی روزمره مان، تجربه ی این حالت هیپنوتیک را داشته ایم. برای ما لحظاتی پیش می‌آید که چنان غرق در انجام کار و یا فکر کردن به چیزی هستیم که ارتباطمان برای لحظاتی با پدیده هایی که در اطرافمان می گذرد، قطع می شود. تجربه‌ی این حالت هیپنوتیک به ما امکان دسترسی راحت‌تر به توانایی های کشف نشده‌مان را می دهد که یکی از مهم ترینشان، قابلیت خود درمانیست.


بیشتر تئوری های روانشناسی بر این باورند که اغلب مشکلات فردی و ارتباطی ما، ریشه در ناخودآگاه دارند. در ناخودآگاه ما اطلاعاتی ذخیره شده که بسیاری از ابعاد زندگی ما را در کنترل خود دارند. مثال بارز آن، یک سری رفتارها و عادت های غلط خانوادگی و فرهنگی هستند. این عادات، چنان جزو جدایی ناپذیر ما شده اند که در اغلب انتخاب های زندگی مان خود را بر ما تحمیل می کنند. هیپنوتیزم درمانی، ناخودآگاه فرد را دعوت به شکستن این عادت های نادرست و جای‌گزینی آن‌ها با ایده هایی که با ارزش‌های او بیشتر تطابق دارند، می کند. هی‍پنوتیزم درمانی برای مداوا و بهبود ناراحتی‌هایی چون اضطراب، فوبی، افسردگی، مشکلات جنسی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. تجربه نشان داده است، که با یاری از این تکنیک می توان توانایی های فیزیکی، روانی و فکری افراد را افزایش داد. در افرادی که خاطرات وحشتبار گذشته شان (در اثر وقایعی مثل جنگ یا تجاوز) سیستم روحی شان را مختل کرده است، استفاده از هیپنوتیزم درمانی می تواند در بهبودی فرد کمک موثری باشد. این روش در افزایش حافظه ی اشخاص و آماده کردن آن ها برای آزمون های مهم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خانم کاهن - آیا می توان به همه کسانی که هیپنوتیزم انجام می دهند اعتماد کرد؟؟‌شنیده ام که مهارت روانکاو یا روانپزشک بسیار مهم است. درضمن می توانم خواهش کنم آدرس وب سایتتان را برایمان بفرستید؟

-- N ، Mar 23, 2009

ye soall
harchi bishtar tamrin selfhypnotism kardam asar bakhshi oon baram kamtar shod ,chera? yani be mizan relaxation kamtari residam

-- rosa ، Mar 23, 2009

در ارتبط با هیپنوتیزم نکته ای که تذکرش مهم است این است که افرادی نیز از آن به عنوان نمایش استفاده می کنند. یعنی اینکه هیپنوتیزم در دسترس کسانی قرار گرفته است که متخصص نیستند.
وقتی از روان درمانی با هیپنوتیزم صحبت به عمل می آید به این مفهوم است که فرد نه تنها باید روانشناس یا روانپزشک باشد بلکه باید دارای تخصصی در زمینه هیپنوتیزم درمانی نیز باشد.
لازم به تذکر است که برخی از پزشکان و متخصصین بیهوشی نیز از هیپنوتیزم بجای داروی بیهوشی برای جراحی بدون درد بهره می جویند.
پیروز باشید. مژگان کاهن
آدرس ایمیل من :
mojgankahen44@yahoo.fr

-- مژگان کاهن ، Mar 24, 2009

شکا یت من از خا نم مژگان ناکافی بودن طرح موضوع میباشد. درک مطلب احتیاج عمیغی به روشن شدن و بررسی انچه تحصیل میشود را دارد و یا اینکه من استثنا هستم. به هر حال شما مورد احترام و علاقه من هستید. متشکرم.

-- Abbas ، Mar 25, 2009

سلام وخسته نباشيد لطفا اين علم رو به ما ياد بديد

-- ديبا ، Mar 30, 2009

سلام.در مورد دوره های خود هیب نوتیزمی نظرتان چیه؟ چطوری درست یاد بگیریم .یک مدت حالم خیلی بد بود .حافظهام خیلی ضعیف شده.ترم قبل در هیچ کدوم از درس هایم 10 هم نگرفتم.با این حال که همه من را تیز هوش میشناسن اگه راه حلی هست بگید.میشه وقت ویزیت یا مکالمه به من بدید

-- حسن سلطان زاده ، Apr 2, 2009

باسلام من دارم درباره تقويت عزت نفي با هيپنوتيزم تحقيق مي كنم نياز به اطلاعات دارم متشكرم

-- بدون نام ، May 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)