تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«بهتر است شروع کنم به دوست داشتن مد»

«دختر بد دنیای مد» که به سرکشی و آنارشی‌گری در صنعت مد معروف است، می‌گوید هیچ دلش نمی‌خواسته که طراح مد و لباس شود.

Download it Here!

ویویان وست‌وود (Vivienne westwood‌) بیش از سه دهه است که نه فقط در مد بریتانیا بلکه در صنعت جهانی مد یک تصویر برجسته و خاص ساخته، که به دوران اوج پانک برمی‌گردد.

وست‌وود یکی از پیشگامان طرح فرهنگ پانک در مد یا فشن بوده و کارش ۳۰ سال پیش، زمانی شروع شد که در لندن فروشگاه لباسی باز کرد. نوع لباس‌های این فروشگاه با پیش‌زمینه‌ پانک بودن خودش در طراحی آن‌ها ارتباط مستقیم داشت.

مالکوم مک‌لارن، دوست پسر او بخش پانک راک و گروه موسیقی The Sex Pistols را اداره می‌کرد. با این‌که فعالیت این گروه تعطیل شد ولی فرهنگ آن‌ها در دهه‌ ۱۹۷۰ به گوشه و کنار شرق و غرب منتقل شد.

در فیلم سینمایی «Sex and the City» تأثیر طراحی و فرهنگ مورد نظر وست‌وود را می‌‌بینیم. لباس عروسی کری (‌نقش اول فیلم) را ویویان وست‌وود طراحی کرده است.


ویویان وست‌وود

ویویام وست‌وود به عنوان یک شاخص در سبک مد بریتانیا و «ملکه‌ پانک» شناخته می‌شود. خودش می‌گوید همیشه هر کاری را دوست داشته، انجام داده است. مثلاً کمپانی خودش را دارد و هیچ‌وقت تاجرها به او نگفته‌اند که چه‌کار کند که طرح‌هایش پرفروش شود.

بنابراین از هر جایی خواسته پریده و بعضی از مواردی را که بیشتر به آن‌ها علاقه‌مند بوده بسط داده است‌. او که ماه گذشته در هنگ‌کنگ نمایشگاهی از سی‌ سال طراحی با سبک پانک برگزار کرده بود، اعلام کرد اگر خودش این روش را پیاده نمی‌کرد، سر و کله این لباس‌های رنگارنگ پانک پیدا نمی‌شد و لباسی که مردم امروز می‌پوشند می‌توانست اصلاً این نباشد.

ویویان وست‌وود قبل از این‌که طراح لباس شود معلم مدرسه بود. او می‌گوید نمی‌خواسته وارد صنعت مد شود، او در سن پایین خیلی چیزها را می‌ساخته، وقتی در سن پنج سالگی می‌توانسته یک جفت کفش طراحی کند و بدوزد، پس بعدش هم می‌توانسته.

وقتی به عنوان طراح مد کارش را شروع کرد، می‌خواست به دانشگاه برود و ادبیات یا مردم‌شناسی بخواند. همیشه در گروه‌های مختلف رهبر بوده اما مالکوم مک‌‌لارن، دوست پسرش در آن زمان می‌خواست یک مغازه یا بوتیک لباس باز کند.

جنبش هیپی در همان زمان، یاغی‌گری و تمرد را بین جوان‌ها مد کرده بود. جوان‌ها دنبال این بودند که چه چیزی سرکش‌تر است و به اصول آدم افسار‌گسیخته کمک می‌کند.


راک یکی از این موارد بود. ویویان می‌گوید: «ما فکر می‌کردیم در این شرایط بهتر است راهی برای استقرار ماجرا و کمک به این درخواست مردم علاقه‌مند پیدا کنیم.»

ویویان وست‌وود معتقد است که پانک در همان مغازه که او و مالکوم در لندن باز کرده‌اند شروع شد. مردم می‌توانستند علاوه بر لباس و کفش، روشی را که ویویان در نظر داشته در پانک پیاده و اجرا کنند.

برای همین به سرعت طرفداران و علاقه‌مندان جذب شدند و این قطعات مختلف کفش و لباس و زیورآلات مربوط به فرهنگ پانک را پیدا کردند و به کوچه و خیابان بردند: «وقتی ما از جوراب تا روسری یا حتی تی‌شرت‌های خاص این فرهنگ را طراحی کردیم در واقع فرهنگ زیر‌زمینی پانک شکل گرفت.»

نسل‌های قدیمی‌تر اما در مقابل این طراحی‌‌ها جبهه داشتند و به عنوان تابو به این لباس‌ها و کفش‌ها نگاه می‌کردند. موهای نارنجی، ابروهای باریک و قرمز و آرایش آن شاید بخشی فقط بخشی از فرهنگی باشد که ویویان سعی کرده در طراحی مد جهانی‌اش کند.


ویویان وست‌وود می‌گوید بعد از پانک تصمیم گرفته کلاً از حرفه‌ی طراحی لباس کنار بکشد تا این‌که مجموعه‌ «دزدان دریایی» را طراحی کرده است. این مجموعه با استقبال مردم هم روبه‌رو شده و همین زمان بوده که تصمیم می‌گیرد به عنوان طراح مد کار کند؛ نه پیش از این.

آن موقع فقط می‌کشید، می‌دوخت و می‌ساخت و بعد از این مجموعه و تی‌‌شرت‌های معروف آنارشی‌گرایانه، او به طراحی شلوغ و به هم ریخته و رنگانگ رو آورد.

ویویان می‌گوید که مشکلش با مد ادامه‌دار بودن آن است که هیچ‌وقت نمی‌تواند متوقف شود. او می‌‌گوید حتا خودش خیلی از لباس‌هایی را که طراحی کرده بوده، حالا فراموش کرده و حتی بعد از سال‌های زیادی ممکن است دوباره آن‌ها را طراحی کند و همان شکل‌های مشابه در ذهنش بیاید.

او به فرهنگ و هنر خیلی علاقه‌مند است، چون فکر می‌کند تنها چیزهایی هستند که نگاه و دید مردم را تغییر می‌دهند: «چون اگر مردم دنیایی را که در آن زندگی می‌کنند نفهمند، آن را به‌هم می‌ریزند. مثل همین الان که این اتفاق می‌افتد.»

ویویان وست‌وود می‌گوید: «چند سال پیش با خودم فکر کردم تو مد را دوست نداری، یا باید شروع کنی به دوست داشتنش، یا دست نگه داری و من به این نتیجه رسیدم، بهتر است شروع کنم به دوست داشتن مد.»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مد از اون چيزهاييه كه فرهنگش به هيچ وجه در ايران (يا حتي ايراني) وارد نشده و با ديدن سالنهاي نمايش مد بيشترين چيزي كه قابل مشاهده هست بالاي سر ايرانيها علامتهاي بزرگ سواله!

-- ميم ، Feb 1, 2009

آیا واقعاً مشکلات اینترنتی و کامپیوتری مانع از رسیدن بعضی از کامنتها به رادیو زمانه می شود یا آن که این رادیوی محترم از بازتاب بعضی از نظرها، هر چقدر هم که محترمانه و مودبانه ابراز شوند، به دلایلی خودداری می کند؟
.......................
زمانه: در این سایت تمام کامنت‌هایی که محترمانه و بدون توهین گذاشته شود و البته در آن اتهام غیرمستندی نباشد، منتشر می‌شود.

-- foxy ، Feb 4, 2009

".......................
زمانه: در این سایت تمام کامنت‌هایی که محترمانه و بدون توهین گذاشته شود و البته در آن اتهام غیرمستندی نباشد، منتشر می‌شود."

- بدین ترتیب آیا عجیب نیست که کامنت من که از تمامی ایرادهای بالا مبرا، و در مورد این خانم خاص و شوهرش بسیار هم روشنگرانه بوده، در اینجا درج نمی شود؟

-- foxy ، Feb 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)