تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
خطاهای روزمره- ۴۲

احتمال کدام بیشتر است

مریم اقدمی
aghdami@radiozamaneh.com

مثال این قسمت یک سوال یا نظرخواهی است. به نظر شما احتمال وقوع کدام یک از این دو مورد بیشتر است؟
۱. آمریکا سال آینده نیروهایش را از عراق خارج کند.

۲. آمریکا سال آینده نیروهایش را از عراق خارج کند و تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند.

Download it Here!

خیلی از افراد در جواب این سوال و سوال‌های مشابه آن، گزینه دوم را انتخاب می‌کنند. یکی از دلایل این پاسخ آن است که فرض می‌شود این جواب گزینه اول را هم شامل می‌شود.

در واقع انتخاب‌های بیشتری را مطرح می‌کند و به همین دلیل استدلال می‌شود که احتمال وقوع آن بیشتر است. شاید یکی دیگر از دلایل چنین جوابی این باشد که وقتی آمریکا نیروهایش را از عراق خارج می‌کند، بالاخره باید کاری با آن‌ها بکند و خب گزینه دوم یکی از انتخاب‌های موجود را مطرح کرده است، بنابراین آن را انتخاب می‌کنند.

اما این جواب کاملاً نادرست است و جواب درست گزینه اول است. یعنی احتمال این‌که آمریکا سال آینده نیروهایش را از عراق خارج کند، بیشتر از آن است که آمریکا سال آینده نیروهاش رو از عراق خارج کند و تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند.

این اشتباه منطقی مغالطه «احتمال ترکیبی» نام دارد. برای این‌که زیاد درگیر محتوای این گزاره‌ها نشویم و نظرات شخصی و سیاسی را با شکل جمله اشتباه نگیریم، بهتر است ببینیم ساختار منطقی این مثال دقیقاً از چیست.

این سوال از ما می‌خواهد بین دو گزاره انتخاب کنیم که کدام یک احتمال وقوع بیشتری دارد. «رویداد الف اتفاق خواهد افتاد» یا این‌که «رویداد الف اتفاق خواهد افتاد و رویداد ب نیز اتفاق خواهد افتاد».

در اینجا حتی اگر از قوانین ریاضی احتمالات هم چیزی ندانیم، به طور شهودی می‌توانیم حدس بزنیم هر چقدر این رویدادها کمتر باشند، احتمال وقوعشان بیشتر است. یعنی هر چه انتخاب‌های موجود بیشتر شود، احتمال وقوع همه آن‌ها، همراه هم کمتر و کمتر خواهد شد.


مثال خیلی دم دستی این موضوع ریختن تاس است. می‌دانیم وقتی یک تاس را روی صفحه بریزیم با احتمال یک به شش «شش» می‌آید. اما اگه دو تاس را همراه هم بریزیم احتمال جفت شش آمدن خیلی خیلی کمتر می‌شود.

در واقع احتمال‌های ترکیبی در هم ضرب می‌شوند و چون مقداری که به احتمال نسبت داده می‌شود، همیشه کمتر از یک است، پس با زیاد شدن رویداد‌ها احتمال وقوع کل آن‌ها، همراه هم کمتر خواهد شد.

مغالطه «احتمال ترکیبی» به خاطر ناآشنایی افراد با مفهوم احتمالات پیش‌ می‌آید. روان‌شناس‌ها و جامعه‌شناس‌ها با تست‌هایی شبیه سوال اول متن، این موضوع را نشان داده‌اند که مردم بیشتر از این‌که به شکل و ساختار جمله‌ها توجه کنند، با محتوای جمله‌ها گمراه می‌شوند.

به همین دلیل است که به راحتی در دام اشتباه‌هایی مثل مغالطه احتمال ترکیبی می‌افتند. یکی از این تست‌ها را دو روان‌شناس مطرح کرده‌اند که به اسم تست لیندا معروف شده است.

در این مثال لیندا یک زن ۳۱ ساله مجرد است که بسیار باهوش است و خیلی صریح نظر خود را بیان می‌کند. فلسفه خوانده‌ است و در زمان دانشجویی‌اش به موضوعات تبعیض و عدالت اجتماعی علاقه داشته است و در تظاهرات ضد -سلاح‌های هسته‌ای هم شرکت کرده است.

حالا سوال این است که احتمال کدام بیشتر است، «لیندا کارمند بانک است» یا این‌که «لیندا کارمند بانک و فمینیست است؟»

جالب است که بیشتر کسانی که به این تست پاسخ داده‌اند، گزینه دوم را انتخاب کرده‌اند. یعنی «لیندا کارمند بانک و فمینیست است».

با بررسی ساختار و شکل گزاره‌ها، این مورد هم درست شبیه مثال نیروهای آمریکایی است. اما شرکت‌کننده‌های تست، تصورشان این بوده است که یک چنین زنی حتماً فمینیست باشد و نمی‌تواند تنها یک کارمند ساده بانک شده باشد.

برای همین بدون توجه به احتمال‌های ممکن، گزینه دوم را انتخاب کرده‌اند. در واقع بدون توجه به روابط و ساختار منطقی، درگیر محتوای جمله‌ها شده‌اند و به همین دلیل در دام مغالطه «احتمال ترکیبی» افتاده‌‌اند.

Share/Save/Bookmark

برای مطالعه بیشتر:
conjunct
Conjunction fallacy

نظرهای خوانندگان

mesale tas marbut be ehtemalate mostaghel ast dar surati ke mozuee bahse shoma yek ehtemale vabaste ast ...ham mozuee aragh va ham an khanume karmande bank

-- mostafa ، Nov 1, 2008

سلام
کار دیگر از بی دقتی گذشته است
این فایل صوتی مدتی مدیدی است در درس قبلی است و کسی هم به پیغام ها توجهی ندارد

-- Old ، Nov 1, 2008

ولي من به هر حال فكر مي كنم كه ليندا تا حدودي (كم يا زياد) فيمينيست باشد.

-- ماني جاويد ، Nov 1, 2008

اگر وقوع احتمال تركيبي از وقوع تك احتمال بيشتر باشد پس بر همان اساس كه وقوع حالت 1 از حالت 2 بيشتراست پس اگر به اظهارات زير توجه كنيم كه:
1- آقاي خاتمي عالم كيش شيعه است.
2- آقاي خاتمي عالم كيش شيعه است و رئيس جمهور قابلي هم هست.
بنابراين احتمال درستي حالت 2 از احتمال درستي حالت 1 كمتراست. پس چون يقين داريم كه آقاي خاتمي يك حجت الاسلام بوده عالم ديني شيعه است، لذا احتمال اينكه آقاي خاتمي رئيس جمهور قابلي هم باشد بسياركم است. درنتيجه، آقاي خاتمي بدرد شغل رياست جمهوري نميخورد. يا:
1- آقاي گنجي يك روزنامه نگاراست.
2- آقاي گنجي يك روزنامه نگار ويك دانشمند است. (دانشمند شناختن ايشان طبق گفته آقاي طباطبائي دربحث بين ايشان وآقاي گنجي).
پس احتمال وقوع حالت 1 بسياربيشترازاحتمال وقوع حالت 2 است. بنابراين آقاي گنجي يك دانشمندنيست و تعارف آقاي طباطبائي يك تعارف شاه عبدالعظيمي بوده وتعارفي نادرست است.

-- علي كبيري ، Nov 2, 2008

باپوزش، درشروع نوشته قبلي بايد چنين ميگفتم:
اگر وقوع تك احتمال از احتمال تركيبي بيشتر باشد پس...

-- علي كبيري ، Nov 2, 2008

در جواب آقای مصطفی:
میخواهیم تحقیق کنیم که آیا احتمال A بزرگتر از احتمال A and B است یا نه.
فرض می کنیم که :
(P(A,B)> P(A باشد.
با استفاده از قانون بیز داریم:
(P(A,B)= P(B|A)*P(A
لذا با قرار دادن این تساوی به جای سمت چپ فرض اولیه داریم:
(P(A) 1
که اشتباه است. لذا فرض اولیه اشتباه است. بنابراین تحت هر شرایطی چه A و B به هم وابسته باشند و چه نباشند به هر حال احتمال ترکیبی از تک تک احتمال ها(یعنی A یا B) کمتر یا حداقل مساوی است.

-- علیرضا ، Nov 2, 2008

در جواب آقای کبیری.

به چیزی که شما مطرح کردی میگویند مغلطه. اگه اینجوریه که شما گفتی پس:

احتمال این که شما "علی کبیری" باشی خیلی از احتمال اینکه شما "علی" باشی کمتره. احتمال اینکه شما "علی کبیری" باشی و در سایت زمانه کامنت بگذاری از اینکه شما "علی کبیری" باشی خیلی کمتره. احتمال اینکه شما "علی کبیری" باشی و در سایت زمانه کامنت بگذاری و فارسی زبان باشی خیلی خیلی خیلی کمتره از همه اون قبلی ها و الی آخر.
راستش با فرضیه شما احتمال وجود شما اصلا نزدیک صفره مگه نه؟
ولی واقعا اینطور نیست که شما فکر میکنی.

مشکل نظر شما اینه که شما فکر می کنی احتمال ترکیبی "خیلی خیلی" کمتر باید باشه از احتمال تک. در صورتی که نه تنها چنین الزامی نداریم بلکه در شرایطی این دو احتمال با هم مساوی هستند.

-- علیرضا (قبلی) ، Nov 2, 2008

با سلام. من به تازگی به خواننده های شما پیوسته ام. در پیدا کردن مطالب قبلی شما با توجه به ضعف زمانه در آرشیو مطالب، مشکل دارم. از شما و رادیو زمانه می خواهم در این گونه نوشتار ها لینکی برای مطالب قبلی و بعدی در پایین صفحه بگذارید.

-- بدون نام ، Nov 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)